Wat is er nieuw

Bijvis discus van andere kweker/winkel dan waar je de discus haalt?

• Onderwerp starter Onderwerp starter YinYang
  • Startdatum Startdatum
Y

YinYang

Guest
Ik heb gelezen dat het beter is om eerst je bijvis in je aquarium te zetten en later pas de discusvissen en het liefst moeten de planten en vissen van dezelfde kweker/winkel komen. Maakt het veel uit als je de bijvis ook in andere winkels koopt? Je hebt namelijk niet altijd bij ��n en dezelfde kweker/winkel alle vissen die je wilt hebben.

Ik wil over een paar weken de Discus gaan kopen bij de parel in Tilburg, maar wil nu al wat bijvis kopen in andere winkels.Ik heb geen quarantaine bak (en ja, weet dat dat natuurlijk wel verstandig is).

Wat raden jullie nu aan om te doen?

Je kan prima bijvis gaan kopen uit andere zaken.

Veel bijvis wat je kan kopen voor bij een Discus zoals Kardinaaltetra's, marmerbijlzalmen en veel Corydoras soorten komen zelfs uit het wild en is dus geen nakweek.

Let op veel Corydoras soorten willen niet zo warm zoals een Discus. Maar de Corydoras sterbai is bv wel een goede keuze (Is ook vaak nakweek).
BBbSyDqn_V0mzo5IK9HitZw6aEki8kKs.jpeg

Ook planten kan je bij verschillende winkels kopen. Dat is absoluut geen probleem voor de Discus.

Bijvis is geen probleem, pas als je discusvissen eenmaal in de bak zitten moet je erg oppassen met het bijzetten van nieuwe vissen en helemaal als het om discusvissen gaat. Een quarantainebak is wel een must om te hebben als je discusvissen gaat aanschaffen, een meterbak voldoet prima, hier hoef je verder echt geen inrichting in te doen of wat dan ook, maar een aparte bak voor zieke vis is geen overbodige luxe.

Nou geen probleem,ik heb het gehad een kruisbesmetting na het plaatsen van bijvis. Het kan zeer zeker wel.

Bijvis komt uit de natuur en van verschillende kwekerijen en groothandels. Een winkels kan vissen hebben van verschillende groothandels die hun vis weer hebben van verschillende kwekers en vangers. Een zeker gevaar hou je altijd.

Ok�, dus goed opletten of ik geen rare dingen (vreemd gedrag ofzo) zie bij de vissen als ik ze koop? En sowieso eerst bijvis en daarna pas de discus?

De volgorde maakt niet uit,de kans op een kruisbesmetting blijft altijd.Discus bij discus is meestal 100% raak.Discus en bijvis gaat vaker goed dan fout.Ik zou wel Sera bactopur direct,op voorraad houden.Mocht het fout gaan,kun je gelijk ingrijpen.Ik wil je niet bang maken,maar het risico is er.

Wellicht kun je voor de belasting van de bak wel beter eerst de bijvissen plaatsen en dan de groep discussen. De laatste vervuilen fors meer, zodat een wat meer gesettelde bacteriecultuur meer dan welkom is.

~ Ivo

Mondeo zei:
Nou geen probleem,ik heb het gehad een kruisbesmetting na het plaatsen van bijvis. Het kan zeer zeker wel.

Dan zaten je discussen er al in, als je begint met bijvis, en daarna discussen is het risico kleiner, heb ik altijd begrepen, zeker als je er enige tijd tussen laat zitten om je bijvis goed te observeren. Als je eerst discussen koopt en daarna bijvis, dan werd mij geadviseerd de bijvis eerst in quarantaine te plaatsen.

Niet alles is te observeren. Bacteriestammen die vissen bij zich dragen maar waar ze zelf geen last van hebben bijvoorbeeld.

100% uitsluiten kan inderdaad nooit.

Ik ben geen Discuskenner maar mn gezonde verstand zegt dat je altijd risico loopt bij het plaatsen van vissen. Ongeacht welke soort, alleen zal de enen soort er gevoeliger voor zijn dan de andere soort.

Sterrekind zei:
Mondeo zei:

Dan zaten je discussen er al in, als je begint met bijvis, en daarna discussen is het risico kleiner, heb ik altijd begrepen, zeker als je er enige tijd tussen laat zitten om je bijvis goed te observeren. Als je eerst discussen koopt en daarna bijvis, dan werd mij geadviseerd de bijvis eerst in quarantaine te plaatsen.

Lijkt mij een onlogisch verhaal, een kruisbesmetting is een kruisbesmetting, ongeacht de volgorde van plaatsing.

Is wat mij verteld is, ik heb het zelf niet bedacht 🙂

Het klopt iig niet,kan naar het land der fabelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan