Wat is er nieuw

Binnenfilter: Eheim Biopower of Oase Bioplus Thermo?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Maru
  • Startdatum Startdatum
M

Maru

Guest
Voor mijn nieuw op te starten aquarium (100x40x40) ben ik op zoek naar een zuinig en stil binnenfilter. Het is mijn allereerste bak dus ik heb nog geen verstand van de techniek.

Nu viel mijn oog op de volgende filters:

Eheim Biopower 240 (2413) 8W

Oase Bioplus Thermo 200 (filter 7W met geïntegreerde 200W verwarming)

Zijn er misschien mensen met ervaring met één van beide filters? En is er een reden om juist niet te kiezen voor een filter met geïntegreerde verwarming? Zijn er nog andere aanraders qua binnenfilters?

Ik zal je een buitenfilter adviseren.
Dan heb je een groter filteroppervlak en een grotere bacterie huishouding, plus je hebt meer ruimte in je bak voor je vissen en een veel beter te regelen stroming.

Kijk eens voor een JBL filter, die zijn zeer zuinig in stroomgebruik en muisstil. En ze doen tegenwoordig niets onder van een Eheim wat overgerens wel een topmerk is

Zou inderdaad ook voor een extern filter gaan, veel makkelijker in onderhoud en mooi weggewerkt in een kast of iets waardoor je bak mooier oogt. Zou zelf voor een eheim gaan, daar zijn alle onderdelen los van verkrijgbaar en staat bekend om zijn duurzaamheid en zuinigheid qua stroomverbruik.

Ik zal je een buitenfilter adviseren.
Dan heb je een groter filteroppervlak en een grotere bacterie huishouding, plus je hebt meer ruimte in je bak voor je vissen en een veel beter te regelen stroming.

Kijk eens voor een JBL filter, die zijn zeer zuinig in stroomgebruik en muisstil. En ze doen tegenwoordig niets onder van een Eheim wat overgerens wel een topmerk is
Zou inderdaad ook voor een extern filter gaan, veel makkelijker in onderhoud en mooi weggewerkt in een kast of iets waardoor je bak mooier oogt. Zou zelf voor een eheim gaan, daar zijn alle onderdelen los van verkrijgbaar en staat bekend om zijn duurzaamheid en zuinigheid qua stroomverbruik.

Dank voor de tips beiden! Ik wil een binnenfilter, omdat de bak vrij komt te staan zonder opbergmogelijkheid. En om er nu een extern filter naast te zetten...

Je hoeft een externfilter niet in een kast te zetten . Kan ook naast een kast.
Als je echt een intern filter wil zal ik iig kiezen voor een filter met genoeg oppervlak.

heb 3x eheim biopower 240 in dezelfde formaat bak. Daarvoor externe eheim filters gehad echter deze zaten te hoog en werkten in de nieuwe opzet minder goed, vandaar overgegaan op intern.
Ben er zeer tevreden over, nadeel t.o.v. een extern filter is, is dat je hem wel wat vaker schoon moet maken, wat natuurlijk ook weer afhankelijk is van je bezetting.
Stroming kun je regelen via knopje en je krijgt er een kleine spraybar/buisje bij of een grotere uitstroom.

Enige nadeel van het filter tot nu toe vind ik de zuignapjes, die hadden wel wat beter gekund v.w.b zuigkracht, daar doet superfish het iets beter mee.

Voordelen zijn mijn inziens:
- dat je zelf het aantal te gebruiken compartimenten kunt bepalen en de vulling er van
- bepaling stroming
- redelijk slank en grijs gekleurd (rode ringen zijn door meegeleverde licht grijze te vervangen).
- handig ophang mechanisme waardoor je hem er zo uit schuift.
- losse onderdelen te verkrijgen.

Geïntegreerde verwarming klinkt leuk, maar persoonlijk houdt ik die dingen liever van elkaar gescheiden, scheelt bij vervanging in de prijs.

Je hoeft een externfilter niet in een kast te zetten . Kan ook naast een kast.
Als je echt een intern filter wil zal ik iig kiezen voor een filter met genoeg oppervlak.
Dat is waar... maar dan ben ik weer bang dat de katten eraan gaan te trekken of te bijten... heb twee slopertjes rondlopen hier.

heb 3x eheim biopower 240 in dezelfde formaat bak.
Bedoel je nu dat je drie filters in één bak hebt? (Misschien domme vraag, maar ik ben echt een beginner.)

Ik had een Aquael 1000 UV erin gezet. zie hem niet meer. Die heb ik 2 x, kost je 42 euro. per stuk.

Heb ik er gewoon bij. ene bak in, andrre bak in.
Als de Eheim 2026 schoon gemaakt is. hang ik deze er een dag of 2 bij.

uni1000-mk2.jpg
Met deze ben je gered. Aquel 1000 Uv-c 1000. goed voor 350

l..

Ja, zeker. ook ik maak fouten, he. Zo als filter TE schoon maken.

Dan wordt het water wit of grijzig.
Hang 2 dagen de aquael erbij. en je ziet het zo bij trekken.

Zou het zeker doen.

Is een volwaardig filter met siporax in de bovenste kamer.

Zo'n uv-filter zou ik niet standaard aan laten het filtert ook veel goede stoofjes eruit. Wij hebben een uv-lamp in d ebioloog zitten op een tijdschakelaar waardoor hij 's nachts 2 uur aangaat. Wel opletten dat je de uv-filter bij de inlaat hangt en niet bij de output.

Die is niet constant aan. Zit een aparte steker voor 5 volt bij. usb .
En aan laten maakt helemaal niets uit.
Onder vind geen schade in de bak.

Dat hoeft ook niet. zit een Adapter bij. op 5 volt USB. dus hij kan zelf beslissen. wel of niet.
en 2 uurtjes aan. Dt helpt dan ook weinig.

Bij mij draaien ze gewoon mee.

Die 2 uur is ruim voldoende om alle ongewenste ziektekiemen/bacteriën te doden en eventuele waas in de bak te verwijderen

n en eventuele waas in de bak te verwijderen ???
Nou dat duurt wel even langer ,hoor. bij mij 2 dagen in de 1.60m.

n en eventuele waas in de bak te verwijderen ???
Nou dat duurt wel even langer ,hoor. bij mij 2 dagen in de 1.60m.
Hier in een 175-literbak 1 nacht

Bij uv is het wattage en de stroomsnelheid een zeer bepalende factor wanneer een bak helder en kiemvrij is.

Bij een juist bemeten uv lamp, kun je deze rustig 24/7 aanlaten.

Als je echt een zeer krachtige lamp hebt, dan volstaat een paar uur.

In de voedingsindustrie worden na werktijd de ruimtes in zijn geheel ontsmet met uv. Er hangen gewoon TL armaturen met uv buizen te schijnen. Het spreekt voor zich, dat je er dan niet in mag.

Laatst bewerkt:
Bij Aquael zit geen lamp in, zijn Uv leds. 5 volt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan