Bijvoederen van Otocinclus affinis /dwerg algeneter en Amanogarnalen


dvbs

Well-known member
Lid geworden
21 december 2019
Berichten
102
Gegroet iedereen,

Heb hier een Lido 120 staan met lichte begroeing. ( planten moeten nog groeien/vissen zitten er in sinds 14 dagen en bak draait sinds begin februari)

Nu heb ik 0.0 aan algen. Dat is heel positief. Helaas wordt er lichtjes aan de planten geknabbeld. (geen idee of het de algeneters of de garnalen zijn. Denk eerder de garnalen. Bezetting is: 1 honinggoerami, 10 neontetra's, 11 garnalen en 7 dwergalgeneters.

Vermoed dus dat ik moet bijvoederen met iets plantaardigs? (doe er nu (naast vlokken) Tetra Wafers in, maar dat laten de garnalen links liggen)

Heeft iemand betere tips?

Alvast bedankt.
 
Mijn garnalen waren echt gek op dit spul.

Eén tabletje in vieren delen. Dan kreeg je dus dit:
1584387546715.png


En de oto's kwamen direct op deze af, als je ze op 't raam plakt.
1 tablet per 2 dagen is genoeg voor 6 oto's en 30 tetra's, is mijn ervaring.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Dank je , dan weet ik wat te bestellen.

Hoe groot zijn die tabletten? Lijken me heel groot, of is dat nog een jonge Neon? :) Dat zal wel een kei zijn..
 
Laatst bewerkt:
Otocynclis willen graag een rijpe bak met wat alg, dus de bak moet eigenlijk minstens een half jaar staan voordat de vissen erin kunnen. Ik zou ze dus inderdaad bijvoeren met tabletten o.i.d.
Ik plak ook af en toe een tablet op de ramen, daar komen ze meteen op af, komkommer vinden ze ook lekker
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Dank voor reactie. Doe ik iets met de komkommer, of gaat die er rauw in?
 
thx, probeer ik eens uit.
 
Ik heb best problemen gehad met niet etende Otocinclus.

Ik geef courgette, doe deze alleen even in heet (gekookt) water leggen en uiteraard schillen. Zo'n plak doe ik met een touwtje aan een steen zodat de courgette plak op 1 plek blijft bij de bodem.
Daarnaast voer ik repashy soilent green. Dit vinden alle vissen (en garnalen en slakken) heerlijk. Die repashy is poeder die je even aan moet maken met heet water en dat wordt een soort gel. Dit zinkt naar de bodem.
Verder vinden ze een halve druif wel eens lekker, stukje appel ook.
Spruitjes wilden ze bij mij niets van hebben, net als paprika vonden ze niet echt geweldig.
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Ok. Dat wordt dan toch stilaan een gevarieerd menu. Wordt dus wat uitproberen. Dank voor de tips.
 
Ja gevarieerd voeren is altijd goed natuurlijk. In courgette zitten wat meer voedingsstoffen zitten dan in komkommer.
Op de foto kun je zien hoe ik dat heb gedaan met het touwtje en de steen :)
 

Bijlagen

  • IMG_20200316_215855044.jpg
    IMG_20200316_215855044.jpg
    113.7 KB · Weergaven: 214
Een nachtje laten zitten?
 
Met Otto's moet je geluk hebben. Vaak zijn ze niet zomaar te wennen op droogvoer (of ander voer die ze niet in de natuur hebben)
Wat ze vaak doet overgaan naar droogvoer is repashy soilent green uitsmeren op een steen.
Heb jefeen repashy, geen probleem.
Algentabletje verpoederen, mengen met wat eiwit en dit op de steen uitsmeren.
Enkele uren laten drogen (kan ook in de oven op 60-80°) en het is klaar.
 
Bij mij trapten ze er niet in de 'algenstenen'. Maar de repashy zelf werkt wel goed!
 
Ik zie otos bij menig aqiariumzaak al gewend zijn aan droogvoer. Ook in mijn bak heb ik ze het niet hoeven aan te leren. Ervaren jullie echt zo veel problemen met otos, of is dit een misverstand die zichzelf in stand houdt? Niet om iemand tegen het been aan te trappen, gewoon nieuwsgierig (; De verhalen gaan 180 graden tegen mijn ervaring in
 
Ik zie otos bij menig aqiariumzaak al gewend zijn aan droogvoer. Ook in mijn bak heb ik ze het niet hoeven aan te leren. Ervaren jullie echt zo veel problemen met otos, of is dit een misverstand die zichzelf in stand houdt? Niet om iemand tegen het been aan te trappen, gewoon nieuwsgierig (; De verhalen gaan 180 graden tegen mijn ervaring in
Mijn eerste ervaringen met otto's (pakweg 5-6 jaar geleden) waren rampzalig. Ze verhongerden sneller dan dat ze aan droogvoer wilden beginnen.

De bak was dan ook maar net ingedraaid.
Enkele jaren later terug otto's gehaald maar dan in een bak die al 3 maand op stond, met goed groene ruiten... in minder dan een week was die proper en de otto's gelukkig.
 
Wat ook echt fantastisch werkt is een emmer/ton gevuld met water en met stenen/hout ergens in een hoekje in de tuin zetten. Liefst wat zon erop. Dit gaat na verloop van tijd wat kleverig aanvoelen.

Als je eens in de zoveel tijd een steen of stuk hout hiervan in het aquarium doet, gaan ze hier helemaal los op.
 
Ik zie otos bij menig aqiariumzaak al gewend zijn aan droogvoer. Ook in mijn bak heb ik ze het niet hoeven aan te leren. Ervaren jullie echt zo veel problemen met otos, of is dit een misverstand die zichzelf in stand houdt? Niet om iemand tegen het been aan te trappen, gewoon nieuwsgierig (; De verhalen gaan 180 graden tegen mijn ervaring in
Ja, ik heb echt problemen gehad. Deels ook eigen schuld (met het nodige schuldgevoel). In de winkel was nog een groepje van 10 stuks, heb ze toen alle tien meegenomen. Nieuw aquarium, stond ongeveer 6 weken. 2 sowieso zijn dood gegaan, wilden niets eten. Alles wat hierboven staat heb ik geprobeerd. En er zijn er nog twee overleden, nooit meer gevonden, opgegeten door de garnalen en appelslakken denk ik. Dus 4/10 dood.
Toen heb ik weer een nieuw groepje gehaald van 5 stuks in een winkel waar ik zag dat ze aan een komkommer aten. Nu gaat het goed, de nieuwe groep vreet goed en de oude groep doet het na..
 
En waarmee kan ik die garnalen blij maken?
 
En waarmee kan ik die garnalen blij maken?
Algentabletten, garnalenlollies, courgette, catappa bladeren, algen, garnalen voer. Vervelling van de garnalen laten liggen, deze eten ze zelf op. Volgens mij eten ze bijna alles.
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Aha dat Is gemakkelijk. Dank voor de heeel snelle reactie!
 
Aha dat Is gemakkelijk. Dank voor de heeel snelle reactie!
Graag gedaan! Variatie is het belangrijkste. Zodat ze ook alle mineralen binnen krijgen. Misschien kun je daarvoor die Shrimp lollies gebruiken, daarvan heb je een mineralen variant :)
 
Zal eens kijken wat ze hier bij de plaatselijke zaken hebben. Tot nu toe heb ik aan de algeneters en garnalen te weinig aandacht geschonken vrees ik.
 
Toch al ene slimme. :) De garnalen zijn er niet zot van, zij schrikken eerder bij het proeven. (komkommer dus)

Hopelijk volgen de anderen zijn/haar voorbeeld.
 

Bijlagen

  • DSC02809.JPG
    DSC02809.JPG
    207.5 KB · Weergaven: 129
  • DSC02808.JPG
    DSC02808.JPG
    193.3 KB · Weergaven: 178
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Mooi dat er al een Otocinclus opzit. De rest zal vanzelf volgen! Gisteren heb ik ook een ijsbergsla blaadje in het aquarium gehangen en die was de volgende dag helemaal afgeschraapt.
Gewoon wat dingen proberen :)

Elastiekjes bevatten wel weekmakers. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dit schijnt niet goed te zijn voor in het aquarium. Dat is de reden dat ik pruts met een touwtje.
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Ok, volgende keer een touwtje. ;)

Dank voor de extra tip!
 
Komkommer is helemaal niet zo verstandig om te voeren, het bestaat voor 98% uit water dus voedt het totaal niet het vult alleen maar, beter is repashy soilent green, geblancheerde spinazie, gekookte bloemkool (15 minuten koken) gekookte brocolli (ook 15 minuten koken), courgette, paprika (pitjes verwijderen)
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs

Terug
Bovenaan