bio-co2 toedienen met een omgekeerd bakje (1 Viewer)

triple

Well-known member
Lid geworden
9 nov 2009
hoe je gemakkelijk en goedkoop je co2-gehalte kan verhogen

1-het nodige materiaal

385851_0_82_dsc_0146.jpg

2-bakje met +- juiste afmeting zoeken

828614_0_82_dsc_0144.jpg

3-plaats waar het bakje komt in het aquarium

516154_0_82_dsc_0145.jpg

4-bakje in het aquarium bovenaanzicht

363258_0_82_dsc_0151.jpg

doorvoer 1mm kleiner boren dan de diameter van je gebruikte leidingen

464526_0_82_dsc_0155.jpg

5-bakje vooraanzicht

984151_0_82_dsc_0156.jpg

6-hoe een bio-co2 mengsel aanmaken

suiker/gistmengsel 150gr suiker of glasje vol .
3gr droge gist (koffielepel)

263757_0_82_dsc_0148.jpg

iedere week ��n fles nieuw mengsel aanmaken
indien je flessenhals niet vult hoef je geen wasfles te gebruiken.
donkerste mengsel is reeds een week in gebruik

583567_0_82_csc_0156.jpg

AF-Beheer

Beheerder
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
22 apr 2003
Deja vu :)

Maar interessant en duidelijk.

aquarob

Well-known member
Lid geworden
21 aug 2011
Nice, leuk he? Dat knutselen
zulke ervaringen zijn niet te koop :)

Kluitje

Well-known member
Lid geworden
15 mei 2012
Ik zie net dit topic en vraag me af hoe lost de CO2 welke opgevangen wordt in het groene bakje op in het water. Aangezien hier geen beweging in zit duurt het oplossen toch ontzettend lang?

Zelf gebruik ik voor mijn Bio CO2 een flipper, dit werkte de eerste 4 dagen perfect echter nu krijg ik grote bellen in de flipper in plaats van kleine belletjes die bijna geheel oplossen. Momenteel met de grote bellen schat ik dat slechts 30-40% van de CO2 oplost.

TS
T

triple

Well-known member
Lid geworden
9 nov 2009
door het grote contactoppervlakte van de co2-bel in het bakje met het water is er constante uitwisseling van co2 naar het water toe

de uitstroom staat 3-5tal cm naast het bakje gericht hierdoor word de reeds opgenomen co2 in het water (beter) in het aquarium verspreid

Noomii

Well-known member
Lid geworden
1 mrt 2012
Deze moet ik zelf toch ook eens uit gaan proberen en bij houden met ervaringen van andere mensen.

AquaInfo

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2003
Website
www.aquainfo.nl
Een kleine toevoeging op het artikeltje:

De planten verbruiken nu de Co2 om te gaan groeien. Daarbij produceren ze zuurstof. Dit stijgt deels op naar de oppervlakte en een deel daarvan zal in het bakje terecht komen. Nu is zuurstof lichter dan Co2 en zal zich dus boven in het bakje ophopen. Het is dan ook nodig het bakje af en toe om te keren om er voor te zorgen dat het Co2 gehalte maximaal blijft.

Calculator om te berekenen hoe groot het bakje mag zijn: http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/aq ... calculator

zeeeend

Well-known member
Lid geworden
24 mei 2011
Ik denk dat ik toch ook maar eens zoiets ga proberen. Ik gebruik nu vloeibare koolstof, maar dat is ook niet alles. Iedere dag doseren, af en toe een dode garnaal (ze kunnen er toch niet echt goed tegen).

Het valt me mee dat het bakje niet eens zo groot hoeft te zijn.

TS
T

triple

Well-known member
Lid geworden
9 nov 2009
Oorspronkelijk geplaatst door JDL:
Een kleine toevoeging op het artikeltje:

De planten verbruiken nu de Co2 om te gaan groeien. Daarbij produceren ze zuurstof. Dit stijgt deels op naar de oppervlakte en een deel daarvan zal in het bakje terecht komen. Nu is zuurstof lichter dan Co2 en zal zich dus boven in het bakje ophopen. Het is dan ook nodig het bakje af en toe om te keren om er voor te zorgen dat het Co2 gehalte maximaal blijft.
het is niet enkel zuurstof maar ook de meeste andere gassen die gevormd worden in het aquarium zijn lichter dan co2.

dus zolang je een kleine co2 overproductie hebt zal de onderkant van de co2-bel veel co2 bevatten en geeft het draaien van het bakje weinig zin volgens mijn

Foezel

Well-known member
Lid geworden
8 apr 2012
Website
www.aquaforum.nl
als ik een 300 liter aquarium heb en wil hier zo'n instalatie voor maken hoeveel flessen zou ik dan nodig hebben???

TS
T

triple

Well-known member
Lid geworden
9 nov 2009
2x 2l pet flessen (mogelijk lukt het nog met 2x 1,5l flessen)
per 2l fles
3gr gist samen met +-1,3l kraanwater(schudden tot gist opgelost is)
+-250gr suiker toevoegen(niet schudden)
indien je dit volgt blijft er +-1/4 vrij voor de schuimvorming tijdens het gisten en hoef je geen wasfles te gebruiken

de grote van het omgekeerd bakje +-1% volgens oppervlakte van je aquarium

Foezel

Well-known member
Lid geworden
8 apr 2012
Website
www.aquaforum.nl
ok dan ga ik knutsellen en aan de slag....
+is het geen beter idee een bruissteentje aan het uiteinde van de co2slang te maken?
mischien dat het zo beter oplost in het water?

Foezel

Well-known member
Lid geworden
8 apr 2012
Website
www.aquaforum.nl
hij is gebouwd en hij werkt.... een bruissteentje gaan me niet worden daar is de druk veel te laag voor maarja al doende leert men

Foezel

Well-known member
Lid geworden
8 apr 2012
Website
www.aquaforum.nl
ik heb hem nu net zoals gezegd in de beschrijving gebouwd alleen met een kleine aanpassing namelijk:
van boven naar beneden:
1.bakje op zijn kop.
2.stukje luchtslang.
3.terugloop ventieltje voor een luchtpomp
4.stukje slang.(net genoeg om 3+5 aan elkaar te sluiten)
5.bruissteentje.

dus in plaats van 3 grote bellen per seconde komen er nu 100 minibelletjes uit waardoor naar mijn redenering de co2 opname beter moet zijn(meer kleine belletjes hebben meer oppervlak dan 1 grote dus meer opname in het water)

zal vanavond of morgen even een foto maken van mijn bouwwerkje en dan vooral het deel met het terugloopje en bruissteentje.
mischien dat het dan duidelijker word.

Elsie

Well-known member
Lid geworden
31 mei 2011
hoeveel water gebruik je per fles? 1,5liter?
En voor hoeveel CO2 is dit goed? Ik zou graag men juwel rekord 800 (110liter bruto) een CO2 toevoer geven

TS
T

triple

Well-known member
Lid geworden
9 nov 2009
hoi Elsie
op mijn 200l bakje gebruik 2x 1,5l fles gevuld met
150gr suiker
3 gr gist
+-0,8 l kraanwater

iedere week ververs ik 1 mengsel (hiermee kan je met een te groot omgekeerd bakje het co2-gehalte halen tot +-50mg/l)

voor jou aquarium zou je gerust 1l flessen bruikbaar zijn en de dosissen 1/3 lager houden
100 gr suiker
2gr gist
+-0,6l kraanwater

omgekeerd bakje 1% van je wateroppervlakte aanhouden (later eventueel groter maken)

sjors86

Well-known member
Lid geworden
20 aug 2012
Maakt de plaatsing van het bakje nog uit?

Dus bijvoorbeeld juist in de stroming van de pomp, ernaast of er juist heel ver vandaan?

darter

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2011
Leeftijd
56
@sjors
Je hoort daar verschillende meningen over. De een zegt dat het in je uitstroom moet en de andere zegt dat het juist er ver vandaan moet. Dit geldt ook met een flipper. Het is dan een kwestie van uitproberen en meten. Overigens moet er wel voldoende stroming zijn zodat de co2 door heel je aquarium verdeeld wordt.

Wat wel iets uitmaakt bij zo'n bakje is hoe dieper je deze plaats hoe beter de opname van co2 in het water. Als het bakje dieper staat is de druk van het water op het bakje namenlijk groter waardoor er meer co2 wordt opgenomen. Ook dan moet je zorgen voor voldoende stroming overal. Het lastige bij bio co2 is wel dat als het bakje te diep is je weer meer druk nodig hebt uit je co2 fles om het bakje te vullen. Het is dus vooral veel uitproberen. En dat is natuurlijk ook leuk om te doen.

Een groot voordeel van het omgekeerde bakje is dat je in principe nooit te veel co2 kan toedienen (behalve als je het bakje te groot maakt natuurlijk). Bij het gebruik van een bruissteentje kan je de hoeveelheid bioco2 bijna niet regelen doordat het druk verschil tijdens de gistingperiode erg variabel is. In het begin heb je heel weinig druk, de bacterien moet zich nog volop vermeerderen, halverwege heb je veel druk en vervolgens gaat de druk weer afnemen. Bij het omgekeerde bakje maakt dat allemaal niet uit. Het bakje vult zich gewoon met co2 (langzaam bij weinig druk en snel bij veel druk) en via het bakje wordt de co2 vrij gelijkmatig aan het water afgegeven. Op het moment dat je bioco2 de hoogste druk heeft, wordt het bakje sneller gevuld dan het water het op kan nemen. Het te veel blupt dan uit het bakje. Dan kom ik gelijk bij de vraag van ervee of de diepte uit maakt. Als het bakje niet diep genoeg is kan het niet genoeg co2 opslaan. Het bakje moet dus niet te ondiep zijn.

sjors86

Well-known member
Lid geworden
20 aug 2012
@Darter

Duidelijk, bedankt voor de info :thumbs:

JaspervanOo95

Well-known member
Lid geworden
18 jul 2012
Hoe groot zou je bakje moeten zijn bij een 80*35 cm bak?

FlorianBeats

Well-known member
Lid geworden
28 jul 2012
Dus hetgeen wat je doet is een fles met bio CO2 mengsel erin daar heb je er 2 van. Allebij zit een slang in de dop van de fles. Doordat er CO2 word geproduceerd gaat dat via de slangen het water in wat opgeslagen word in het bakje omdat het meteen naar boven gaat? Klopt dit nu wat ik zeg want ik wil graag weten hoe het werkt en of ik het ook ga toepassen. Er kan dus zo in ieder geval ook CO2 in de fles blijven waardoor er ''kans'' is op ontploffen of dergelijke? En zou ik 1/3 voor een aquarium van 72 liter moeten doen? En dan 2 flessen?

Ik heb een 80*30 bak dus dat is 2400cm2. dus dan moet ik een bakje van 24cm2 nodig hebben?

En dan heeft JaspervanOo95 eentje van 28cm2 nodig?

Gr Florian

Ronald V

Well-known member
Lid geworden
19 jul 2012
Oorspronkelijk geplaatst door FlorianBeats:
Er kan dus zo in ieder geval ook CO2 in de fles blijven waardoor er ''kans'' is op ontploffen of dergelijke?

Gr Florian
Alleen als je afvoer leiding afgekneld wordt/verstopt raakt, kan de BIO-CO2 ophopen en is er een kleine kans dat de fles ontploft. Kan schadelijk zijn als je in de buurt bent, maar verder geeft het alleen een gigantische plakzooi over je vloer/muur, daar waar je de installatie hebt geplaatst.

Marcel1967

Member
Lid geworden
21 okt 2012
Miscien raar idee tweede slang in het omgekeerde bakje deze naar waterfilter uitlaat toe metslang aan zijkant van buis vastmaken even knutsellen maar dan wordt de c02 de gehel bak door verdeelt?

Corsafahrer

Well-known member
Lid geworden
29 apr 2012
Dus als ik het goed begrijp heb je altijd 2 flessen en elke week maak je in 1 van de 2 flessen een nieuw mengsel aan? Dit doe je dan om en om natuurlijk.

TS
T

triple

Well-known member
Lid geworden
9 nov 2009
Oorspronkelijk geplaatst door Marcel1967:
Miscien raar idee tweede slang in het omgekeerde bakje deze naar waterfilter uitlaat toe metslang aan zijkant van buis vastmaken even knutsellen maar dan wordt de c02 de gehel bak door verdeelt?
ik gebruik nu reeds een 3-4maanden iets gelijkaardigs ,maar dit gaat voorbij aan het principe van het omgekeerd bakje

Johnny Boy

Well-known member
Lid geworden
17 apr 2011
Ik gebruik al meer dan een half jaar een JBL reactor van 20 cm hoog .
En voor mijn bio co2 gebruik ik 2 x 1,5 flessen , die ik om de week verwisselt .
Per fles gaat er in , 300 gram suiker opgelast in 250 ml heet water ( kokend ) met 3 gelatine blaadjes .
Die laat ik een nacht in de koeling staan , zodat de gelei dik word .
Dan gaat er 1 lepeltje pokon in , 2 gram gist en 3 eetlepels suiker , dan de fles afvullen met kout ( lauw ) water tot aan de smalle hals .
En na 5 uur werkt het al .
En ik heb daardoor veel co2 in mijn bak , wat ik ook wil .
En mijn vissen en garnalen hebben er geen last van , en mijn planten vinden het wel lekker .

Gr John

Users Who Are Viewing This Onderwerp (Users: 0, Guests: 1)

Bovenaan