Bijlzalmen

hanmar

Well-known member
Lid geworden
18 augustus 2011
Berichten
227
Locatie
omgeving venlo
Ik heb al een aantal jaar bijlzalmen,maar om de haverklap springt er eentje uit liggen op de lichtarmaturen of op de trekstrips.
Zou dit voorkomen kunnen worden?
Heeft iemand een oplossing?
Wordt vervelend voor de vis,maar ook voor de beurs.
Tussen dekruit

en armatuur is 5mm en tussen trekstrips 8 cm

Grt hans
 
Heb zelf geen ervaring met bijlzalmen, maar ik dacht ergens te hebben gelezen dat ze vooral geneigd zijn te springen als ze zich bedreigd voelen van beneden af.
Kan daar een oorzaak liggen?
 
Ik heb jarenlang getwijfeld om ze te houden,om deze "bekende"reden. Ik heb ze nu als enige tijd(maanden),en nog nooit 1x meegemaakt.Terwijl het deksel 3x per week openstaat.Dus tja,waar ligt het aan? Discus lijkt mij toch wel een bedreiging voor de visjes.Hoeveel heb je? Mss ligt daar een oorzaak.
 
Zorg voor drijfgroen, dat remt al een stuk af.
 
Ik heb het met zwaarddrager mannen, dekruiten was voor mij de oplossing.
 
Halve bak is bedekt met drijfgroen,heb 10 marmertjes en 8 zilver,sorry nog maar 7.
Worden niet van onderen bedrijft

Grt hans
 
Tja, zal je er toch iets op moeten maken.
Bijlzalmen springen ,nou eenmaal.
 
Wat te denken van overvliegende insectjes... zijn jagerstjes op insecten boven het water.
En wat Kellemes zegt: vluchten weg van gevaar, niet ernaartoe. Laat je klep maar eens dichtvallen. Drie keer raden waar ze dan te vinden zijn.

Welke andere vissen heb je?
 
Bijlzalmen hebben deze vorm omdat ze werkelijk gigantische borstspieren hebben voor de glijvluchten die ze maken om te eten en te vluchten voor gevaar.

Dit natuurlijk gedrag kun je deze vissen niet afleren, ofwel springen ze UIT je bak, ofwel springen ze zich letterlijk dood tegen de dekruiten.

Ik ben er voorstander van om deze visjes uit de handel te halen, juist omdat het houden ervan zo ontzettend vaak op teleurstellingen uitloopt.
Natuurlijk zijn er voorbeelden van mensen die ze wel (een tijdje) kunnen houden, maar over het algemeen is er geen aquariaan die deze visjes 4 jaar of langer (hun normale leeftijd) kan houden.

Greetzz BigSmoke
 
BigSmoke zei:
Bijlzalmen hebben deze vorm omdat ze werkelijk gigantische borstspieren hebben voor de glijvluchten die ze maken om te eten en te vluchten voor gevaar.

Dit natuurlijk gedrag kun je deze vissen niet afleren, ofwel springen ze UIT je bak, ofwel springen ze zich letterlijk dood tegen de dekruiten.

Ik ben er voorstander van om deze visjes uit de handel te halen, juist omdat het houden ervan zo ontzettend vaak op teleurstellingen uitloopt.
Natuurlijk zijn er voorbeelden van mensen die ze wel (een tijdje) kunnen houden, maar over het algemeen is er geen aquariaan die deze visjes 4 jaar of langer (hun normale leeftijd) kan houden.

Greetzz BigSmoke

Goed dat ik dit lees, haal ik ze mooi van mijn lijstje.
 
hanmar zei:
Ik heb al een aantal jaar bijlzalmen,maar om de haverklap springt er eentje uit liggen op de lichtarmaturen of op de trekstrips.
Zou dit voorkomen kunnen worden?
Heeft iemand een oplossing?
Wordt vervelend voor de vis,maar ook voor de beurs.
Tussen dekruit

en armatuur is 5mm en tussen trekstrips 8 cm

Grt hans

Een stukje net boven het water spannen?
 
Ga met bigsmoke mee,ga geen nieuwe meer aanschaffen.

Grt hans
 
BigSmoke zei:
Ik ben er voorstander van om deze visjes uit de handel te halen, juist omdat het houden ervan zo ontzettend vaak op teleurstellingen uitloopt.
Natuurlijk zijn er voorbeelden van mensen die ze wel (een tijdje) kunnen houden, maar over het algemeen is er geen aquariaan die deze visjes 4 jaar of langer (hun normale leeftijd) kan houden.

Greetzz BigSmoke
Ben ik benieuwd: w��rom bereiken die dan hun 'normale leeftijd' dan niet?
(is het gek als ik het lang vind, 4 jaar voor een bijlzalmpje? en is het dan 4 jaar oud worden, of 4 jaar bij ons in het aquarium zwemmen want met wildvang verschilt dat ook nog eens...?)

Want, het afraden vanwege springen is een volledig andere reden als het ze houden op verkeerde waterwaarden (zacht-/zuur-water soort!) en dat ze daarom die 'normale leeftijd' niet halen.
Komt bij dat de vraag is wat als 'normale leeftijd' gezien moet worden. Kardinaaltetra's schijnen in aquarium tegen de 10 jaar te kunnen worden, In de natuur heb ik begrepen redden de meeste het een jaar - en dat heeft dan weer alles te maken met seizoenen / eindigen als prooidier / allerhande zaken waar in het aquarium geen / weinig sprake van zal zijn.

Daarom dus de vraag.

~ Ivo
 
Ik ga hierbij uit van grote aquaria ( dierentuinen) in de wereld waar men deze dieren op een verantwoorde wijze hun natuurlijk gedrag laat vertonen in een voor hun geschikt biotoop en omgeving, maar ZONDER de gevaren van hun natuurlijke leefomgeving.

Greetzz BigSmoke
 
Heb sinds een maand 10 gemarmerde bijlzampjes en nog geen last gehad dat ze gingen springen. Ik heb dan ook wel veel drijfplantjes in mijn bak, waar ze onder gaan zitten. Dus misschien wat meer schuilplaatsen cre�ren voor ze?
 
Is het niet zo dat bijlzalmen juist open ruimte nodig hebben? Dus voldoende oppervlak zonder drijfgroen?
Als dat zo is.. dan cre�er je met drijfgroen toch juist een omstandigheid die eigenlijk ongewenst is?
 
Denk dat de Bijlzalm een onderschat visje is in de aquariumwereld.
Door de in verhouding enorme borstspieren van het visje zijn ze in staat om meters over het wateroppervlak te vliegen.
Of ze dit enkel doen als ze in gevaar zijn oid weet ik nog niet maar ben met onderzoek bezig! ;)
 
Seabait zei:
Denk dat de Bijlzalm een onderschat visje is in de aquariumwereld.
Door de in verhouding enorme borstspieren van het visje zijn ze in staat om meters over het wateroppervlak te vliegen.
Of ze dit enkel doen als ze in gevaar zijn oid weet ik nog niet maar ben met onderzoek bezig! ;)

Reden dus om dit topic te volgen :)
 
kellemes zei:
Is het niet zo dat bijlzalmen juist open ruimte nodig hebben? Dus voldoende oppervlak zonder drijfgroen?
Als dat zo is.. dan cre�er je met drijfgroen toch juist een omstandigheid die eigenlijk ongewenst is?
Dat ligt vooral aan wat voor drijfgroen je hebt. Eendenkroos of Vallisneria beperkt de zwemruimte niet, maar bijv. Pista of Limnobium wel.
Ze hebben wel graag wat beschutting.
 
Ik heb er hygroryza aristata in zitten en dat lijkt de zalmpjes niet in de weg te zitten.
Heb ze nu al 3 mnd, maar nog geen ��n zien of horen springen.
En ook als ik bezig ben in de bak dan hebben ze ook niet de neiging om te springen voor zover ik dat kan waarnemen. Dus waarom ze be jou echt de hele tijd springen zou toch een goede reden moeten hebben denk ik.
 
Deze visjes leven in de natuur van kleine insecten die op of net boven het wateroppervlak zitten en vliegen.
Dat doen ze door MASSAAL en in formatie UIT het water te springen en zo hun prooien te bemachtigen. Ze hebben niet voor niets bovenstandige monden en hun borstvinnen zijn in verhouding tot de rest van de vinnen gigantisch groot en gespierd.
Er is een filmpje op YouTube waarin dit gedrag heel goed is waar te nemen, maar ik heb daar helaas niet de link van.
Bij hun jacht op voedsel blijft de staart gedeeltelijk in het water om te sturen, als ze op de vlucht slaan dan komen ze los van het wateroppervlak en kunnen ze met slaande borstvinnen wel tot honderden keren hun lichaamslengte over het water scheren.

Greetzz Bigsmoke
 
Deze visjes leven in de natuur van kleine insecten die op of net boven het wateroppervlak zitten en vliegen.
Dat doen ze door MASSAAL en in formatie UIT het water te springen en zo hun prooien te bemachtigen. Ze hebben niet voor niets bovenstandige monden en hun borstvinnen zijn in verhouding tot de rest van de vinnen gigantisch groot en gespierd.
Er is een filmpje op YouTube waarin dit gedrag heel goed is waar te nemen, maar ik heb daar helaas niet de link van.
Bij hun jacht op voedsel blijft de staart gedeeltelijk in het water om te sturen, als ze op de vlucht slaan dan komen ze los van het wateroppervlak en kunnen ze met slaande borstvinnen wel tot honderden keren hun lichaamslengte over het water scheren.

Greetzz Bigsmoke
 
Terug
Bovenaan