Biologisch filtratie wisselen/vervangen


A

Appeltje

Guest
Waarom zul je denken. De inhoud van de ruim 3 maanden draaiende filter is als volgt in volgorde van stroming (eheim 250 experience):
Mand 1; 3x grof 1x fijne filtermat
Mand 2: zeoliet met daarbovenop nog een fijn filterwol.

Wat ik hier vooral lees is siporax etc etc. Ik wil af van de zeoliet, en over gaan op HS Bacto Rings (feitelijk siporax) en bacto stenen. Dit heb ik al in huis en wil ik zsm gaan starten. Maar hoe ga ik dit wijs doen zonder al te veel gelazer te krijgen met waardes? Ik heb geen andere filter die ik kan gebruiken voor indraaien.

Ik wil zeoliet er ook uit vanwege de stipaanval die in de kiem gesmoord is. Na de kuur heb ik nog gefilterd met actief kool en zag toen dat de zeoliet helemaal groenblauw was. Na research blijkt dus zeoliet feitelijk dezelfde eigenschappen te hebben; medics opnemen.
 
Zeoliet eruit en bio media erin en de rest zo laten
Veel bacteriën heb je toch al niet door de zeoliet
Maar dan eerder door de kuur dan door zeoliet .
Op zeoliet tieren volgens mij bacterien goed . Eerst bind het vanalles , maar dat gaat snel achteruit , daarna wordt het gewoon filtermateriaal , beetje zoals actieve kool .
 
Zeoliet kan je inderdaad vergelijken met kool, alhoewel zeoliet nog een aantal extra eigenschappen heeft.
Die zeoliet inderdaad eruit, en die vervangen voor bio materiaal.

Je matten hebben overigens ook een groot biologisch filterend vermogen, dat wordt nog wel eens vergeten :))

Wat overigens wellicht handig is: je zeoliet in 2 a 3 etappes vervangen voor het andere materiaal, dan voorkom je nog eventuele narigheid omtrent waterwaarden :))
 
Okee hmm. ‘Niet zoveel’ bacterieen op zeoliet is nog steeds meer dan geen bacterieen.
Zeoliet zit al in de filter wanneer je ‘m uit de doos haalt. Toch vreemd. Heb er gek genoeg ook nooit waarde issues mee gehad.

Is het een idee om de 2 grove filtermatten eruit te halen (tijdelijk) en de ruimte die dat geeft te vullen met bacto stenen. En dan zeoliet halveren en te vervangen voor de bacto rings? En wanneer haal ik dan de andere helft van de zeoliet er uit..?

Bacto Turbo heb ik ook, voeg het altijd braaf bij de waterwissels maar heeft het zin/kan het kwaad om iets van een dagelijke dosis toe te voegen om filter wat meer te boosten?

Extra info mocht handig zijn; Er zitten nu 15 vissen (allemaal 3-4 cm) in, waarvan 2 dwerggourami. 240 liter tank.
 
Die Bacto turbo heb je helemaal niet nodig bij een eenmaal goed ingedraaide filter. Daarvoor trouwens ook niet om een filter in te draaien. Je spekt alleen maar de kas van de LFS ermee. ;))
 
Doet dat oprecht helemaal niets? Dat het geen wondermiddel is zoals erop staat snap ik.
 
Zo worden er zoveel middeltjes verkocht, waar men van aangeeft dat je het nodig hebt. Middelen om na waterwissel toe te voegen, om zoals men aangeeft het water te verbeteren, zijn niet nodig. We hebben hier goed kraanwater. Enige wat je toevoegt is plantenvoeding, micro en macro, dan ook nog niet tegelijk, maar met een dag er tussen. (ieder geval een aantal uren ertussen)
 
Kleine aanvulling:
Wat mijn bovenstaander aangeeft klopt zeker voor het water wat wij in NL uit de kraan komen.
Mocht je uit Belgie komen dan is een watervoorbereider (ontchloorder) wel van toepassing! :))
 
Ja uit Nederland. Scheelt weer een hoop centen dit. Heb filter momenteel draaien zoals ik ‘voorstelde’. Zal over een week controleren of de filtermat nog goed gaat. En dan maar stapsgewijs de zeoliet er uit.
 
Goed, het materiaal zit er nu twee weken in. Ik had dus twee grove filtermatten eruit gehaald, zeoliet gehalveerd. Ik meet geen nitriet.
De vraag is wanneer ik het zeoliet er volledig uit kan halen zodat ik de filtermatten terug in de filter kan doen. Moet ik gewoon uitgaan van een filter die volledig nieuw moet indraaien of zou het nu al kunnen?
 
De rest van de zeoliet kan er inmiddels wel uit, lijkt mij. :) Zoveel bacteriën kan dat überhaupt niet bevatten; bacteriën zijn een factor 100 tot 1000 groter dan die poriën. Zeoliet is net een klomp steen voor ze.

Heb je die filtermatten in de tussentijd trouwens nat gehouden? Anders ben je natuurlijk je baccies kwijt. In dat geval zou ik ze even goed uitspoelen.

Verder: je hebt in de bak zelf ook zat bacteriën. Dit moet wel goed komen.
 
Bij de experience 250 is er ook nog best wat extra ruimte onder de filtermanden , dit kan je evt ook nog gebruiken.
Bv wat keramische pijpjes om wat extra grof vuill op te vangen.
Of siporax als je met een voorfilter werkt.
 
Nou... het is weer helemaal anders. Althans... zeoliet had ik er dus uitgehaald. Maar heb toch een grotere pomp gekocht, de 350 professional 4. De ‘siporax’ en Bacto stones volledig omgezet zodat ik gelijk op de nieuwe filter over kon. Plus Eheim Bio Mech en SubstratPro. De laatste twee pasten precies in 1 mand, ipv 2 wat Eheim zelf doet.

Vraag me wel af of het kwaad kan dat de ‘siporax’ en die bacto stones nu door elkaar liggen ipv gescheiden.
 
De rest van de zeoliet kan er inmiddels wel uit, lijkt mij. :) Zoveel bacteriën kan dat überhaupt niet bevatten; bacteriën zijn een factor 100 tot 1000 groter dan die poriën. Zeoliet is net een klomp steen voor ze.
Jammer, je kijkt alleen naar oude aquariumscience kreten zoals oppervlakte en geeft dan commentaar.... helaas kan ik je zeggen dat er genoeg biofilm op gaat, juist vanwege het feit dat zeoliet ammonium aan zich bind.
Sterker nog, in de zeeaquariumwereld wordt bewust op deze wijze biofilm gekweekt om die daarna van de steentjes los te rammelen, hetgeen voeding is voor de koralen en door continu opbouwen van nieuwe biofilm wordt fosfaat verbruikt.

zeovit heet deze methode


 
Ja uit Nederland. Scheelt weer een hoop centen dit. Heb filter momenteel draaien zoals ik ‘voorstelde’. Zal over een week controleren of de filtermat nog goed gaat. En dan maar stapsgewijs de zeoliet er uit.
Toch is als beginpunt zeoliet niet altijd slecht voor je aquarium. Zeoliet heeft namelijk ook als eigenschap dat ze zeer goed ammonium absorbeert.
 
Jammer, je kijkt alleen naar oude aquariumscience kreten zoals oppervlakte en geeft dan commentaar.... helaas kan ik je zeggen dat er genoeg biofilm op gaat, juist vanwege het feit dat zeoliet ammonium aan zich bind.
Sterker nog, in de zeeaquariumwereld wordt bewust op deze wijze biofilm gekweekt om die daarna van de steentjes los te rammelen, hetgeen voeding is voor de koralen en door continu opbouwen van nieuwe biofilm wordt fosfaat verbruikt.

zeovit heet deze methode


Ik snap niet echt waar je heen wilt met deze vergelijking. Doet me terugdenken aan eerdere uitspraken die je hebt gedaan over eigenschappen die je toedicht aan biofilms. En in dit geval moet die biofilm dan in staat zijn om ammonia uit de zeoliet te trekken? Terwijl bacteriën te groot zijn om in die kanaaltjes te kunnen? Of is het anders en gaat dit weer de kant op van de magische diffusie... die precies doet wat wij aquarianen willen...
 
Kleine aanvulling:
Wat mijn bovenstaander aangeeft klopt zeker voor het water wat wij in NL uit de kraan komen.
Mocht je uit Belgie komen dan is een watervoorbereider (ontchloorder) wel van toepassing! :))
Ik voeg nooit iets aan het water toe, het gaat gewoon van de kraan een gieter in, en dan in de bak.
Sinds meer dan een jaar geen enkel sterfgeval, en ik keek Ancistrus en Cory Sterbai in mijn bak, dus zo slecht zal dat water niet zijn....
 
Ik voeg nooit iets aan het water toe, het gaat gewoon van de kraan een gieter in, en dan in de bak.
Sinds meer dan een jaar geen enkel sterfgeval, en ik keek Ancistrus en Cory Sterbai in mijn bak, dus zo slecht zal dat water niet zijn....

dan heb je geluk met het water in jouw omgeving gok ik... maar correct me if I’m wrong
 
Ik voeg nooit iets aan het water toe, het gaat gewoon van de kraan een gieter in, en dan in de bak.
Sinds meer dan een jaar geen enkel sterfgeval, en ik keek Ancistrus en Cory Sterbai in mijn bak, dus zo slecht zal dat water niet zijn....
dat zijn heel harde vissen die veel kunnen hebben een neotetra moet je op osmose water kweken bijvoorbeeld
 
dan heb je geluk met het water in jouw omgeving gok ik... maar correct me if I’m wrong
Geen idee hoor. Als ik al eens bij een hobbykweker visjes ging halen vroeg ik altijd naar het water, en zowat altijd kreeg ik te horen dat ze werken met gewoon kraanwater en af en toe eens een paar emmers regenwater (bv na een regenbui). Niemand gebruikte daar een product bij.
Nu weet ik dat er een beetje chloor in het water zit, maar dan wel zo weinig dat je het echt niet ruikt. Ik drink ook gewoon water van de kraan.

In de VS ruik je echt chloor als je een douche neemt, en het water smaakt ook echt raar naar chloor, dus ik vermoed dat daar nog andere hoeveelheden gebruikt worden.
 

Terug
Bovenaan