Wat is er nieuw

bioflow 3.0

  • Onderwerp starter Onderwerp starter will84
  • Startdatum Startdatum
W

will84

Guest
Vanwege baardalg in mijn aquarium wil o.a de inhoud van het filter veranderen. Ook omdat ik regelmatig lees dat eigenlijk iedereen dat wel doet. Alleen zie ik de bomen door het bos niet meer, want iedereen heeft er wel een andere mening over. Waar wel iedereen het over eens is dat de zwarte en de groene spons eruit moet. De groene doe ik op een later tijdstip als ik mijn alg kwijt ben.
De volgorde van het filtermateriaal heb ik zoals Juwel het voorschrijft:
Eerste houder
Witte filterwatten
Zwarte spons
Groene spons
Grove blauwe spons

Tweede houder:
Doosje cirax
Grove blauwe spons
Grove blauwe spons.

De witte filterwatten heb ik niet van Juwel maar gewone watten uit zo'n grote zak. Is het beter om die dunne plaatjes te gebruiken van Juwel? Is dat ook beter voor de doorstroming?
Is het nu wel of niet beter om dat cirax te vervangen door een netje met micromec of siporax? Want dit andere filtermateriaal zou de doorstroming bevorderen ten opzichte van dat cirax wat bij mij nu van belang is vanwege het alg. En moet ik deze volgorde aanhouden, want ik lees regelmatig dat er gezegd word dat het onderin moet komen...
Wie kan me helpen?
 
Heb zelf maar heel weinig ervaring met zo'n filter want heb het redelijk snel omgeruild voor een buitenfilter.
Lijkt me wel dat je beter het originele witte filterspul kan gebruiken want watten zitten normaal gesproken tussen bepaalde dingen in waardoor het mooi iets aangedrukt zit en is niet het geval bovenop jouw filter waardoor dat ten koste van de werking kan gaan.

Zou verder de volgorde zo wel aanhouden maar je kan eventueel idd het cirax vervangen als het andere meer doorstroming geeft want dat is idd alleen maar gunstig.
 
Ik heb ook een juwel aquarium en de inhoud van de filter volledig aangepast:
De zwarte koolspons kan je er zowiezo uitlaten. De groene spons laat je erin tenzij je teveel nitraat hebt. Maar let op, nitraat heb je nodig voor je planten.
Je witte watten is volgens mij geen probleem om te vervangen door de watten uit een pak, maar ik koop op de markt dezelfde watten voor dampkap en die snij ik in stukken met dezelfde afmeting als de juwel watten(is veel goedkoper).
Mijn juwel houder ziet er als volgt uit:
Bovenaan: van boven naar onder
Witte watten
Een zakje turf
Groene nitraat spons (laat ik erin omdat z�n werking ondertussen nihil is)
Grove spons

Onderaan:
Cirax
Fijne spons
fijne spons

Behaal hiermee perfecte resultaten: bijna geen bodemvuil en geen zweefvuil.
Opgelet: algen komen veelal door te weinig voedingstoffen! Ik geef wekelijks nitraat, fosfaat bij en profito.

Dit is hoe ik het doe.... geen wetenschap natuurlijk!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan