Bijlzalmpjes

A

Ann Vandenhende

Guest
Hallo,

ik ben op zoek naar een schooltje bijlzalmpjes, maar blijkbaar zijn die heel moeilijk te krijgen, ik vind ze nergens.
Heeft iemand een idee waar die te koop zijn ? Bedankt !
Groetjes,
Ann
 
Welke soort zoek je? Want er zijn er meerdere.
In Nederland zijn ze toch wel redelijk te verkrijgen.
 
Wat vreemd, hier in elke zaak verkrijgbaar.... Maar is wel een eind rijden ;)
 
Hier in de omgeving van Brugge zie ik ze meestal wel zitten.
 
Hou er wel rekening mee dat het enorme springers zijn. In de natuur hebben ze bv van de gemarmerde Bijlzalm sprongen gezien van 10 meter! In vertraagde opnamen zie je ook dat de borstvinnen als een soort vleugels worden gebruikt.

Stel je bent met je bak bezig, de kap staat open, je wordt gebeld en voor je het weet liggen een deel van de bijlzalmen op de grond.
 
Dat vind ik ook wel erg overdreven, botia. Mijn ervaring is dat bijlzalmen vrijwel nooit springen, alleen als er gevaar nadert van onder zullen ze springen.
 
Linde zei:
Hier in de omgeving van Brugge zie ik ze meestal wel zitten.

waar in de omgeving van Brugge dan ? Ik woon in Groot-Harelbeke.

Bedankt.

Groetjes,

Ann
 
ze springen wel degelijk. Er landde bij mij eens een bijlzalm recht voor mijn kat whahaha, gelukkig deed de kat niks. Een ander was op mijn binnenfilter gesprongen en vond ik uitgedroogd weer terug oeps! Voornamelijk springen ze bij water verversen etc..
 
Markvk zei:
Dat vind ik ook wel erg overdreven, botia. Mijn ervaring is dat bijlzalmen vrijwel nooit springen, alleen als er gevaar nadert van onder zullen ze springen.
Het zijn enorme springers en niet alleen als er gevaar van onder naderd. Ook van boven, zo zag ik eens in een antuurfilm een ijsvogel jagen op bijlzalmen en die sprongen toen allemaal boven water.

Zet jou bak maar eens 1 dag open ik ben benieuwd hoeveel je er daarna nog hebt.
 
het is wel niet de bedoeling dat de bak open staat ;-)
 
Dat springen is voor mij de reden dat ik ze niet in mijn 150 cm heb. Ben vaak wel uurtje of zo bezig in die bak met de kleppen eraf.
In mijn oude rio 125 had ik ze wel. Ook 2 springers achter de bak gehad..tsja daar kan je niet meer bij.
Dus ze springen wel degelijk....zijn ze ook op gebouwd.
 
Ann Vandenhende zei:
het is wel niet de bedoeling dat de bak open staat ;-)
Nee maar je bent bv met je bak bezig en je wordt gebeld op je telefoon. Of de postbode komt aan de deur met een pakje. Of er is een noodgeval met een dier of gezinslid en je moet vlug naar de dokter.

Allemaal dingen waardoor je niet de tijd hebt om de kap weer op je bak te zetten.
 
Ik hoor vaak zat opeens een harde bonk in m'n aquarium.
Dan springen ze tegen de kap aan.
tot nu toe is er bij mij 1 dood gegaan, die zal te hard tegen de kap gesprongen zijn.
 
willem123 zei:
Ik hoor vaak zat opeens een harde bonk in m'n aquarium.
Dan springen ze tegen de kap aan.
Ik ken dat. Heb nu nog 4 bijlzalmpjes over, doordat ze uit de bak gesprongen zijn en ik het niet in de gaten had. Worden ook niet meer aangevuld. Mogen blijven zolang ze leven of ze gaan naar iemand anders zijn/haar bak.
 
dat ze kunnen springen weet ik maar heb het bij mij thuis nooit gezien...nu heb ik ze niet meer(ze zijn er allemaal uit gesprongen :p )maar ik was wekelijks een uur tot anderhalf in de bak bezig en bij mij hadden ze de neiging om een stukje onder het oppervlak te gaan zwemmen en niet te gaan springen,wellicht wisten ze dat het weer zover was..
 
Bij Johnny's petshop (Sint-Andries) zitten ze(of je kunt ze bestellen).
In de intratuin (Maldegem) en Tom&co (Sint-Kruis) zitten ze ook meestal, dat zijn dan wel geen speciaalzaken.
 
nollie zei:
dat ze kunnen springen weet ik maar heb het bij mij thuis nooit gezien...nu heb ik ze niet meer(ze zijn er allemaal uit gesprongen :p )maar ik was wekelijks een uur tot anderhalf in de bak bezig en bij mij hadden ze de neiging om een stukje onder het oppervlak te gaan zwemmen en niet te gaan springen,wellicht wisten ze dat het weer zover was..
Wij hebben exact deze ervaring (al zijn we misschien niet wekelijks een uur of meer in de bak nodig).
 
Heb ze hier ook gehad, ze zijn allemaal achter het aquarium beland, in de overloop en op de achterwand, geen enkele van de 8 hebben het meer dan een jaar uitgehouden.
 
Hmm, als ik dat zo lees, geen bijlzalmen voor mij :p
 
Die van mij gaan ook enkel naar beneden als de bak open staat. Springen doen ze gelukkig niet, maar ik heb wel altijd mijn vrouw op de uitkijk zitten. Better safe than sorry... ;)
 
Even voor mensen die willen weten hoe het zo is dat de bijlzalmen springen, dan is het volgende filmpje een goed voorbeeld van waarom dat zo is:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=Yk0zIMoiGSA[/video]
 
Zijn Bijlzalmen in de handel eigenlijk voornamelijk wildvang of kweek?
 
Ze zijn wel degelijk te kweken:

Breeding: No external differences between the sexes are apparent, although the females are generally more rounded in the body and sometimes the eggs can be seen in the body cavity. They have been bred in soft water of about 5 � and a pH. around 6.0. The prospective pair should be well conditioned with a diet of Black mosquito larvae and other small Crustaceans. They deposit their eggs on the floating plants and they hatch in about thirty hours. The fry are very small and have to be feed very fine foods like Infusoria, baby brine and crushed flakes.
http://badmanstropicalfish.com/profiles/profile32.html

Breeding: Allthough hard, Carnegiella strigata strigata (Marbled Hatchet) can be breed in aquariums. They require very soft and acidic water and floating plants on wich the eggs are deposited. The fry hatch within 1-2 days. Carnegiella strigata strigata (Marbled Hatchet) fry are very small and requires small food.
http://www.aquaticcommunity.com/fish/marbledhatchet.php

De vraag is meer - zoals bij veel andere visjes, denk aan de kardinaaltetra - of het rendabel is, m.a.w. tegen concurrerende prijzen vergeleken met wildvang.

Er viel me trouwens op dat thans de aanduiding 'wild' bij Ruinemans ontbreekt - http://ruinemans.com/nl-NL/39078/marmer ... yana.html#

~ Ivo
 
Die aanduiding staat nergens meer en het lijkt me sterk dat Ruinemans ineens alleen nakweek verkoopt dus ze zullen het niet al te lang geleden verwijderd hebben.
 
Oh echt? Inderdaad. Was me nog niet opgevallen. Goed om te weten.
 
Jep, wel jammer. Ik vond het een goede leidraad om te bepalen welke aangeboden soorten vaak wildvang zijn.
 
Hmmmz ik zou ze alleen willen als het nakweek is, behalve dat ik ook wat huiverig ben met dat gespring. Heb afrikaanse blauwoogjes gehad en die sprongen tijdens het waterverversen ook links en rechts de bak uit van schrik soms.
 
Samenstelling visbestand topicje openen?
 
Wie ik? Ben me nog zoooo breed aan het orienteren dat het niet zoveel zin heeft denk ik. Vandaar dat ik af en toe meesnuffel in al bestaande topics over vissen die me interessant lijken.
 
Goldie83 zei:
ze springen wel degelijk. Er landde bij mij eens een bijlzalm recht voor mijn kat whahaha, gelukkig deed de kat niks.

Dat had ik hier een week of 2 terug met een vlindervis... Vloog zo langs me heen toen ik aan het voeren was. De kat zat lang genoeg verbaasd stil om de vis voor z'n neus weg te grijpen gelukkig, meestal zijn mijn katten wel sneller :daisy:

Ik heb ook regelmatig een bonk tegen de lichtkap, lijkt me toch niet gezond voor de vissen :stars:
 
Ach, ze kunnen wel tegen een stootje. Na een tijdje leren ze dat wel af.. :)
Zo had ik ook eens een Aplocheilus lineatus, waneer ik de kap opende om te voeren, sprong hij er meteen uit.
Altijd op hetzelfde plekje, dus kon 'm vaak opvangen met m'n hand. Maar soms sprong ie mis en kletste zo 1.5 meter (hoogte visionbak) op de grond. En waneer ik 'm dan weer terug in de bak stopte, was hij even dizzie en naar een paar minuten zwom die weer normaal.
Hardleers, want na zo'n tien keer deed hij dat niet meer..
Rare vissen.. ;)
 
Terug
Bovenaan