Wat is er nieuw

bio co2 en garnalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Danny V
  • Startdatum Startdatum
D

Danny V

Guest
Hoi,
graag had ik geweten of er iemand ervaring heeft met co2 bij garnalen? Ik ben van plan om co2 toe te voegen in mijn garnalen aquarium omdat de planten niet zo goed willen groeien. Ik zou ook graag weten wat het met de waterwaarden doet en of dit de garnalen wel kunnen verdragen dat je co2 toevoegt. Mijn waarden zijn de volgende
PH= 6
KH= 4
NH3/NH4= 0
NO2= 0
NO3= 5a10
PO4= 0
Ik heb een akadama bodem zitten. Mijn aquarium is 60L.
Alvast bedankt

Zou gewoon kunnen. Zelf gebruik ik BIO co2 met japonica garnalen.
No3 & po4 zou van mij wel iets hoger mogen
NO3 15+ (max 30)
PO4 0.5+ (max 2)

Zodra je CO2 toevoegd, zal waarschijnlijk de ph ook iets lager worden, als dat gewenst is.

Zijn een hoop mensen die extra co2 toevoegen en garnalen hebben zonder problemen maar gaat enkel het toevoegen van co2 genoeg zijn voor je planten denk je?
Welke planten en garnalen heb je?

ik heb nu vuurgarnalen zitten en red sukura's. Ik heb zondag plantjes gekocht die volgens de verkoper veel licht en co2 nodig hebben. Deze twee zijn het Hydrocotyle Tripartita, Glossostigma Elatinoides. Verder staat er wat waterpest in en ook nog wat mos. Er staat ook nog een Garnalenflat met mos in. Dan is er ook nog een soort gras waar ik de naam niet van ken, het is een klein grasje dat uit een potje komt en dat gegroeid is in gel. Het grasje zelf is hel groen. Moet je dan nog voeding bijgeven voor de planten dan? Ik ben nog een beginneling en wil wel een uitdaging aangaan en zal nog het een en ander moeten leren.
Alvast bedankt voor de reacties

Op zich gaat CO2 en garnalen prima samen.

Maar je zal je waterwaarden nog eens moeten nameten want 4�dkH bij een pH van 6 betekent dat je al een ontzettend hoog CO2-gehalte zou hebben. Probeer het nog eens nauwkeurig na te meten, heel waarschijnlijk is de kH lager of de pH hoger. Moest dat dan toch niet zo blijken te zijn dan produceert je bodem nu waarschijnlijk dus al meer CO2 dan er wordt opgenomen en moet je een beetje beluchten ipv CO2 te doseren.

Zondag de planten gekocht en dan 2 dagen later vinden dat de planten niet zo goed groeien... volgens mij heb je geduld nodig ipv co2 hoor! 😉

Goed opgemerkt, de planten zijn wel aan het groeien op een plaats waar dat niet zichtbaar is.

Seabait zei:
Zondag de planten gekocht en dan 2 dagen later vinden dat de planten niet zo goed groeien... volgens mij heb je geduld nodig ipv co2 hoor! 😉

Maar ja, hoe krijg je geduld 😉.

In 2 dagen kunnen planten nog niet gewend zijn. Vaak moet eerst nog een verandering plaats vinden. Van het bovenwaterwereld naar onderwaterwereld.

hoi, de planten die ik zondag gekocht heb staan nog niet in het aquarium. Nu staan ze nog in de emmer. De planten die erin staan willen niet zo goed groeien. Maar omdat de verkoper zij dat je deze planten het best co2 bijgeeft was ik mij aan het afvragen hoe dit in zijn werk gaat. Het is maar de vraag of ik dit moet doen om de planten goed te laten groeien. Ik heb juist de waarden nog eens gemeten van het water en dit zijn de juiste gegevens. De test doe ik met een druppel test van Colombo
PH 6,2
KH 2 ongeveer,
GH 5
NO2 0
NO3 10 a 20
NH3 NH4 0
PO4 0
Alvast bedankt voor de reacties.
Met iets te vragen moet je bijleren zeker. En liever domme vragen dan geen en alles naar de maan helpen.

Neem anders meer staal bij de kH test om een nauwkeuriger resultaat te bekomen. Bij zo'n lage kH-waarde is dat wel interessant. Bij deze waarden ziet het CO2-gehalte er met 46 ppm CO2 wel goed uit. Volg op wat dat gaat doen als de plantjes er in gaan... 😉

hoe bereken je dit? Bestaan daar ergens tabellen voor? Hoe bedoel je dat met die test?

De CO2 lijkt bij deze nog steeds te hoog op ongeveer 37 mg/l
PH zou dan echt omhoog moeten naar ongeveer 6.5 of KH moet 0 a 1 mg/l zijn om juiste CO2 te hebben :s

Ja, daar bestaan tabellen voor maar de meeste zijn niet correct omdat er afrondingsfouten zijn gemaakt. Zo zal de tabel die polarbear gebruikt uitkomen op 37 ppm terwijl dat in werkelijkheid 46 ppm is.

Vandaar mijn voorkeur om het CO2-gehalte in excel uit te rekenen met volgende formule:

=44,01*0,356*$A15/((1+(2*10^(E$1-10,32)))*10^(E$1-6,367))

Als je in cel E1 de pH invult en in cel A15 de kH dan geeft deze formule het CO2-gehalte weer.

Dat is indien dat werkelijk zo is, (lees: indien je dat goed gemeten hebt), waarschijnlijk omdat je bodem de carbonaten in het water afbreekt tot CO2. Maar 46 ppm is nog niet zo erg, je pH, kH en CO2 zien er goed uit nu.

Wat ik bedoel met die test is om ipv 5 ml staal, bijvoorbeeld 10 of 20 ml staal te nemen. Je hebt dan 2 tot 4x zoveel staal genomen dus kan je het resultaat delen door 2 of 4. Zo kan je een bepaling uitvoeren tot 0,5 resp. 0,25 �dkH ipv 1�dkH.

Bij zo'n lage pH en lage kH maakt dat namelijk al snel een groot verschil.

gapak zei:
Ja, daar bestaan tabellen voor maar de meeste zijn niet correct omdat er afrondingsfouten zijn gemaakt. Zo zal de tabel die polarbear gebruikt uitkomen op 37 ppm terwijl dat in werkelijkheid 46 ppm is.

Vandaar mijn voorkeur om het CO2-gehalte in excel uit te rekenen met volgende formule:

=44,01*0,356*$A15/((1+(2*10^(E$1-10,32)))*10^(E$1-6,367))

Als je in cel E1 de pH invult en in cel A15 de kH dan geeft deze formule het CO2-gehalte weer.

Dat is indien dat werkelijk zo is, (lees: indien je dat goed gemeten hebt), waarschijnlijk omdat je bodem de carbonaten in het water afbreekt tot CO2. Maar 46 ppm is nog niet zo erg, je pH, kH en CO2 zien er goed uit nu.

Wat ik bedoel met die test is om ipv 5 ml staal, bijvoorbeeld 10 of 20 ml staal te nemen. Je hebt dan 2 tot 4x zoveel staal genomen dus kan je het resultaat delen door 2 of 4. Zo kan je een bepaling uitvoeren tot 0,5 resp. 0,25 �dkH ipv 1�dkH.

Bij zo'n lage pH en lage kH maakt dat namelijk al snel een groot verschil.

Ik denk dat ik genoegen neem met de tabel en een beetje een afwijking 😉.

Ik denk dat ik genoegen neem met de tabel en een beetje een afwijking

Helaas, de pH-schaal is logaritmisch en laat het net de zuurconstante zijn die men vaak verkeerdelijk afrondt. Zoals je hierboven kan zien zorgt dat meteen voor een afwijking van 25%. Dat noem ik geen beetje meer.

Maar ik kan begrijpen dat je in tabel aflezen makkelijker vindt (bij mij gaat het er om dat ik sowieso mijn waterwaarden bijhoudt in excel en er meerdere berekeningen op toepas). Dan is deze tabel de enige juiste:

uKjiHbDV4LgnQbkL148q77udS5dHVsf5.jpeg

Rechtsklik en afbeelding bekijken om deze leesbaar te maken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan