J
J&M
Guest
Heeft iemand hier ervaring mee of deze sterk genoeg is?
Onze bak is vandaag een week aan het draaien en de waas in het water verbeterd niet echt.
En voor wat is dat dan juist?Ik zou ook als ik jou was de onderste 3 filter elementen vervangen door de cirax cassettes. Vooral nu het aquarium nog moet indraaien.
Een aquarium moet opstarten en heeft even tijd nog zodat de bacteriën zich in het filter kunnen ontwikkelen. De waas heet waterbloei en komt door de opstartfase waarin je aquarium zich nu bevindt. Gaandeweg zal je water helder worden. De bioflow heeft een debiet van 600 l/uur wat voldoende is.
600l/h op papier, in de praktijk veel minder. Zelf had ik op mijn rio 125 ook de 600l/h maar dat was nog te krap.
Uiteindelijk over gegaan naar een externe cristalprofi E901.
Nadeel van die interne pompen is dat ze veel ruimte in nemen en je nooit een optimale stroming krijgt en dead spots houdt.
En voor wat is dat dan juist?
Nu zit daar de blauwe en groene spons
Dankjewel voor de uitlegCirax werkt als biologisch filter met de eigenschap dat de nuttige bacteriën een groter oppervlak hebben om zich op te hechten dan op een spons. De groene spons is een nitrax spons wat nitraat uit het water haalt. Deze zou ik er ook uit halen aangezien planten nitraat als voeding gebruiken.
Mijn opbouw vanaf onder gezien is. Cirax, cirax, cirax fijne spons, fijne spons grove spons, filter watten. De cirax cassettes maak ik nooit schoon de sponzen iedere week uitknijpen in aquarium water. De watten vervang ik iedere week. Voor de watten kun je gewoon zo'n grote zak van superfish halen deze is even duur als een setje van juwel watten maar je kan er heel lang mee.
Mocht de capaciteit van de pomp niet voldoende zijn kun je er ook nog een 1000l/uur pomp indoen.
Ben trouwens wel eens met de meeste mensen hier dat een extern filter beter is. Zit zelf ook nog heel erg te twijfelen of ik overga of niet.
Dankjewel voor de uitleg
Gezien wij nu nog in de opstartfase zitten,mogen wij dan nu al wekelijks onze sponjes schoonmaken of pas als er vissen zijn?
De witte filterpads zei je we die ook van superfish kunnen gebruiken?Ik zou het aquarium eerst de tijd geven om op te starten. Als je nu al je filter gaat schoonmaken zul je langer tegen de waterbloei aankijken. Het witte filtervlies is nu het enige wat wekelijks bijhouden moet worden.
De witte filterpads zei je we die ook van superfish kunnen gebruiken?
Zijn dat deze dan dat je bedoeld?
Bekijk bijlage 51316
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.