Wat is er nieuw

Bio co2 - Ja of Nee.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tenryo
  • Startdatum Startdatum
T

Tenryo

Guest
Ik heb nu waterpest in me bak van 60x30x30 zitten, 3 grote bossen , wat opgesplitst.

Maar ik wil ze een goede kans geven om lekker te groeien, zodat ik ergens een emmer later kan neerzetten met stekjes in zand, om gewoon extra plantjes in huis te hebben.

En gewoon omdat ze dan beter groeien in me aquarium. Ik heb alle benodigdheden voor a bio-c02 systeem, flessen van 2 liter, gist suiker, slangen ventielen.

Zou ik dat eraan zetten, tijdens de opstartfase van de bak, nu dus?

En zo ja, overdag aan snacht's uit? Ik heb namelijk een luchtventiel, zodat ik het uitkan zetten.

Tja ik denk dat je voor waterpest niet echt co2 nodig hebt hoor.
Zitten er ook vissen en andere planten in??
Weet je ook waterwaarden van je bak??

Als je het uit kan zetten 's nachts kan je dat natuurlijk altijd doen.

Wel of niet toepassen (tijdens en na de opstartfase) hangt maar van 1 ding af: je waterwaarden.

Nou ik weet me waterwaardes nog niet, want hij staat ongeveer pas een week, vandaag pas planten erin, en nee geen andere planten nog, die gaan nog komen. Vissen pas als ze ingedraaid is.

Waterpest moet drijven.
Hoornblad en cabomba in de bodem.

Van zodra je er planten in hebt moet je zorgen dat ze voldoende CO2 krijgen en valt dat dus te controleren. Je hebt dan inderdaad nog geen zicht op het evenwicht dus dagelijks eens pH en kH controleren is dan wel aangewezen. Na een weekje kan je dat houden op wekelijks of 2-wekelijks.

Dan is het waarschijnlijk cabomba, want zo zaten ze ook in de winkel in de grond, wel met lood. Maar die pleur ik er altijd vanaf, met wat en al, spoel ze dan altijd grondig door, en leg ze een half uur in a een schoon bak met water.

Maar co2 is dus afhankelijk van je waterwaardes, of is het ook gewoon een goed zet ?

Ik zou kijken naar de waterwaarden. Waarschijnlijk zal er wel CO2 tekort zijn, maar je weet nooit.

Bovendien kan je best a.d.h.v. je kH-waarde bepalen hoe je het CO2-gehalte verhoogt. Bij hogere kH met turf. Bij lagere kH met CO2-bemesting.

geef je in de eerste plaats iets van voeding

Waterpest, cabomba... de verschillen daartussen zijn toch wel duidelijk?
Daarnaast is wat de winkel doet natuurlijk niet per se het juiste en is je redenering dat omdat de winkel hem in de bodem had staan het geen waterpest is dus eigenlijk best wel een gekke.

Weet je het niet: maak dan een foto en upload deze 😉

~ Ivo

Nee er zit alleen een zandbodem in 🙂

Nee we weten nog niet welke plant het is. Ik lees dat je wel meer planten erin wil nemen, maar om nu voor alleen waterpest of hoornblad dat te doen??
Die planten groeien in bakjes met goudvissen en garnalen met ook weinig of geen co2 prima.
Ik vraag me dan af of je het opzetten van bio co2 wel moet willen voor die ene plant.
Wanneer je meerdere soorten erbij neemt is het wat anders vindt ik.
Maar goed het is je eigen keus natuurlijk helemaal.

Mascha&Ivo zei:
Waterpest, cabomba... de verschillen daartussen zijn toch wel duidelijk?
Daarnaast is wat de winkel doet natuurlijk niet per se het juiste en is je redenering dat omdat de winkel hem in de bodem had staan het geen waterpest is dus eigenlijk best wel een gekke.

Weet je het niet: maak dan een foto en upload deze 😉

~ Ivo

Beetje minder denigrerend mag ook wel, voor sommige is het niet altijd even duidelijk hea, vooral omdat ik niet met deze planten normaal om ga.

En inderdaad, maar daar groeide ze super, deze bossen waren rond de 50cm lang, dus niet je standaard kleine plantjes.

Maar goed, ik zie wel, mijn vraag in het begin was uiteraard gewoon over co2, dus laten we daarover praten.

Google is je betere vriend.
Simpel invullen.

of ze goed groeien is moeilijk te beoordelen in de winkel

hoelang staan ze in de winkel

mss maar een paar uur

Bertus zei:
Google is je betere vriend.
Simpel invullen.
Inderdaad, even google afbeeldingen en de verschillen worden vanzelf duidelijk.
Niets denigrerends aan...

Tenryo zei:
Maar goed, ik zie wel, mijn vraag in het begin was uiteraard gewoon over co2, dus laten we daarover praten.
Je kunt wel over CO2 willen praten, maar gezien de verschillen in vereisten van waterpest en cabomba is het nogal van belang te weten wat je nu hebt.

~ Ivo

Waterpest ben der uit cambomba hebben de niet wat grovere bladeren, deze wel.

Breidt het plantenbestand gewoon zo snel mogelijk uit.

Maak er cabomba �n waterpest van 😉

En ook enkele traaggroeiers.

Een gevarieerd plantenbestand is een gezond plantenbestand.

Oh dat gaat zeker gebeuren, voor nu gewoon zo laten staan, of toch co2 erin gooien, met een vertraagde flow?

Want ik wil namenlijk zo goed mogelijk, met mijn budget aan de slag, en co2 is zo gedaan, flessen met slangen en terugflow valve zitten namelijk al in elkaar 🙂

Tja als je je plantenbestand toch gaat uitbreiden is het wellicht wel zinvol om de bio co2 te gebruiken.
Ik was alleen van mening dat het niet zo nodig was als je alleen waterpest zou hebben, echter zit het anders in elkaar.
Bio co2 is zeker snel en goedkoop ja.
Maar ja het is wellicht toch zinvol om je waarden te weten alvorens je het doet.
Als je co2 gaat toedienen is wellicht je nitraat en fosfaat weer te laag en kan dat weer problemen geven.
Laat anders even in de LFS de waarden meten en noteren.
Meten is weten 😉

Ga ik zeker doen, ben namelijk inderdaad van plan het plantenbestand uit te breiden, en dan is bio co2 zeer helpvol, wat ik ook kan doen is:

Bio c02 toevoegen eerste 2 weken, van de 4 weken durende indraai periode, en dan afkoppelen of terugdraaien met aanpasbare flowvalve, en testen uiteraard.

Dan hebben de planten tijd om te groeien zodat ik kan stekken, en de 2 weken daarna, zonder of met co2 in een emmer de stekjes onderhouden.

Zodoende dan genoeg planten, en groei, en dan 2 weken de kans om fosfaat en nitraat te verhogen door normale indraai, denk ik zo.

Als je co2 doseert moet je wel trachten om de co2 waarde zo stabiel mogelijk te houden. Stabiele waarden zijn het beste voor je bak en instabiele waarden kunnen zelfs ook alg geven.

Probeer al zoveel mogelijk het aquarium te behandelen zoals je dat later ook zou doen. Alleen te weinig CO2 in de opstartfase kan een killer zijn voor sommige planten (bij mij zijn zo al eens 75% van een bepaalde plantensoort in minder dan 2 weken van de aquariumbodem verdwenen). Dus zeker is meten en bij gebrek aan zekerheid mbt het evenwicht even elke dag nameten. Als je met de rest een goede start maakt (dus al eens plantenvoeding, nitraat en fosfaat aanvullen indien nodig) kan je met de rest wel een week of 2 wachten.

Ik ga mijn waterwaardes morgen, of overmorgen testen bij mijn LFS, enige idee of ik moet betalen ?

Ik heb bio-co2 aangesloten met een regulierend aansluiting, en terugslagventiel, de co2 moet nog even gaan borrelen, en dan moet het goedkomen.

Ik vervang co2 om de week, aangezien ik een heel pakje gist gebruikt (oetker ofzo, die kleine pakjes van de ah.)

en goed genoeg suiker, dus moet genoeg zijn voor 1 week minimaal.

Ik haal snachts, het slangetje uit mijn aquarium, want snachts nemen ze niks meer op, hoorde ik 🙂

In de regel is dat service hoor.
Op 1 liter water is 2 gram gist in de regel wel genoeg hoor. Ik deed veelal 1/3 van zo n zakje erin en rond de 250 gram suiker.
Ik gebruikte een 1,5 literfles en dan 1 liter water erin.

Als het donker is nemen de planten geen co2 hoor dus kan de slang eruit, maar niet vergeten hem steeds erin te doen hoor.
Dat kan je snel vergeten denk ik.

Oke mooi, nou dan zou dit wel meer dan genoeg zijn, ik kan de flow regelen als het veel te snel gaat, dus geen probleem.

Ik ben blij met jullie hulp, en zal streven naar een zo'n goede mogelijk aanpak dank jullie zeer 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan