Bioflow super in een Primo 60 L?


Vulpes

Active member
Lid geworden
11 februari 2021
Berichten
36
Leeftijd
27
Kan iemand mij misschien advies geven bij het volgende probleem?
Ik ga na jaren geen aquarium gehad te hebben weer rustig aan starten. Ik heb nu eerst gewoon een kleine Juwel primo 60L aangeschaft. Hier zit het standaard Bioflow One filter bij, en die wilde ik graag vervangen voor een beter filter met meer mogelijkheden voor biologische filtering. Nu heb ik het Juwel Bioflow super filter aangeschaft, maar kom ik er achter dat die eigenlijk nét een centimeter te groot is. In ieder geval past de deksel er niet meer op. Nu zit ik even te dubben over wat te doen: 1) gewoon de bak laten draaien met het bijgeleverde filter (Bioflow One) 2) bak laten draaien met nieuwe filter (Bioflow super) en een manier zoeken dat het beter past 3) een grotere bak zoeken en de 60L terugsturen of 4) een ander filter zoeken voor de 60L bak. (nb: geen externe)
Heeft iemand hier misschien goede tips voor? Dat zou top zijn!
 
Ligt er helemaal aan wat je erin wilt gaan houden. Hieronder de opties:
  • Je kan er voor kiezen het originele filter bijna helemaal op te vullen met poreus (biologisch) materiaal.
  • Je kan 1cm van de bovenkant van het Bioflow super filter recht afzagen als je handig bent, heb zelf ook Juwel filters en je hebt aan de bovenkant wel wat speling.
  • Een klein extern filter nemen, hier kun je sowieso meer media in kwijt en neemt amper ruimte in in vergelijking met een internfilter (al zag ik dat het niet de voorkeur heeft bij jou).
  • Een grotere bak nemen, evt Bioflowsuper daarin zetten of ander filter.
Dus eigenlijk is de 1e zin van wat je plannen qua bestand zijn de 1e om te beantwoorden.

Gr
Stefan
 
Dank Stefan. Ruimte voor siporax/cirax wil ik wel graag inderdaad. In bioflow One zitten twee kleine blauwe fijne sponsjes. Als ik er een uithaal is daar ruimte voor, maar optimaal is het zeker niet.
Een eheim of fluval filter vormen dan inderdaad nog een optie. Hier heb ik alleen geen ervaring mee.

Bestand nog niet helemaal uit, maar ik denk plusminus 10, en dan geen grotere soorten dan een dwerggoerami. Ik denk nog wat kardinalen en enkele corydoras.
 

Terug
Bovenaan