Biologisch filteren voor hoelang?


M

melomaan

Guest
Dag beste mede aquarianen,

Ik heb een Eheim externe filterpomp.Deze heeft filterwaten en keramiekbuisjes.(Biologisch dus).
Mijn vraag is hoelang gaat deze biofilter mee?(Wanneer moet ik de boel vervangen/verschonen?)Moet ik dan alles verschonen of alleen een gedeelte?

Alvast bedankt voor je antwoord,

Een mede aquariaan Mark.
 
Biologisch materiaal (keramiek) hoeft nooit vervangen te worden. Alleen gespoeld. Dit doe je pas wanneer je merkt dat het filter geen stroming meer door laat. Je maakt het schoon door een beetje te spoelen in een emmer met aquarium water om de bacteri�n te behouden.

Mechanisch (watten) vervang je wanneer ze vol zitten.
 
mcc95 zei:
Biologisch materiaal (keramiek) hoeft nooit vervangen te worden.

Je bedoelt echt nooit nooit? Ook niet om de 10 jaar of zo?
Zolang het niet verstopt is doet het dus aan biologische filtering?
 
kellemes zei:
mcc95 zei:
Biologisch materiaal (keramiek) hoeft nooit vervangen te worden.

Je bedoelt echt nooit nooit? Ook niet om de 10 jaar of zo?
Zolang het niet verstopt is doet het dus aan biologische filtering?

Het valt net zo lang te gebruiken als dat het intact is. Ik heb met sponzen gehad dat ze naar een jaar of 3 � 4 letterlijk uit elkaar vielen. Helemaal verzadigd. Die waren dus wel aan vervanging toe. Met keramiek zie ik dat nog niet zo snel gebeuren ;)

Inderdaad zo lang er nog water uit het filter komt, hoeft het niet gereinigd te worden.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Mark
 
Ook de watten kunnen meermaals gespoeld worden en hoeven niet telkens vervangen te worden. Zelf gebruik ik jaren lang dezelfde watten.
 
mcc95 zei:
kellemes zei:
mcc95 zei:
Biologisch materiaal (keramiek) hoeft nooit vervangen te worden.

Je bedoelt echt nooit nooit? Ook niet om de 10 jaar of zo?
Zolang het niet verstopt is doet het dus aan biologische filtering?

Het valt net zo lang te gebruiken als dat het intact is. Ik heb met sponzen gehad dat ze naar een jaar of 3 � 4 letterlijk uit elkaar vielen. Helemaal verzadigd. Die waren dus wel aan vervanging toe. Met keramiek zie ik dat nog niet zo snel gebeuren ;)

Inderdaad zo lang er nog water uit het filter komt, hoeft het niet gereinigd te worden.

Ik vraag het omdat ik ergens dacht te hebben gelezen dat ook keramisch materiaal in de loop der jaren verstopt zou kunnen raken met kleine vuildeeltjes.. waardoor de biologische filtering achteruit zou gaan, maar goed.. ik weet niet wat daar van waar is.
Geldt voor Siporax trouwens hetzelfde? Is dat ook een filtermateriaal wat in principe nooit echt vervangen hoeft te worden?
 
Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat hij zijn ceramische pijpjes moest vervangen, en ik draai nu toch al dik 30 jaar mee in deze hobby.
 
babysnake zei:
Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat hij zijn ceramische pijpjes moest vervangen, en ik draai nu toch al dik 30 jaar mee in deze hobby.

Ok, thanks.. dan weet ik genoeg.
 
Kijk naar de antieke kopjes en schotels. Is ook keramiek.
Ja, oortje kan los raken, heb je een nat kruis.
Maar,komt zelden voor,hoor.
Alleen Toevallig weer bij mij.
 
babysnake zei:
Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat hij zijn ceramische pijpjes moest vervangen, en ik draai nu toch al dik 30 jaar mee in deze hobby.

Ik ook niet. Ook al ga ik nog lang geen 30 jaar mee :p
 

Terug
Bovenaan