Wat is er nieuw

Binnen één dag. Algenplaag. Op één na al mijn vissen dood...

  • Onderwerp starter Onderwerp starter EduardB
  • Startdatum Startdatum
E

EduardB

Guest
Beste mensen,
Ik heb een koudwateraquarium.
Daarin had ik twee groene zeelten, twee spiegelkarpers en twee grondelingen.
Ging prima. Ik filterde alleen met filterwatten: met de andere filter heb ik geen goede ervaringen: zeker als het blauwalg betreft. Die heb ik redelijk weten te onderdrukken met Blue-Exit.

Ben een weekje weg en heb de verantwoordelijkheid aan mijn zoon overgedragen.
Na vijf dagen een bericht. Aquarium ziet er uit als op de foto’s. Is binnen één dag gebeurd.
Het stinkt ook behoorlijk. Niet naar blauwalg, maar naar verrotting.

Wat kan er zijn gebeurd?

aquarium-dood3.jpg
aquarium-dood2.jpg
 
Filtering verstopt of uit, véél te veel gevoerd......:juggle:
 
Ja ik ga ook denken aan de opties die Ton al noemt.
 
De hierboven genoemde problemen zijn volgens mij toch ook de 2 grootste boosdoeners om tot dit resultaat te komen.
 
Misschien een vis gestorven ?
 
Op 1 dag of zelfs op 5 dagen kan het water toch niet zo hard stinken door een dode vis ?
 
Misschien lag hij er al een tijdje in ?
Ik zie het maar op weinig manieren van normaal naar zoooo vuil gaan .
 
Altijd lastig om dat te bepalen als een ander het onderhoud doet en je er dus niet zelf bij bent.
 
jupp
ik zeg altijd dat ze beter te weinig dan teveel eten geven. De rest mogen ze gewoon afblijven haha 😛 .
 
In principe was de bak al een tikkende tijdbom natuurlijk als ik het zo lees en was het een kwestie van tijd dat het misging,is nu toevallig tijdens je afwezigheid gebeurd.
Zulke vissen zijn grote vervuilers en enkel filteren met watten werkt niet,de combinatie met blauwalg dat daar al een oorzaak van is en het niet al te grote volume water doet de rest.
 
Er was een paar dagen eerder al één dode vis, maar die was meteen verwijderd. Grondelingen, karpers en zeelten waren nog een zes centimeter lang, dus zo vervuilend waren ze niet.
Schoonmaken ging met een enorme rotte-eierenlucht gepaard.
Voorlopig maar geen vissen meer. Zelf vind ik inheemse vissen wel interessant, maar buitenstaanders interesseert het niet.
Binnenkort maar weer een rode rivierkreeft bij de Makro ophalen. Kost me bijna niets. En dat vinden buitenstaanders wel een boeiend verschijnsel. Enige nadeel: het beest probeert er uit te komen. Lukt niet, maar kan wel bij het snoer naar het binnenfilter.
Altijd wat bezorgd dat het dier de draad doorknipt en er kortsluiting ontstaat.
 
Rotte eieren lucht (zwavellucht) kan alleen afkomen van iets dat ligt te rotten: te veel voer, de bodem of een vis.
 
De planten, vrees ik. Het meeste heb ik weggehaald.
 
Drijft gewoon een plakkaat blauwalg op het water en dat zal de stank veroorzaken,bodem ziet er ook niet echt fris uit.
Kan je nog ziek van worden ook trouwens.

Lekker belangrijk wat buitenstaanders van je bak en bewoners vinden,gaat er eigenlijk toch om wat je zelf mooi vind lijkt me.
 
Ik zou de hele bak leeghalen, en opnieuw beginnen. 3-4 weken indraaien, topic openen in samenstelling visbestand, en dan mooie tropische vissen in de bak.😉
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan