Wat is er nieuw

binnenkort start, kraanwaterwaarde opgezocht, uitdrukking onbekend

JeePee

Well-known member
Lid geworden
5 september 2019
Leeftijd
42
Heb her en der gelezen dat je je best goed kan inlezen, wat we doen. En zo lees ik dat je best op voorhand de waarden van je kraanwater even opzoekt.
wel het is hier, volgens de website van overheidsinstantie:
De hardheid van je water (uitgedrukt in 3 verschillende eenheden) bedraagt:

Duitse graden:
9,40

Franse graden:
16,80

Mmol/l:
1,68

Dat zegt me dus helemaal niets. En ik maar zoeken naar gh of kh ofzo.
Kunnen jullie me dit vertalen in iets dat wel in die druppeltesten zal worden getest (testkits zitten in bestelling)

De Gh is 9,4 in dit geval, prima waarde voor de meeste aquariums

Gh wordt uitgedrukt in Duitse graden

Van Aquainfo:

KHCarbonaat hardheidafkorting uit het Duits Karbonat Härte
GHTotale hardheidafkorting uit het Duits Gesamt Härte

ok merci.
voor neocaridina's best de gh tussen de 6 en 8 vindt ik hier.
Dus zullen we moeten gaan zoeken naar gh-verlagende elementen.
osmose ben ik niet van plan te gaan kopen,
regenwater is niet constant voor handen (woon op app met klein terras) doorheen het jaar
turf in het kleine filtertje dan maar (is ocharme bakje van 36l dus ook geen grote hoeveelheid filtermateriaal)

Dus eigenlijk heb je 9,4 milligram kalk per liter water,helemaal niet slecht.

ok merci.
voor neocaridina's best de gh tussen de 6 en 8 vindt ik hier.
Dus zullen we moeten gaan zoeken naar gh-verlagende elementen.
osmose ben ik niet van plan te gaan kopen,
regenwater is niet constant voor handen (woon op app met klein terras) doorheen het jaar
turf in het kleine filtertje dan maar (is ocharme bakje van 36l dus ook geen grote hoeveelheid filtermateriaal)

Neo s kunnen ook op hogere gh hoor en hier is dat al snel over de 10 en dat gaat prima. Een gh van 9 zal echt geen problemen gaan geven.

Sorry biljoenblik,ik zat er naast maar goed.
De waterhardheid drukken we in Nederland uit in Duitse graden waarbij 1 Dh gelijk staat aan aan 17,8 milligram CaCo3 kalk per liter.De Gh laat ik hierbij even achterwege.Ik zat er 100 % naast,maar je ben toch niet boos op mij,,maakt me ook niet uit hoor.

Sorry biljoenblik,ik zat er naast maar goed.
De waterhardheid drukken we in Nederland uit in Duitse graden waarbij 1 Dh gelijk staat aan aan 17,8 milligram CaCo3 kalk per liter.De Gh laat ik hierbij even achterwege.Ik zat er 100 % naast,maar je ben toch niet boos op mij,,maakt me ook niet uit hoor.
Nee hoor, niet boos.
Kwam misschien beetje rottig over.

Ach,waarom heb ik gereageerd de meeste aquarianen willen niet eens serieus weten wat de uitslag in hardheid is in hun bak,ze geven een waarde door, en op dit forum wordt gerageerd of dit in samenstelling met de vissen goed of minder goed is,te diep ingaan op water geeft ongewenste discussies die ik niet meer ga volgen en beantwoorden.

Dus we zitten op dh 9,4. Maar daar ben ik dus nog niets mee e. Er wordt hier altijd verwezen naar gh...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan