Wat is er nieuw

Biologisch filtermedia

Apisto

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 december 2015
Website
web.aquaforum.nl
Aquarianen,

Er zijn tegenwoordig vele verschillende soorten biologisch filtermedium, hierdoor wordt het alsmaar moeilijker de juist combinatie t vinden.
Graag had ik in de reacties gehoord waarom je dit gebruikt.

~Apisto :c

gebruik voor het biofilteren onder andere eheim substrat. (dus buiten de sponzen om)

Ik gebruik 2x2 liter CrystalMax (soort siporax van superfish), 1x2 liter substrate pro, 1x2 liter blauwe spons. De bakken zijn 2 liter per stuk, dus ik heb 4 bakken gevuld. Als laatste een wit filtervlies en purigen.
Dit leek mij een logische opbouw.

Voor de duidelijkheid. Siporax (of ander merk gesinterd glas ringen) valt dat onder bio-ringen?
Keramische pijpjes zijn in mijn optiek gemaakt van gebakken klei (Eheim mech bijvoorbeeld), dus hieronder valt geen siporax (of ander merk gesinterd glas ringen)

biljoenblik, ik ben het met je eens dat keramische pijpjes gewoon gebakken klei zijn, en met die redenatie dus ook een zeer gering biologisch oppervlak hebben.
enkel goed om het water te laten wervelen waardoor het vuil niet verder het filter in word gevoerd.

kleine tip voor jouw filter, ik zou het filtervlies (neem aan dat het heel fijn mazig is) voor je biologisch materiaal doen om zo "organisch zweefvuil" uit te vangen en te voorkomen dat je biologisch materiaal verstopt kan raken.

Zijn er extra voordelen van purigen die je bv. niet hebt met actieve kool of andere absorberende middelen?

tuinkabouter zei:
biljoenblik, ik ben het met je eens dat keramische pijpjes gewoon gebakken klei zijn, en met die redenatie dus ook een zeer gering biologisch oppervlak hebben.
enkel goed om het water te laten wervelen waardoor het vuil niet verder het filter in word gevoerd.

kleine tip voor jouw filter, ik zou het filtervlies (neem aan dat het heel fijn mazig is) voor je biologisch materiaal doen om zo "organisch zweefvuil" uit te vangen en te voorkomen dat je biologisch materiaal verstopt kan raken.

Hoezo? filtervlies voor biologisch?

Fijn sneller verstopt raken, he.
Laat het nou gewoon in de sponzen gaan, en fijnstof in het witte.

tuinkabouter zei:
ik zie sponsen niet als biologisch materiaal maar als mechanisch.
[/url]

Gequote berichtje van Backpay..
Het grappige is dat als het over nitrificatie en filters gaat, er altijd word aangenomen dat de sponzen mechanisch werken en de speciale bio media voor de bacteri�n aanhechting zorgt.
Klopt dit eigenlijk wel? Of is het iets wat de fabrikanten ons willen wijsmaken om zo meer te verdienen? Je vind echt nergens resultaten van testen hieromtrent.
Seachem heeft wel een interessant artikel over de bruikbare oppervlakte van een paar media. Pdf heet "A Study of Specific Surface Area for Matrix, Eheim Substrat Pro, and JBL MicroMec"

De universiteit van Gent heeft tijdens een onderzoek naar nitrificatie door archaea en bacteri�n in aquariumfilters, ook eens onderzocht in welk filtermedium de bacteri�n en archaea zich het meeste vestigen.
De filters hadden telkens 3 soorten media: sponzen, keramische en gesinterd glas pijpjes.
Dus volgens de theorie zouden deze het beste op het glas en keramische pijpjes hechten, en het minste in de sponzen.
Blijkbaar klopt dit dus niet:
Quote:
For F5, relative AOA abundance was highest in the middle compartment (sponge), followed by the bottom (ceramic) and top (glass) compartments. For F6, relative AOA concentrations peaked in the top compartment (fine sponge), followed by the middle (rough sponge) and bottom (ceramic) compartments. Both filters had a bottom-to-top flow pattern, but the trends in F5 suggest that AOA copy number was not influenced by the position with respect to the water flow.
The highest AOA copy numbers were detected in(fine) sponge carrier material for both F5 and F6, suggesting a preferential AOA growth or biofilm attachment to this medium. DGGE profiles for thaumarchaeal
16S rRNA genes revealed low diversity and high spatial stability among different compartments of F5 and F6 aquaria (Figure 6). The community composition of the top, middle and bottom compartment in both F5 and F6 was highly similar
with the presence of two or three intense bands. This indicated that although AOA had preferential growth on fine sponge materials, the community composition across the biofilter media types was stable.

Er word hier aangegeven dat waar het filtermateriaal zich ook bevond (1e, 2e of 3e plaats), er steeds meer aanwezig waren op de sponzen dan pas op het keramisch, en als laatste op het glas. Al was het verschil niet heel groot. Het omgekeerde van wat er dus altijd beweert word.
En de samenstelling van de populaties over al de verschillende filtermaterialen stabiel waren.

Volgens mij zit er ook meer van die bruine 'troep' in sponzen dan op de pijpjes?

hhmmm grappig, nooit geweten dit..
ook nooit verder naar gekeken.

wanneer was deze test gedaan?
hoe lang is de test uitgevoerd?

ik ben trouwens zelf niet tevreden over micromec van JBL gezien het zichtbaar snel achteruit gaat en niet lang "goed" te gebruiken is..
substrat pro is wel beter naar mijn idee.
voordat ik biohome ging gebruiken heb ik micromec vervangen voor substrat pro in mijn filters en was best tevreden, maar dat kan ook tussen me oren hebben gezeten.

Siporax, 2 x grof, 1 x fijn, dan de witte.

Zo heb ik mijn filters.

tuinkabouter zei:

Mijn filter heeft de beschikking over een voor filter. Dit is een grove blauwe spons.
Hier blijft al het grove materiaal zitten.

ik ben het met je eens dat keramische pijpjes gewoon gebakken klei zijn,??
Gesinterd glas. zijn ze gemaakt.

kellemes zei:
tuinkabouter zei:
ik zie sponsen niet als biologisch materiaal maar als mechanisch.
[/url]

Gequote berichtje van Backpay..
Het grappige is dat als het over nitrificatie en filters gaat, er altijd word aangenomen dat de sponzen mechanisch werken en de speciale bio media voor de bacteri�n aanhechting zorgt.
Klopt dit eigenlijk wel? Of is het iets wat de fabrikanten ons willen wijsmaken om zo meer te verdienen? Je vind echt nergens resultaten van testen hieromtrent.
Seachem heeft wel een interessant artikel over de bruikbare oppervlakte van een paar media. Pdf heet "A Study of Specific Surface Area for Matrix, Eheim Substrat Pro, and JBL MicroMec"

De universiteit van Gent heeft tijdens een onderzoek naar nitrificatie door archaea en bacteri�n in aquariumfilters, ook eens onderzocht in welk filtermedium de bacteri�n en archaea zich het meeste vestigen.
De filters hadden telkens 3 soorten media: sponzen, keramische en gesinterd glas pijpjes.
Dus volgens de theorie zouden deze het beste op het glas en keramische pijpjes hechten, en het minste in de sponzen.
Blijkbaar klopt dit dus niet:
Quote:
For F5, relative AOA abundance was highest in the middle compartment (sponge), followed by the bottom (ceramic) and top (glass) compartments. For F6, relative AOA concentrations peaked in the top compartment (fine sponge), followed by the middle (rough sponge) and bottom (ceramic) compartments. Both filters had a bottom-to-top flow pattern, but the trends in F5 suggest that AOA copy number was not influenced by the position with respect to the water flow.
The highest AOA copy numbers were detected in(fine) sponge carrier material for both F5 and F6, suggesting a preferential AOA growth or biofilm attachment to this medium. DGGE profiles for thaumarchaeal
16S rRNA genes revealed low diversity and high spatial stability among different compartments of F5 and F6 aquaria (Figure 6). The community composition of the top, middle and bottom compartment in both F5 and F6 was highly similar
with the presence of two or three intense bands. This indicated that although AOA had preferential growth on fine sponge materials, the community composition across the biofilter media types was stable.

Er word hier aangegeven dat waar het filtermateriaal zich ook bevond (1e, 2e of 3e plaats), er steeds meer aanwezig waren op de sponzen dan pas op het keramisch, en als laatste op het glas. Al was het verschil niet heel groot. Het omgekeerde van wat er dus altijd beweert word.
En de samenstelling van de populaties over al de verschillende filtermaterialen stabiel waren.
conclusie: er zijn vele wegen naar Rome en bepaald nauw komt het niet.

Dat moet Apisto geruststellen 🙂

Elk filtermateriaal is op zijn minst enigzins te beschouwen als biologisch. Het Basis ID is veel oppervlak creeren doorgaans MBV een materiaal dta verder niets naars aan het water afstaat. En langdurig in stand blijft. Sponzen, bioballen, pijpjes oud hollandse hydrokorrels...

Het 1 zal nog meer oppervlak hebben dan het ander maar onder de streep werkt het allemaal. Volgens mij hebben aquarianen wel eens de neiging te ingewikkeld te doen over filtrage en media.

Nog wat anders al heb je nog zoveel oppervlakte. Je gaat niet meer baccies kweken dan dat er voedsel aanbod voor ze is... Ruimte voor 100 miljard baccies hebben als je maar voeding genereert voor 50 miljard is eigenlijk zinloos. Een beetje extra plek is nooit weg maar je filtrage wordt niet beter van veel meer dan je nodig hebt.

Volgens mij althans.

Aquamuis zei:
Nog wat anders al heb je nog zoveel oppervlakte. Je gaat niet meer baccies kweken dan dat er voedsel aanbod voor ze is... Ruimte voor 100 miljard baccies hebben als je maar voeding genereert voor 50 miljard is eigenlijk zinloos. Een beetje extra plek is nooit weg maar je filtrage wordt niet beter van veel meer dan je nodig hebt.

Volgens mij althans.

Zo begrijp ik het ook inderdaad.

tuinkabouter zei:
Mooi voorbeeld van goede marketing!
Verander die kerel door iemand van Sera, maak het wat professioneler, en bijna iedereen gaat het als overdreven reclame bezien en gelooft er niet veel van.
Zet er een "average Joe" die de raad geeft om je "crappy" filter medium (dat al jaren perfect werkt), te vervangen door het ultieme biologisch medium. En iedereen is mee! :deal:
Oh, en nog een klein detail, het is zijn eigen product. :! Kassa kassa! 😀

tuinkabouter zei:
maar dat kan ook tussen me oren hebben gezeten.
Dit is volgens mij het belangrijkste, gebruik/doe waar je jezelf het beste bij voelt. Het heeft geen zin om nachten lang te piekeren over filter materiaal, en of je bacteri�n er wel op gaan groeien. 😀

De universiteit van Nijmegen heeft vorig jaar nog een leuke ontdekking gedaan i.v.m. nitrificatie.

Bertus zei:
ik ben het met je eens dat keramische pijpjes gewoon gebakken klei zijn,??
Gesinterd glas. zijn ze gemaakt.

Keramiek: Het woord "keramiek" komt van het Griekse keramos, wat drinkvat of aardewerkvat betekent. Van origine werd het woord gebruikt voor het aanduiden van voorwerpen die van gebakken klei zijn gemaakt.
bron: Wiki

Er zijn ook pijpjes (ringen) gemaakt van gesinterd glas. Onder de merknamen Siporax, CrystalMax, Sintomec.
Deze vallen NIET onder de noemer keramische pijpjes!

haha yup, zou reclame kunnen zijn voor die vent ja 😉

echter had ik het filtermateriaal al 2 jaar in gebruik voordat ik op het filmpje stuitte xD

alle adviezen die worden gegeven door mensen die hun brood verdienen in de aquariumwereld neem ik met een korrel zout, alvorens ik iets doe/aanschaf doe ik mijn huiswerk na gelang de prijs die eraan hangt.

en net wat op de vorige pagina werd gezegd, je moet je bacteri�n wel kunnen voeden anders gebruiken ze nooit het oppervlakte wat jij ze aanbied.
bied dan welliswaar liever teveel oppervlakte dan genoeg, je weet nooit wat de toekomst gaat brengen..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan