Wat is er nieuw

binnen filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nielsmk
  • Startdatum Startdatum
N

Nielsmk

Guest
hallo

Ik jheb een binen filter van superfish 100 vor mijn 54 liter bakje
nu staat op de doos dat de casette iedere maand vervangen moet worden door het aktiefe kool war na wat ik gelezen heb na 4 weken weer stoffen loslaat maar al ik dit vervang door de kunstof ringen weet de naam zo niet is dit dan niet beter voor behoud van de bacteri�n

Aktieve kool kun je er sowieso uithalen, want dat spul is alleen nuttig voor het uitfilteren van gifstoffen/medicatie.

Ok� dank je voor je reactie
Zijn er nog andere dingen wat ik
in de cassette kan doen voor een betere filtering

Je kunt een groot deel van die spons inderdaad ook vervangen door ceramische pijpjes, siporax, gesinterd glas oid..

oke dankje voor de reactie ik ben net nieuw hier. en met deze hobby dus wil veel leren. kan ik de spons die er in zit in 2en knipper en er pijpjes in doen of zijn er andere manieren voor

Dat is inderdaad hoe ik 'm heb ingericht in een garnalenbakje..
Onderin een strook van die blauwe spons.. en daarboven volgestouwd met wat ik nog had liggen.. gesinterde-glas bolletjes (substrat-pro) en wat siporax.
Maar ceramische pijpjes of iets vergelijkbaars kan natuurlijk ook.
Eventueel zou je dan bovenin nog een laagje fijn filtermat kunnen doen oid.. scheelt misschien weer in je zweefvuil.

oke dankje zal er van het weekend eens mee aan het werk gaan

Alhoewel andersom misschien beter is (bedenk ik me nu).. dus eerst een lading (bv) pijpjes en daarna een laag spons.. ik heb wel de spons eerst met het oog op garnalen-jongbroed.

Nog even dit.. als je al een draaiend aquarium hebt.. vervang de spons dan in kleine beetjes, om de week een deel of zo.. knip je er telkens weer een strookje af om het te vervangen met iets anders.

Qua vervangen: negeer de adviezen van fabrikanten.. filtermedia moet je misschien soms even uitknijpen (in aquariumwater) om de zoveel tijd, met spons zal dat misschien eens moeten.. alleen als de doorstroming teveel geremd wordt door het vuil. Pijpjes heb ik persoonlijk nooit hoeven uitspoelen..
Vervangen hoeft eigenlijk nooit.. hooguit als de spons letterlijk uit elkaar aan het vallen is 😉

oke top dus puur verkoop gelul

hoe hard kan ik de uitstroom het beste zetten hij is regelbaar is het omdat het 50 tot 100 liter is zo dat ikhem et beste laag kan zetten

Ik gebruik dezelfde filter in mijn bakjes en ik heb hem normaal op minimaal staan. Anders wordt de stroming voor mn Betta ook wat hard. Maar verder kun je zelf bepalen hoeveel stroming je wil hoor.
Ik heb de uitstroom tegen het raam aan gericht zodat dit de stroming ook behoorlijk breekt.

Die sponzen gaan jaren mee hoor en als de uitstroom minder word of als de spons wat in elkaar krimpt dan lichtjes even uitspoelen.

Nou ja.. ik heb 'm in een 20-25 liter bakje op z'n laagst.
Ik vermoed dat jij 'm wel wat hoger kunt zetten, of gewoon vol open, laat het een beetje afhangen van de oppervlakte-stroming zou ik zeggen..
Ik moet zeggen dat die regelschuif niet erg veel invloed lijkt te hebben op de doorstroming.

dankje voor de reacties is het doorstromen nog van belang op het werk van de bacterien

Vast wel.. maar daar weet ik het fijne niet van 😉

Dus een 'niet deskundige' als ik gaat af op de oppervlakte stroming (rimpeling in het wateroppervlak maar geen golfslagbad) en uiteindelijk ook gewoon de waterkwaliteit, af en toe meten.. als die goed is dan ga ik er van uit dat de doorstroming goed is.

Met 54 liter kan je het wel voluit zetten maar dan nog vind ik dat filtertje niet ideaal voor je bak.
Welke en hoeveel bewoners heb je of ga je nemen?

Ik heb momenteel.zo'n 20 guppen

Ik moet zeggen dat ik 3 bakjes van 60cm heb en in allemaal draait de Aquaflow 100. Deze voldoet prima en kan het heel goed aan. Ik heb hem gewoon op de laagste stand staan. Dit ook ivm de Betta die erin zitten.
Maar qua capaciteit kan hij zo n bakje wel aan hoor.
Je zou de uitstroom wat harder zetten maar dat ligt er ook aan of je vissen stroming waarderen of niet.
Bij Guppen zou het wel kunnen, maar noodzaak is het dus niet.

Ok� top hoeveel guppen kunnen er in zo'n bak ze zeggen 1cm vis per liter maar een hup is smal en een maan vis is ook weer ronder dus dit lijkt mee een niet handige regel

Voor visjes die gebouwd zijn zoals een gup kun je die regel prima hanteren.
Voor maanvissen is dit bakje sowieso te klein, dus echt relevant is het niet, maar meestal rekent men zo'n 50 liter per maanvis.

De regel 1cm per liter is een goede leidraad in het algemeen.
Als je uitgaat van een Gup die zo n 4 cm wordt dan zou je op zo n 15 uit gaan komen.
Hou er rekening mee dat je straks denk ik ook de nodige jongen moet verwelkomen en deze ook zullen vervuilen.
Dus die moet je dan ook weer meetellen als ze gaan groeien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan