Bio co2 paffrath diffuser.


H

Hustlerpuppies

Guest
Hoi,

Kan iemand mij helpen!
Ik ben bezig een bio CO2 systeem te maken en wou graag wat advies m.b.t.de paffrath diffuser of het omgekeerde bakje;).

Ik heb aardig wat gelezen en sommige zeggen het bakje moet 2% van de oppervlakte zijn andere zeggen doe 1% andere weer 1 of 2% met 10 of 20% extra.

Wat is nu wijsheid?Ik heb een goed begroeide Rio 240 120*40cm.

Alvast bedankt iedereen,

Gr.David.
 
Ja dat is moeilijk te zeggen en ik zou met zo n 1,5% beginnen en kijken wat het resultaat is en anders moet je een wat groter bakje nemen. Met zo n grote bak zul je denk ik wel met meer flessen moeten werken maar er zijn wel leden die hier ervaring mee hebben en je kunnen adviseren.
 
met bio co2 is een omgekeerd bakje het meest gelijkmatige en veiligste systeem.
zelf heb ik twee flessen in serie waarvan ik er wekelijks 1 vervang dat levert een behoorlijk gelijkmatige toestroom op.
 
Ik gebruik een bakje van ongeveer 2% op 200 liter.... (Lido 200)

Mijn dennerle ei is lichtgroen....
Het bakje hangt half boven de uitstroom van het binnenfilter.
Ik maak gebruik van 2 flessen van 2 liter met 150 Gr suiker en 1 theelepel gist en 1 theelepel pokon.

Je kunt een stukje piepschuim in het bakje doen om het oppervlak te verkleinen eventueel mocht het te groot zijn...
 
met bio co2 is een omgekeerd bakje het meest gelijkmatige en veiligste systeem.
zelf heb ik twee flessen in serie waarvan ik er wekelijks 1 vervang dat levert een behoorlijk gelijkmatige toestroom op.

Misschien kun je een foto posten om de TS een indruk te geven van hoe je dat hebt gedaan.
 
Hier ook 2%.
Wel opletten dat we het hier over de binnenmaat hebben van het bakje, niet de buitenmaat
 
Denk je dat t veel zal schelen?? Misschien als de wanden erg dik zijn, maar met maar 2 mm wanddikte kom je misschien ipv 25 mg/l op 24 mg/l????
Zal niet veel schelen, maar als je een opstaande rand hebt van 5mm op je bakje kan het wat schelen.
Zeker als je een klein bakje hebt van een paar cm2
 
Ok 2procent.De diepte van het bakje maakt niet uit?En het bakje 5mm onder het wateroppervlak?
 
En ik werk nu nog met easycarbo moet ik daar een tijdje mee stoppen alvorens te beginnen met bio?Ik werk met liter flessen wat voor een ponton bedoelen jullie want ik zie verschillende soorten pokon
 
ik gebruik flessen van 2 liter met 1,6 liter water 125 gram suiker en 1/2 theelepel droge gist

klein beetje water een beetje van de suiker en de gist in de fles doen goed schudden tot alle gist is opgelost en er wat schuim op het water staat.
rest van het water er bij 24 uur open laten staan en dan aansluiten.
 
ps. die 1/2 theelepel is een maatscheepje een theelepel is daarbij flink meer dan een theelepeltje uit mijn keukenlade
 
De pokon is slechts om het evt.te versnellen dus.Welke pokon maakt dat nog uit?Gewoon zo'n groene of rode fles?
 
Ik gebruik gewoon leiding water geen pokon.
het geheim is de fles 24 uur open laten zodat het gist goed op gang kan komen en nog zuurstof tot zijn beschikking heeft
 
Ik gebruik gewoon leiding water geen pokon.
het geheim is de fles 24 uur open laten zodat het gist goed op gang kan komen en nog zuurstof tot zijn beschikking heeft

24 tot 48 uur, afhankelijk van de temperatuur in de ruimte waar de flessen staan.

En hier ook geen aquariumwater. Geen pokon ook.

0,5gr gist, 25gr opgelost+75gr gestort suiker en 6dl kraanwater per ongeveer 60ltr water werkt hier het beste.
 
Hartstikke bedankt iedereen het systeem werkt.
Ik had nog een vraagje Hoeveel bubbels kan ik verwachten per minuut?Op het moment heb ik 50/60 bubbels per minuut uit het slangetje onder het bakje.

Alvast bedankt.
 

Terug
Bovenaan