Wat is er nieuw

Binnenfilter, welk materiaal?

• Onderwerp starter Onderwerp starter F. Panther
  • Startdatum Startdatum
F

F. Panther

Guest
Ik heb in mijn nog op te starten 54L (60x30x30) aquarium (zie hier) een binnenfilter van Marina zitten, de Jet-80. Deze heeft een doorstroom van maximaal 380l/u (wat neem ik aan afhankelijk van het filtermateriaal (sterk?) zal dalen). Ik kan niet zoveel over dit filter terugvinden en vraag me af of ik met het meegeleverde filtermateriaal goed uit de voeten kan. Aangezien ik het opstarten graag gelijk goed wil doen, maak ik hier maar even een topic aan om wat meningen te verzamelen.

Het meegeleverde filtermateriaal is een grove (koolstof?) spons en een mandje met koolstofkorrels:

Marina%20Jet-80.jpg

Al met al vind ik de hoeveelheid filtermateriaal wat tegenvallen, maargoed, de bak zelf is ook niet zo groot. Daarnaast lees ik vaak dat koolstof vaak niet standaard gebruikt wordt (en zie dat dat bij duurdere filters er vaak ook niet standaard in zit).

Daarom de vraag, wat is nu het handigst? :S

- Mandje koolstof eruit en filterwatten op maat maken en erboven doen?

- Zwarte (koolstof?) spons er misschien ook uit en bv meerdere laagjes spons erin van grof naar fijn (en eventueel uiteindelijk een laagje watten)?

- Of toch kijken of ik er ergens nog iets van keramische staafjes / of van die bioballen kan doen? Maarja, zo groot is het nu ook weer niet, dus dat zullen geen grote hoeveelheden worden. Vermoed dat dit dan dus niet zoveel zin heeft.

- En als laatste, er komen ook garnalen in de bak. Als er een grove spons zit voor de opening onderaan (zoals meegeleverd bijvoorbeeld), moet ik me dan zorgen maken om jonge garnaaltjes? Of gaat dat wel goed?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen / ervaringen!

Je kan beter voor een ander filter kijken met meer ruimte voor filtermateriaal want dit is echt niks.

Ik heb dat aquarium (en ook de grotere versie) en laat me je de moeite besparen. Filter direct veranderen, dat ding is prutter dat prut! Deze verstopte om de haverklap en doet nu helemaal niet meer, de grotere moest ik bijna dagelijks mee in de weer om het aan de gang te krijgen en zij op een gegeven moment gewoon KRAK. Nu heb ik andere filters (Elite en Superfish) en alles draait top 🙂

Fijn, zulke snelle reacties! Al is dit niet wat ik wilde horen natuurlijk, maar wel waar ik al bang voor was.

Wat zou een goed (niet al te duur) alternatief zijn?

Ik lees qua budgetvriendelijke filters goede verhalen over de Superfish AquaFlow 100? Maar zit daar dan wel genoeg ruimte voor filtermateriaal in?

De meeste sponsfilters werken op lucht voor zover ik gezien heb. Dat lijkt me dan weer wat onhandig. Wel zag ik eerder al eens dit filter van Europet. Maar ik weet niet of zo'n sponsfilter sterk genoeg is om mijn 54 liter mee te zuiveren en van voldoende circulatie te voorzien? En het neemt denk ik toch wel wat meer ruimte in beslag dan zo'n standaard binnenfilter.

Een extern filter bespaart een hoop ruimte in de toch al niet zo grote bak, dat zou dus een voordeel zijn. Maar die zijn ook vaak een stuk duurder en heb ik eigenlijk nog geen idee waar ik op moet letten. Daarnaast zou ik dan eens goed moeten bedenken waar ik die laat 😛

Ik heb de Elite 75 daar nu inzitten, 2 tientjes geloof ik. Meer dan tevreden, problemen die ik had DOOR dat andere filter (alg, nitriet etc.) allemaal weg.

Die is ook te klein.
Als die telkens schoon gemaakt moet worden, rak je de bacterie kwijt.

EEn filter voor een 200 l/u zou wel goed zijn.
Buitenfilters (extern) | aquarush

Om te voorkomen dat jonge garnalen en / of visjes bij gebruik van de Eden 501 mee in het filter worden gezogen is er speciaal dit setje . Voorzien van een ...
www.aquarush.be/c-998106/buitenfilters-extern/

Bertus zei:
Die is ook te klein.
Als die telkens schoon gemaakt moet worden, rak je de bacterie kwijt.

--knip--

Even zodat ik je goed begrijp, dit was een reactie op het Europet filter waar ik naar linkte toch? Of wel in reactie op het filter dat Dennis hierboven voorstelt?

Edit: ik zie dat je je bericht nog had aangepast 🙂 Ik ga het filter in je link ook even bekijken.

Ja, die filters zijn gewoon te klein.

1 sponsje wat volloopt en je weer schoon moet maken.

Wat ik neergezet had,werkte niet,voor jou.

Daarom weer anders.

We raden met zijn allen op het forum aan sponzen zachtjes uit te knijpen in aquariumwater zodat voldoende bacteri�n behouden blijven. Bertus ook!
Beweringen dat te veel bacteri�n verdwijnen met uitspoelen zijn daar volgens de regels der logica totaal niet mee te rijmen.

Met beleid uitspoelen er is niets aan het handje.

Buitenfilters zijn in 99/100 gevallen de betere oplossing, daar heeft Bertus gewoon gelijk in. Echter hoef ik deze filter hooguit maandelijks schoon te maken. Deze filter zou in theorie de 400/lu moeten halen maar ik denk dat het effectief op 320 uitkomt. Maar dan ook meteen de kanttekening, waarom niet een tientje meer uitgeven voor een degelijke buitenfilter.

Mascha&Ivo zei:
We raden met zijn allen op het forum aan sponzen zachtjes uit te knijpen in aquariumwater zodat voldoende bacteri�n behouden blijven. Bertus ook!
Beweringen dat te veel bacteri�n verdwijnen met uitspoelen zijn daar volgens de regels der logica totaal niet mee te rijmen.

Met beleid uitspoelen er is niets aan het handje.

Feit is, dat die sponsjes gewoon bagger worden.

Bij mijn 2x Aquael 500 is het gewoon bagger, dus moet wel onder de kraan.

Heb ik WEL de Eheim 2026 bij draaien, dus maakt het niet uit.

Feit is, dat die sponsjes gewoon bagger worden.
Bij ons "gewoon" niet anders. Ook niet na een jaar.
En alle sponzen worden op termijn bagger. Geen argument dus.

Feit is, als hij bagger is, niet goed meer functioneert.
Ik bedoel Bagger, niet dat sponsje rot is.

Vanmorgen de Inlaat van de 2026 schoongemaakt.
Zag dat het water wittig werd. inlaat zat verstopt met groene slijm.

Wat gebeurt er dan,als het sponsje vol zit.
Dan werkt hij niet meer.

Kunnen we lang of breed over praten. is goed voor een garnalen bakje.

Bertus zei:
Wat gebeurt er dan,als het sponsje vol zit.
Dan werkt hij niet meer.
En dan knijp je hem lichtjes uit. Zodat hij weer goed doorstroomt EN zodat tegelijk voldoende bacteri�n overblijven. Zoals ook jij aanraadt.

Alweer geen argument dus.

Veel reacties al weer! Die Eden 501 ziet er wel heel goed uit. Compact formaat, stil, eventueel die spons over de intake erbij voor de garnalen, en alle onderdelen los verkrijgbaar (mocht er iets stuk gaan). Maar wel wat duurder dan ik hoopte (de eerste investering is al duur genoeg 😉 )

Aan de andere kant is het natuurlijk ook zonde nu 15 of 20 euro uit te geven voor een ander binnenfilter, terwijl ik op termijn wellicht toch graag een extern filter wil aangezien het minder ruimte in de bak inneemt. Kan ik het er wellicht beter nu gelijk bijleggen. Jammer dat ik voorlopig nog niet jarig ben.. Dit zijn nou juist leuke verjaardagscadeautjes 😀

Zou het te doen zijn eerst een paar maanden met het filter te werken dat erbij zit? Of komt dat uiteindelijk de gezondheid van mijn toekomstige huisdieren niet ten goede?

Knal ook een lading waterpest / hoornblad / eikenbladvaren / drijfplanten in de bak.
Natuurlijke vorm van filtrage. Laagbezette bakjes met voldoende beplanting kunnen zelfs zonder filter. Genoeg bewijzen van.

Ja, dat kan.
Hoekfiltertje verleent ook wel zijn diensten. MET veel zuurstofplanten.
Die maak ik helemaal niet schoon.

Staan voor het raam.

Ik denk dat dan toch de eerste tijd het meegeleverde filter even zijn werk moet doen. Zuurstofplanten lijken me sowieso een goed idee, misschien in dit geval daar dan maar ruim mee beginnen. Verder ben ik ook van plan de boel rustig op te bouwen qua visbestand, dus de hoeveelheid vervuiling zal dan als het goed is in het begin ook meevallen.

De Eden 501 gaat dan op het verlanglijstje 😉 Mocht zoals Dennis aangeeft de Jet-80 toch snel verstopt raken of andere problemen geven kan ik die natuurlijk alsnog vervangen.

Is het dan nog raadzaam de koolstofkorrels die nu in het filter zitten te vervangen voor iets anders tijdens de 'overbrugging'? En wat zou dan het beste zijn?

Graag zou ik ook een vraag willen stellen over de opbouw van mijn binnenfilter de Boiflow super 280 set. De opbouw is van boven naar onder. Witte watten, zwarte kool spons, groene spons, en dan de blauwe spons. Gisteren heb ik van het merk Sera siporax gekocht omdat ik overal las dat het heel goed werkt, en ik niet tevreden was over de bestaande sponzen opbouw.
Nu is mijn vraag of ik het goed heb op gebouwd? Ik heb de rekje er uit gehaald en onderin de siporax toen de blauwe spons en toen de groene spons en daar boven op de witte watten. Pomp is nu echt helemaal vol.

Graag jullie tips. Alvast bedankt.

Mikey08 zei:
Graag zou ik ook een vraag willen stellen over de opbouw van mijn binnenfilter de Boiflow super 280 set. De opbouw is van boven naar onder. Witte watten, zwarte kool spons, groene spons, en dan de blauwe spons. Gisteren heb ik van het merk Sera siporax gekocht omdat ik overal las dat het heel goed werkt, en ik niet tevreden was over de bestaande sponzen opbouw.
Nu is mijn vraag of ik het goed heb op gebouwd? Ik heb de rekje er uit gehaald en onderin de siporax toen de blauwe spons en toen de groene spons en daar boven op de witte watten. Pomp is nu echt helemaal vol.

Graag jullie tips. Alvast bedankt.

Dat lijkt me wel prima, op de siporax kunnen bacteri�n zich goed nestelen. Hoelang zit de zwarte kool spons er al in? Indien deze er nog maar net in zit en niet eerder is gebruikt zou ik deze eruit halen. De kool spons filter namelijk ook vitaminen/mineralen uit het water welke nuttig kunnen zijn voor de vissen. Actieve kool is vooral handig om te gebruiken wanneer je bijvoorbeeld medicijn resten uit het water wilt filteren.

Indien de spons al eerder is gebruikt of er al lang in zit kun je hem wel laten zitten aangezien hij dan waarschijnlijk wel is uitgewerkt.

Beste Ludger,
Ik heb de zwarte koolfilterspons er niet meer in. Past ook niet meer. Filter zit echt helemaal vol. Dus ik hoop dat het goed zijn werk gaat doen. En dat ik de opbouw goed heb gedaan en dat het filter helemaal vol zit is dat erg?

Ook maar even een update van mijn kant hier, wellicht heeft iemand er nog iets aan:

Ik heb vanmiddag Easy-Life Symbiont gehaald. Was eigenlijk op zoek naar Siporax mini, maar die had de LFS niet, alleen de normale Siporax pijpjes. Nu dus de Symbiont meegenomen, de staafjes zal ik in wat kleinere stukjes moeten breken (wat bij Siporax pijpjes minder goed gaat) en dan kan ik die prima in het filter kwijt in plaats van de koolstof korrels.

Ook zal de koolstof spons nog vervangen worden voor een neutrale grove spons. Verder nog een klein plukje filterwat helemaal bovenin en dan maar eens kijken hoe het gaat 😉

En om het cirkeltje nog even rond te maken, heb het filter gisteravond in gebruik genomen. Zo ziet het er dan uit:

Nieuwe%20filterinhoud.jpg

Eerst een grove spons, daarna de Symbiont staafjes (in twee�n gebroken) in het bakje en bovenin het bakje een kleine laag filterwatten (past net, goed aandrukken). De filterwatten kunnen niet bovenop het bakje omdat ze dan waarschijnlijk in de rotor gezogen worden.

Bij de Aquaflow100 werk je zonder watten dus in principe kun je die ook nog weglaten als dat beter uit zou komen.

Goed om te weten! De doorstroming is nu wel goed trouwens, ben benieuwd hoe het zich houdt als hij wat vuil gaat verzamelen 😉

Ja, dan vliegt het stof zeker door je bak, met enkel grove materialen.

Doe die watten in het bakje,dan deksel erop.

Nee Bertus dat is niet zo. In de SF binnenfilters zitten ook geen watten hoor 😉.
Alleen een blokje spons zeg maar. Maar die heb je vast zelf ook wel 😉

Je kunt er altijd nog mee rommelen als het nodig blijkt, met iets fijnere spons bv..
Of boven het bakje wel watten, en daarboven nog een kleine strookje spons, dan komt het niet bij de pomp.

Klein strookje spons er weer boven is wel een goed idee ja! Had ik nog niet aan gedacht. Mocht het nodig zijn om het anders te doen, ga ik dat in ieder geval proberen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan