Wat is er nieuw

Bioflow One filter netjes wegwerken in Juwel Primo 70 Led

JME1974

Well-known member
Lid geworden
28 februari 2019
Binnenkort komt bij ons een Juwel Primo 70 Led te staan, waar we een Cliff Dark achterwand van Juwel in willen zetten. Juwel levert voor bijna al hun inbouwfilters een bijpassende cover, maar helaas niet voor de Bioflow One die bij de Primo 70 zit. Reden volgens Juwel (ik heb ze gemaild) is dat dit filter open gemaakt moet kunnen worden om te reinigen en het bovendien een beetje bol staat.

Dat snap ik wel, maar ik heb niet zo'n zin om dan maar tegen een groot grijs blok aan te kijken, dus ik zoek een manier om daar toch iets aan te doen. Zonder over te stappen op een extern filter. Iemand een idee?

Is er een mogelijkheid om daar ook een Cliff Dark achterwand op te plakken ?

Volgens Juwel niet, omdat het een beetje bol staat en vooral omdat je de unit open moet kunnen maken om te verschonen. Voorzetwandje zou eventueel nog kunnen, misschien zelfs van het reststuk van de achterwand? Met een hoekje vastmaken aan de zijruit en de bodem dan.

Dat bolle kan je wegwerken door de 2 delen recht tegen elkaar te plakken.
Ook de 2 delen van de filterbak kan je zo bekleden.
Maar je kan het ook zodanig bekleden dat je het onderste gedeelte beplakt en het bovenste deel niet.
Dan trek je het bovenfilter deel los en blijft de bekleding staan

Bedankt voor het meedenken, ik ga er nog eens op broeden!
Wat is eigenlijk het algemene beeld, als er al zoiets als een algemeen beeld bestaat: filterhuis bekleden of niet?

De bioflow one, Is dat niet degene die los in de bak hangt met een paar zuignapjes?

Dat is ‘m.

Oef... uh... kan zo 1 2 3 niet een goed iets bedenken om en dat filter te verbergen maar dat die nog wel goed toegankelijk blijft voor onderhoud...

extern filter geen optie voor je? is helemaal makkelijk verbergen :juggle:

Ik krijg volgende week mijn Juwel Lido 120, en ik ga de binnenfilter verwijderen en zelf een achterwand op maat maken waarin ik mijn externe filter verwerk.
Alle Juwel binnenfilters zitten met zo'n 5 kitvlekken vast en zij vrij gemakkelijk los te snijden. Met een lang stanleymes of op z'n Duits met een broodmes, en als het niet helemaal lukt zou je nog wat visdraad kunnen gebruiken om hem los te 'zagen'. Daarna kijken voor een extern filter. Is handiger met onderhoud en je houd ook nog eens extra ruimte over in je aquarium.

Ik waardeer de adviezen, echt, maar ik wil het intern filter verbergen, geen extern filter 🙂

Ik waardeer de adviezen, echt, maar ik wil het intern filter verbergen, geen extern filter 🙂

Als je erbij moet kunnen om hem te onderhouden dan zijn de opties om hem te verbergen beperkt. Permanent met een achterwand gaat al niet. Dus wat dan overblijft zijn decoratiestukken als kienhout of stenen. Of wat ook wel mooi kan zijn is een grotere plant ervoor zetten. Een lelie, zwaardplant of vallisneria?

Dat verwacht ik ook. Of een voorzetwandje maken dat niet aan het filter vast zit. Of stoppen met miepen en gewoon er aan wennen ;-)

Aanvullend: iemand nog tips voor een bodem die goed past bij de Cliff Dark achterwand en waarop ook de vuurgarnalen mooi uitkomen?

Opgelost! De standaard achterwand van Juwel is 60x55, de achterwand van de bak is 60x40, dus ik hield een strook van 55x15 over. Daarvan heb ik een strook van 40x15 gemaakt en die rechtop tegen de zijkant gezet, parallel aan de achterwand. Vastgekit aan de wand en de bodem met een zwart pvc hoekprofieltje. Ik heb op die manier een nis gemaakt waar het filter zo ver in kan dat je wel heel schuin voor de bak moet gaan zitten om hem nog te zien.

Ik heb de zuignapjes van het filter van de brede naar de smalle zijde verplaatst, want het voorzetwandje zou wel erg ver naar voren moeten als ik het filter met de brede zijde tegen de glaswand zou plaatsen. Op de filterhoeken die nu de bak in steken heb ik van hetzelfde hoekprofieltje nog 2 extra steunpootjes gemaakt, zodat het ding ook deels op de bodem rust en toch demontabel blijft.

Het enige waar ik nu nog tegenaan kijk, is de zijkant van het voorzetwandje. Die is door Juwel egaal grijsbruin geverfd, dus dat moet eigenlijk nog wat mooier kunnen. Maar ik denk dat ik daar eerst maar eens een hoog plantje voor zet 🙂

Fijn dat het je is gelukt , misschien is het mogelijk om een foto te plaatsen

Ik ga eens uitzoeken hoe dat werkt. Nieuw hier he...

Rechtsonder naast de knop 'plaats reactie' staat de knop 'upload bestand'. Maar heb je nu niet je filter beperkt in de aanzuig? Dat kan dan toch alleen nog van voren?

Fotopoging...

D11AA810-A34B-4D34-B0B6-4BF4DA3ABB53.jpeg

Ziet er erg goed uit zo.

Dankjewel. Zat er nog even over te twijfelen of ik het voorzetwandje niet toch een paar cm smaller zal maken om iets meer bakruimte over te houden. Maar dan moet ik ook de kit weer lostrekken, met het risico dat ik het nooit meer netjes krijg. Dus ik denk dat jk het zo maar laat.
Zodra ik verder ga inrichten (zelf gepimpte kast is nog niet klaar) open ik een inrichtingstopic!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan