Wat is er nieuw

Bio nitrivec pond in aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Phoonke81
  • Startdatum Startdatum
P

Phoonke81

Guest
Hallo iedereen, ik ben na een paar jaar terug begonnen met een aquarium.
Ik heb een Eheim vivaline 240L aangeschaft.
Vandaag opstart van de aquarium gedaan gevuld, decoratie, plantjes, co2 enzo...
Ook heb ik de producten gebruikt van sera die ik ken florena en aquatan en bio nitrivec
Nu daar heb ik dus ontdekt dat ik dus per ongeluk Bio nitrivec POND gebruikt heb in plaats van de gewone.
Deze is voor de vijver ( ik wist trouwens niet dat deze bestond), ik heb wel de juiste besteld want dat heb ik ondertussen al nagekeken maar heb ondertussen wel dit product erin gedaan.
Nu als ik kijk het is wel dezelfde witte waas die ik ken van vorige keer vroeg ik mij af dat dit kwaad kan?? Het heeft ook dezelfde eigenschappen de bacteriën en noem maar op.
Ik heb juist een boze mail gestuurd naar de winkel ivm verkeerde levering.
Morgen ga ik de juiste gaan halen in een ander winkel maar ik ga ervan uit dat dit nu geen kwaad kan ofwel?
Iemand een idee?

Mvg
Koen

Zowiezo hebben al die middeltjes geen enkel nut dan alleen de winkelier een vetbelegde boterham te geven, de natuur laat zich niet dwingen door middeltjes en is indraaien van 4 weken toch het beste en pas daarna bewoners toevoegen

Ik zou blij zijn dat ze een vijverversie opsturen , die is doorgaans een stuk geconcentreerder en goedkoper per liter .
Nee , dat kan geen kwaad .
Of het veel nut gaat hebben is een andere vraag .

Morgen ga ik de juiste gaan halen
Als ik jou was zou ik me die moeite besparen. ;-)

Sera nitrivec is een vrij nutteloos middel. Het kán in theorie van toegevoegde waarde zijn om nitrificerende bacteriën toe te voegen (het proces kan ietwat sneller op gang komen), maar in nitrivec zitten ook stoffen die de voeding van die bacteriën opnemen. Je ontneemt ze dus hun groeimogelijkheid en zo zou je dus telkens uit zo'n flesje moeten bijdoseren om de boel goed te houden. Je krijgt zo een soort afhankelijkheidsrelatie met Sera waar je bak niet per se beter van wordt. En zeker niet goedkoper.

Ik zou gewoon indraaien met een afvalbron als ik jou was. Dus (tip van @janjdk) wat ammoniumchloride doseren, of af en toe vissenvoer toevoegen. Dat kost weliswaar een aantal weken maar dan kun je daarna van de uitgespaarde centjes weer mooie vissen kopen.

Ik heb ongeveer 30 l aquarium water bij iemand kunnen aftappen.
Goed om te lezen van de producten want ik dacht deze noodzakelijk waren voor een aquarium.

greets
koen

Zover ik weet zit er gruis van Zeoliet in Nitrivec.
Dat absorbeert van alles waardoor het water helder word etc.
Maar het zeoliet is dusdanig klein dat het gruik for-ever in je aquarium blijft.

Wanneer Zeoliet verzadigt raakt wordt het met zout ge-hergenereerd.
Op dat moment laat het alle opgenomen stoffen weer los.

Mocht het zijn dat iemand je in de toekomst adviseerd een zoutbadje in je aquarium te doen ivm een zieke vis dan heb je een mega probleem.
Het zout zal dus de zoliet hergenereren, de opgenomen stoffen komen vrij, je vis gaat dood aan een overdosis afval (ammonium).

Ik heb ongeveer 30 l aquarium water bij iemand kunnen aftappen.
Goed om te lezen van de producten want ik dacht deze noodzakelijk waren voor een aquarium.

greets
koen
Dat water zal je opstart ook niet bevorderen want daarin huizen maar weinig bacterien om je bak in te draaien, kun je beter een ingedraaid filter daar d einhoud van overzetten naar je eigen filter

Als ik jou was zou ik me die moeite besparen. ;-)

Sera nitrivec is een vrij nutteloos middel. Het kán in theorie van toegevoegde waarde zijn om nitrificerende bacteriën toe te voegen (het proces kan ietwat sneller op gang komen), maar in nitrivec zitten ook stoffen die de voeding van die bacteriën opnemen. Je ontneemt ze dus hun groeimogelijkheid en zo zou je dus telkens uit zo'n flesje moeten bijdoseren om de boel goed te houden. Je krijgt zo een soort afhankelijkheidsrelatie met Sera waar je bak niet per se beter van wordt. En zeker niet goedkoper.

Ik zou gewoon indraaien met een afvalbron als ik jou was. Dus (tip van @janjdk) wat ammoniumchloride doseren, of af en toe vissenvoer toevoegen. Dat kost weliswaar een aantal weken maar dan kun je daarna van de uitgespaarde centjes weer mooie vissen kopen.
Misschien, daar zouden we eens even over kunnen nadenken, is Sera in die zin wel een soort dealer? 🙂🙂😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan