Wat is er nieuw

Binnenfilter vervangen voor buitenfilter

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Sjeff
  • Startdatum Startdatum
S

Sjeff

Guest
Beste allen,

Ik zit na advies van wat andere toch te twijfelen om een buitenfilter aan te schaffen. Ik wil alleen voordat ik hier aan ga beginnen wat meer informatie hebben...

Wat voor buitenfilter heb ik nodig voor +/- 100L?

Hoe haal je de binnenfilter van Jewel uit je aquarium? Zit deze alleen aan de zijkanten gelijmd of ook ook aan de onderkant?

Raken m'n waterwaardes dan niet helemaal door de war omdat er een nieuw filter in gaat komen waar nog geen goede bacteri�n in zitten?

Het zijn wat veel vragen, maar hoop dat jullie zoals altijd uit de brand kunnen helpen.

Edit: Er zit nu in mijn binnenfilter een doosje met stenen. Twee stapeltjes sponzen, groen en blauw, groen en blauw en zwart. En daar bovenop een soort watten filter doek. Waarom is dit zoveel?

Gr, Jeffrey
 
Wat voor buitenfilter heb ik nodig voor +/- 100L?
reken ongeveer op een filter die 300l/h pompt

Hoe haal je de binnenfilter van Jewel uit je aquarium? Zit deze alleen aan de zijkanten gelijmd of ook ook aan de onderkant?
geen idee, je gaat zowieso de bak moeten leegmaken om dit deftig te kunnen doen.

Raken m'n waterwaardes dan niet helemaal door de war omdat er een nieuw filter in gaat komen waar nog geen goede bacteri�n in zitten?
Ja, je kan dit enigzins vermijden door de filtermaterie ook over te plaatsen in de nieuwe buitenfilter.

Edit: Er zit nu in mijn binnenfilter een doosje met stenen. Twee stapeltjes sponzen, groen en blauw, groen en blauw en zwart. En daar bovenop een soort watten filter doek. Waarom is dit zoveel?
Elk onderdeel heeft zijn werking, grote brokjes filteren, chemisch filteren (actief kool), kleine brokjes filteren, ...
 
Ik heb een Eheim 2213 en die bevalt goed.
Die heeft een cap. van zo n 440 liter dacht ik.
 
Pol_de_gezzmol zei:
1. Wat voor buitenfilter heb ik nodig voor +/- 100L?
reken ongeveer op een filter die 300l/h pompt

2. Hoe haal je de binnenfilter van Jewel uit je aquarium? Zit deze alleen aan de zijkanten gelijmd of ook ook aan de onderkant?
geen idee, je gaat zowieso de bak moeten leegmaken om dit deftig te kunnen doen.

3. Raken m'n waterwaardes dan niet helemaal door de war omdat er een nieuw filter in gaat komen waar nog geen goede bacteri�n in zitten?
Ja, je kan dit enigzins vermijden door de filtermaterie ook over te plaatsen in de nieuwe buitenfilter.

4. Edit: Er zit nu in mijn binnenfilter een doosje met stenen. Twee stapeltjes sponzen, groen en blauw, groen en blauw en zwart. En daar bovenop een soort watten filter doek. Waarom is dit zoveel?
Elk onderdeel heeft zijn werking, grote brokjes filteren, chemisch filteren (actief kool), kleine brokjes filteren, ...

Heb er voor het gemak even een nummertje aan gehangen. Vraag 1 is duidelijk, voor de rest heb ik nog wel een vervolg vraag.

2. Kan ik mijn vissen dan voor bijvoorbeeld een uur of 2 uit het aquarium halen en tijdelijk in een emmer doen? Zodat ik op mijn gemak het filter eruit kan halen.

3. Ik heb maar 1 aquarium, dus hoe zou ik dit het beste kunnen doen dan? Ik zat zelf te denken aan de Eheim alvast een aantal weken mee laten draaien in de bak voordat ik het binnenfilter eruit haal.

4. Duidelijk, ik heb nogal wat problemen met mijn planten. Moet ik de zwarte (koolstof dacht ik) eruit halen als ik plantentabletten in de grond stop?

Gr, Jeffrey

Edit:
jessicapilon zei:
Ik heb een Eheim 2213 en die bevalt goed.
Die heeft een cap. van zo n 440 liter dacht ik.

Thanks ga ik daar is voor kijken!
 
Jeff, Lees jij wel mee,op het Forum?

Wordt het toch vaak genoeg gezegt, de Groene en de Zwarte sponzen eruit.

Groen haalt nitraat uit je water,wat je planten nodig hebben.

Zwart,is kool,om medicijnen en andere stoffen uit het water te halen.
 
Ik doe me best, maar had nog nooit gelezen over filters of andere 🙁 Sorry Bertus. Ga vanavond gelijk alles behalve de blauwe eruit halen!
 
Ik ga toch mijn binnenfilter behouden, ik vind dan toch de investering te groot. Ik ga wel wat verzinnen zodat ik mijn ingangen van het filter kan afschermen tegen de garnalen. Als hier nog suggesties voor zijn om dit te doen als er nog water in staat?

Ik hoor het graag van jullie!
 
Ik heb pas ook mijn filter vervangen voor een extern Eheim 2213, bevalt me veel beter!

Mocht je het interne filter er toch uit willen halen, ooit, dan zou ik het nieuwe filter een paar weken mee laten draaien. Ik heb hem zo'n 2 weken mee laten draaien zodat daar een mooie bacterie cultuur kan ontstaan. Daarna bakje leeg en met een stanleymes kan je heel voorzichtig het kit los snijden, er zitten als het goed is 8 kitpunten, aan de zijruit 4 en de achterruit 4. Neem wel de tijd ervoor, anders word het haastwerk en dan gaat het mis.

Je kan ook al je filtermateriaal overzetten van het interne filter naar het externe filter, dan kan het externe filter gelijk draaien.
 
Sjeff zei:
Beste allen,

Ik zit na advies van wat andere toch te twijfelen om een buitenfilter aan te schaffen. Ik wil alleen voordat ik hier aan ga beginnen wat meer informatie hebben...

1. Wat voor buitenfilter heb ik nodig voor +/- 100L?

2. Hoe haal je de binnenfilter van Jewel uit je aquarium? Zit deze alleen aan de zijkanten gelijmd of ook ook aan de onderkant?

3. Raken m'n waterwaardes dan niet helemaal door de war omdat er een nieuw filter in gaat komen waar nog geen goede bacteri�n in zitten?

Het zijn wat veel vragen, maar hoop dat jullie zoals altijd uit de brand kunnen helpen.

4. Edit: Er zit nu in mijn binnenfilter een doosje met stenen. Twee stapeltjes sponzen, groen en blauw, groen en blauw en zwart. En daar bovenop een soort watten filter doek. Waarom is dit zoveel?

Gr, Jeffrey

1. Ik zelf zelf of mijn Rio 120(Ook ongeveer 100 liter) een Tetratec Ex 600 en ben er erg tevreden over, prima filter voor een erg goede prijs. Je hoort hem ook niet.

2. Hij is aan de zijkant en achterkant vast gelijmd, ik zelf heb hem verwijderd toen er nog water inzat. Ik heb toen een deel eruit gehaald en het is me toen gelukt om met een dun broodmes het kit door te snijden. Wel bleven hier kit resten achter op het glas, dus als je alles mooi wilt hebben zul je je bak denk ik toch leeg moeten halen

3. Je zou eerst het externe filter mee kunnen laten draaien met het interne filter en dan hierna het interne filter kunnen verwijderen.

4. Dat is allemaal filtermateriaal. Hier kunnen goede bacteri�n zich goed in nestelen.
 
Die groene en zwarte sponzen zijn na een dikke maand uitgewerkt en functioneren dan als gewone sponzen. Als ze er al in zitten kun je ze dan , volgens mij, ook best gewoon laten zitten. Scheelt weer een tientje voor andere sponzen.
 
Dat is inderdaad de consequentie. Maar vreemd genoeg groeien de planten in mijn bak prima. Hij staat nu een maand met die sponzen er in (zaten er bij, dus heb ze er toen maar ingestopt. Was een wat stressvol gebeuren met weinig opzoektijd) en ik zie wel wat lichte algvorming, maar verder gaat het prima. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als die sponzen uitgewerkt zijn... Normaal zou ik ook geen kool toevoegen, maar hij zat er nu eenmaal in.
 
Ik heb gister ��n groen filter en ��n zwart filter verwijderd. Nu zitten er nog twee blauwe en een stenenmandje in. Hoop dat dit allemaal goed zal gaan.
 
Ik heb 2 weken geleden de JBL E701 Greenline gekocht, makkelijk in gebruik en zeer stil. Ding kostte 80 euro incl verzendkosten dus qua prijs was dit goed te doen.

Mijn intern filter heb ik eruit gehaald toen mijn bak leeg was. Met een dun scherp mes voorzichtig de kitranden doorgesneden. Aan de zijkant zit die sowieso met 4 punten vast (boven/onder), achterkant weet ik zo snel niet meer. Laatste kitresten heb ik met een stanleymesje weg gesneden.
 
Het voordeel van een buitenfilter is ten opzichte van de binnenfilter:

Makkelijker schoon te maken.en minder vaak.

Bij een binnenfilter valt er altijd wel weer wat gefilterde rotzooi terug je bak in.

Je hebt meer ruimte om te besteden.

Zo'n binnenfilter zit aan 2 zijkanten gekit.
je neemt een stanley mes en snij hem voorzichtig los.
de kitresten haal je er met zon verfschrapper makkelijk vanaf.

Je vissen kunnen best even in een ruime emmer met lucht en verwarming vertoeven.

Ik zeg doen.krijg je geen spijt van.
 
Bedankt nog 🙂 Ik ga het inderdaad doen alleen op wat voor termijn weet ik nog niet helemaal. Krijg een nieuw meubel dus waarschijnlijk haal ik hem dan gelijk even helemaal leeg.
 
Buitenfilters hoeven niet duur te zijn. Die dingen gaan (bijna) levenslang mee, langer iig dan aquaria. Er staan dus regelmatig filters op marktplaats. Ik heb vorige week voor mijn 60l bakje een 2211 voor 15 euro gekocht. Maar zag vandaag een 2222 voor 30 euro er op staan. Dat zijn prima bedragen. Geduld loont vaak. Ik ben nu in de onderhandeling over stenen, kijken of ik die voor een euro-tje of 3 kan kopen. Ik heb mijn aquarium ook op marktplaats gekocht voor mijn 15 euro. Dus voor de prijs hoef je t niet te laten.

Voor je garnalen, als je een fijne spons voor de inlaat maakt heb je er geen last meer van dat de baby garnaaltjes in je filter gezogen worden. Het beste filter voor de garnaal (vind ik) blijft toch het sponsfilter. Daarin zullen ze nooit vermorzeld worden.

mvg.
 
Vuvuzela zei:
Buitenfilters hoeven niet duur te zijn. Die dingen gaan (bijna) levenslang mee, langer iig dan aquaria. Er staan dus regelmatig filters op marktplaats. Ik heb vorige week voor mijn 60l bakje een 2211 voor 15 euro gekocht. Maar zag vandaag een 2222 voor 30 euro er op staan. Dat zijn prima bedragen. Geduld loont vaak. Ik ben nu in de onderhandeling over stenen, kijken of ik die voor een euro-tje of 3 kan kopen. Ik heb mijn aquarium ook op marktplaats gekocht voor mijn 15 euro. Dus voor de prijs hoef je t niet te laten.

Voor je garnalen, als je een fijne spons voor de inlaat maakt heb je er geen last meer van dat de baby garnaaltjes in je filter gezogen worden. Het beste filter voor de garnaal (vind ik) blijft toch het sponsfilter. Daarin zullen ze nooit vermorzeld worden.

mvg.

Eindelijk iemand met een oplossing waarbij het binnenfilter intact blijft... Kan ik dan bijvoorbeeld gewoon een keuken sponsje ervoor doen?
 
Dat gaat niet werken,sponsje zit na een halve dag dicht waardoor er totaal geen filtering en circulatie is natuurlijk.
Je kan een stuk grof filterspons achter de onderste inlaat van het filter doen,de kans is uiterst minimaal dat er toch nog hele kleine garnaaltjes door kunnen maar zo blijft de instroming nog voldoende.
Welke garnalen heb je?
 
Ik heb vuurgarnalen, maar dan is dat dus geen optie. Dan het filter er toch maar uit 😀 Toch even wachten op het meubel dan maar en dan leeg halen die zooi.
 
Jij bent net zo veranderlijk als het weer geloof ik 😉
 
Haha ja eigenlijk wel, maar wil gewoon dat de garnalen het werk gaan doen waarvoor ze aangenomen zijn. (niet in het filter zitten in ieder geval)

Ik had ook al een besluit gemaakt, maar iedere keer reageren er weer nieuwe mensen! Geloof alleen dat iedereen het er nu wel over eens is dat voor mij extern beter zou zijn. Bedankt allemaal!
 
Nou ik twijfel hoor... 😉 in een buitenfilter gaan ze ook zitten als je niks aan de inlaat fabriekt.
 
Hou jij nou gewoon je binnenfilter.
Die beslissing is nu genomen,toch?

En laat ze gewoon in het filter gaan.
 
Ik weet niet of je een vrouw hebt of je nog thuis bij je ouders woont.

Een panty van een vrouw doet wonderen, houdt je garnalen tegen en is zeer goedkoop eenmaal er een ladder in zit 😉
 
Zit wel snel vol,he,Luc.
Gewoon een spons ervoor.
Eitjes die opgezogen wordt,worden gewoon weer garnalen.
 
Sorry, Ik had het over de instroom(korfje van de invoer)van een buitenfilter Bertus 🙂
 
Heb ik van een schepnetje met 1 mm gaas afgeknipt,en omheen gewikkelt.
Gaat prima.
 
Ik heb inderdaad een beslissing genomen. Eerst even wachten totdat het meubel af is. Bedankt allemaal.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan