(bijna) nieuw in de aquariumwereld


B

blubs

Guest
Hoi!

Na lang twijfelen afgelopen weekend toch een aquarium gekocht. Om in deze donkere dagen toch wat extra licht en leven in huis te brengen :) Jaaaaren geleden, als tiener, had ik ook een aquarium. Met de beste bedoelingen maar bijvoorbeeld van een ammoniak-nitraat cyclus had ik nog nooit gehoord. Het had nogal wisselende resultaten, maar ik kan me ook herinneren dat het erg gezellig was en om de een of andere reden vond ik het ook altijd lekker ruiken, zo als je je neus onder de kap steekt (ben ik daar de enigste in?)

Anyway. Zo goed als nieuw/noob en voldoende te leren dus. Hoop wat van jullie ervaring mee te kunnen pikken ;)
 
Welkom, ik steek nooit mijn neus onder de kap, vind het ook niet lekker ruiken
 
Welkom op Aquaforum en ook ik ruik regelmatig wel eens onder de kap hoor dus je bent niet abnormaal.;)
 
Dankdank!

Altispinosa, volgens mij zijn we toch voorlopig in de minderheid ;)
 
Welkom!

in een zekere zin kan ik toegeven dat ik de lucht van aquariums best kan waarderen, maar ga er niet speciaal aan ruiken ofzo :D
 
Dankdank!

Altispinosa, volgens mij zijn we toch voorlopig in de minderheid ;)
Echt niet!
De geur van een aquarium vertelt mij heel veel over de toestand waarin het verkeert.
Een goed draaiend aquarium ruikt naar wat je ruikt als je de tropenkas van een dierentuin binnen loopt.

Als je jezelf een beetje traint ruik je meteen dat er iets niet goed gaat.
Het ruikt gewoon anders dan zou moeten.
 
Ja dat vind ik wel een goeie benadering! Een maat van me had een agrarische opleiding gedaan en vertelde dat ze daar de aarde proeften om een idee te krijgen hoe het ervoor stond. We hebben de zintuigen, kun je ze net zo goed gebruiken :)
 
Hoi, Welkom hier:zwaai:
Ik ben ook een nieuw in aquariumwereld maar heb inmiddels al heel wat kennis
op gedaan door hier rond te kijken. Lees vooral de artikelen enzo ( staat boven aan het forum, in de balk)
en stel natuurlijk je vragen. Veel plezier:petjeaf:
 
Echt niet!
De geur van een aquarium vertelt mij heel veel over de toestand waarin het verkeert.
Een goed draaiend aquarium ruikt naar wat je ruikt als je de tropenkas van een dierentuin binnen loopt.

Als je jezelf een beetje traint ruik je meteen dat er iets niet goed gaat.
Het ruikt gewoon anders dan zou moeten.


Ben het hier volledig mee eens, en ja ik ruik ook onder de kap.
Veel succes met je nieuwe aquarium!
 
Welkom op het forum.

Het is op zich een zeer goede gewoonte om aan het aquarium te ruiken. Je kunt aan de geur ontwaren of het aquarium nog in goede staat is.

In goed in balans draaiend aquarium ruikt naar frisse bodgrond. Dus eigenlijk alsof je in een bos loopt.
 
Ruiken onder de kap kan je namelijk ook dingen uit afleiden, sterk ruikend water betekend vaak veel organische afvalstoffen en kan een reden zijn om deel water te gaan verversen na even het water gemeten te hebben op allerlei zaken.
Bij een nieuw filter waar deze lucht juist sterk ruikt als je hem voor de eerste keer schoonmaakt is een goed teken van veel bacterien die zijn gegroeid ! ruik je weinig in een filter dan is de huishouding van de bacterien niet op orde.
Ook zo bij een indraaiend aquarium kan je ruiken of er al bacterie actief zijn ! ruik je niets dan is het aquarium ook nog niet vis klaar mits je niet over kool filtert natuurlijk dan ruik je zelden luchtjes.
Dus ja ik ruik ook regelmatig onder de kap van het aquarium, altijd gedaan eigenlijk om te ruiken of een nieuw aquarium aan het rijpen is.

maar welkom op ut forum !
 
Ik had het er met vrienden over en die zeiden dat het wel gaaf zou zijn om professionele vissensnuffelaar te worden... dat je bij mensen langs komt om aan hun aquarium te ruiken wat er mis is ;)
 

Terug
Bovenaan