Wat is er nieuw

Binnen 1 dag van 6.5 naar 10 pH, hoe kan dit?

I

ItsBob

Guest
Goedenavond! Ik ben Bob en heb sinds 2 maanden een 15L Biorb. 2 Endler guppen en 1 java varen, verder de standaard stenen.

Ik heb de Biorb 2 weken zonder vissen gedraaid en de pH was goed, rond de 7. Na 2 weken begonnen de stenen groen te worden, dus water laten controleren door Praxis tuincentrum. Daarna zelf een test set gekocht.

Nu heb ik het probleem dat de pH iedere keer stijgt en enorm snel. Het leidingwater hier is hard, maar pH is rond de 6,5. Na een paar dagen is het rond de 10 met de guppen. Ik heb al 2 keer de halve bak en gisteren de hele bak verschoont qua water. 4 keer aangevuld met water met zachte turf met een pH van 5.

Nu is in 1 dag de pH 10.

Ik heb de varen eruit gehaald net en ik begin met af te vragen wat er mis is. Test set niet goed? Opstelling niet goed?

Wie helpt een aquarium beginner? Bedankt!

2016-09-29 19.34.23.jpg

Leven de guppen nog?
Zo ja: testset zouden wij niet vertrouwen.

inderdaad....die testsets kunnen soms bedrieglijk zijn. pH 10 is voor onze huidjes al niet erg prettig meer....laat staan voor visjes.
Wat zijn het voor stenen? Zaten ze al bij de bak of heb je ze zelf ergens vandaan?

Bij die bodem kun je snel het probleem krijgen dat er vuil tussen gaat zitten wat weer gaat rotten. De bodem is eigenlijk veel te grof maar dat terzijde. Ik zou de test ook niet vertrouwen.
Waar test je mee en welk merk?

Super bedankt voor de snelle reacties!

De guppen zwemmen gewoon en doen niet raar. Eentje heeft een paar keer verticaal gezwommen na een waterwissel maar na 10 min was het over.

Dit is de testset, 10 euro bij Praix tuincentrum. Ze hadden er 2 de andere had een iets luxere schijf om de kleur te controleren. 5 druppels op 5 ml voor de pH . Ik twijfel er zelf ook aan.

Stenen zaten bij de bak, de witte en de grove (lava?) kleinere. Er gaat veel vuil in de kleine stenen zitten merk ik inderdaad.

2016-09-29 20.52.33.jpg

Grove stenen kan geloof ik niet anders bij biorb. Heb in een ver verleden ooit zo'n bol gehad en als het filtersysteem hetzelfde is dan zit de aanzuiging onderin nog onder de stenen. Je kan er dus geen zand of grind in doen.

Wat is de houdbaarheidsdatum van die test?

De test is van Velda en er staat geen datum op, ook niet op de flesjes...

Klopt de aanzuiging zit onder en de stenen zijn grover, ze kunnen er dus niet onder gelukkig.

Ik denk dat de snelle stijging o.m .te maken heeft met de verdrijving van alle CO2 door de waterbeweging met luchtsteentje. Met het verdwijnen van de CO2 stijgt ook de PH en als dan het water ook nog eens vrij hard is dan ontstaat er biogene ontkalking met sterke stijgng van de Ph als gevolg.

@BigSmoke Als ik je goed begrijp ligt dit volgens jou aan het Biorb beluchtingsysteem. Als dit echt zo zou zijn, dan zou elk Biorb aquarium dit probleem hebben, wat niet zo is. Of begrijp ik je verkeerd?

Het is een bakje met maar net een inhoud van dik 10 liter dus met die belletjes in de bak zal co2 worden verdreven zoals BS al aangeeft. Dat heeft als resultaat dat de ph gaat stijgen. Co2 laat de ph namelijk dalen. Dus wellicht heb je voor die geringe hoeveelheid water veel bellen en dan zal de co2 snel worden verdreven.

Ok het is me duidelijk

Kan ik die co2 meten of kies ik voor de pomp uit te zetten via een timer?

Bedankt voor de uitleg!

Ik bedenk mij ineens ik heb een super fish pomp eraan zitten aangezien de biorb erg veel herrie maakt. Zou de capaciteit te groot zijn?

Door de kh en de ph te meten en in de tabel te kijken kun je globaal je co2 nagaan. Wat voor filter gebruik je nu dan want met 10 liter netto heb je maar een hele kleine nodig.
Je filter moet je nooit uitzetten in ieder geval.

Ok ik ga vanmiddag meten bedankt! Heb je een link naar die tabel?

Die biorb heeft een rond soort donut filter. Blauw schuim. De link heb ik gepost boven. Centimeter of acht rond en twee dik.

Het is een bakje met maar net een inhoud van dik 10 liter dus met die belletjes in de bak zal co2 worden verdreven zoals BS al aangeeft. Dat heeft als resultaat dat de ph gaat stijgen. Co2 laat de ph namelijk dalen. Dus wellicht heb je voor die geringe hoeveelheid water veel bellen en dan zal de co2 snel worden verdreven.

CO2 brengt de pH omlaag vanaf de pH van het kraanwater (meestal tussen 6 en 7.) Verdrijven van de CO2 zal het op zichzelf niet boven de pH van kraanwater kunnen brengen. De luchtbelletjes voorkomen dus misschien dat je de hoge pH met CO2 omlaag krijgt, maar zijn niet de kern van het probleem.

als dan het water ook nog eens vrij hard is dan ontstaat er biogene ontkalking met sterke stijgng van de Ph als gevolg

Ik weet niet of de ph dan hoger kan stijgen dan die van het leidingwater. Dat is natuurlijk weer een chemisch proces en daar heb ik geen antwoord op.

Een pH van 10 is al behoorlijk extreem. De schaal is een logaritmischel! Wij hebben sterk de indruk dat menigeen hier dat even over het hoofd ziet

Ok ik heb de test net gedaan. Ik weet dus niet of de Velda Pond test wel in orde is, ik kan nergens een datum vinden. De fotos heb ik erbij gedaan.

Weer bedankt voor alle hulp!

Eerste is de pH, tussen de 9 en 10 dus, terwijl deze gisteren avond nog 7 was. Ik heb voor de zekerheid het leidingwater nog eens getest, dit is de laatste foto en dus ongeveer 6.5.

13 druppels voordat de kH vloeistof van groen naar paars gaat. Wat zou kloppen de dH is 13,4 in Roermond hier.

12 druppels voordat de gH vloeistof van rood naar blauw gaat.

2016-09-30 13.07.48.jpg

2016-09-30 13.09.31.jpg

2016-09-30 13.12.07.jpg

2016-09-30 13.15.17.jpg

Dit is een kort filmpje van de bak. Ik heb het idee dat de guppen voldoende actief zijn?

De geplaatste video staat niet openbaar maar privé.

Maar kan de ph dan hoger uitkomen dan dat van het leidingwater??

Ik zou eerst die stenen op kalk testen, eerst de meest voor de hand liggende redenen uitsluiten.

Ik denk dat de bodem in je bak de grootste veroorzaker is. Een luchtpompje zou niet zo'n groot effect moeten hebben.

Haal de bodem eruit, doe een grote waterwissel en kijk de komende dagen wat er gebeurd.

De stenen van van de bodem kan je overgieten met wat azijn. Gaat het bruisen dan is dat je kalkbron. Die kan je in geval van een biorb dan beter vervangen door gladde kiezels of grof aquarium grind.

Ook in die stenen zal de oorzaak niet liggen menen wij. Denk aan de knetterharde wateren uit de Afrikaanse riftmeren. De pH is daar ook geen 10.

Wij blijven het zoeken in de test.
Kraanwater in NL mag ook geen PH in het zure bereik hebben dus ook over die meting twijfels.

Ik ben het met Ivo eens. De pH werkt volgens een logaritmische schaal en die stijging binnen 1 dag zou wel heel extreem zijn. Ik neem dus ook aan dat het aan je test ligt. Of je moet basen aan je water toevoegen maar dar lijkt me niet logisch 😀

Stenen getest, totaal geen bruisen nadat ik azijn erover heen gooi (zie foto). Wat is een betrouwbare watertest? Dan ga ik die eerst kopen!

2016-09-30 17.10.05.jpg

JBL en Sera zijn betrouwbare merken. ik gebruik die van Colombo en die vindt ik ook verder goed.

Leidingwater test hij met dezelfde test op 6,5........waarom zou de test bij het aquarium niet werken en bij het kraanwater wel?

Leidingwater test hij met dezelfde test op 6,5........waarom zou de test bij het aquarium niet werken en bij het kraanwater wel?

Maar dat is dus het punt, je weet niet of het daar wel werkt. Voor hetzelfde geld is de pH in allebei 8.

Tja, daar heb je geen zekerheid over en in beide gevallen kan het een foutieve meting zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan