Wat is er nieuw

bioloog en verversen water

flipper34

Well-known member
Lid geworden
9 mei 2013
Leeftijd
61
hallo ben me aan het inlezen over het gebruik van een bioloog
zover ik het begrijp werkt de inlaat van de bioloog via een overloop kamer
De overloop kamer dient ook direct als een oppervlakte zuiger toch doordat je de overloop kam net 1-2 cm boven het aquarium water laat uit komen
hoe ver kom je nu dat je nu dat je bioloog droog komt te staan
tijdens de water verversing

kan zijn dat ik iets over het hoofd zie vandaar mijn vraag

groet

jaap

Ik liet de bioloog in zichzelf draaien tijdens het verversen .
Gewoon een bypas in de opvoerleiding met een kraantje die vanuit het pompvak terug naar het eerste vak pompte .
Als het kraantje openstaat zal het water de gemakkelijkste weg zoeken en dat is de laagst liggende leiding .

Je zorgt er voor dat er een overloop op je bioloog zit. Zodat wanneer het water in de bioloog te hoog komt te staan deze weg kan. Dan zet je de waterdarm in het aquarium waardoor het niveau stijgt. Dit loopt naar beneden in de bioloog die ook gaat stijgen waardoor het te veel aan water via de overloop het systeem verlaat.
Er zijn verschillende varianten op dit thema.

Maar kan je dat niet doen zet dan je pomp uit. Hevel het water uit de bak. De bioloog zal gewoon onderwater staan er komt geen water in of uit. Je hoeft geen bypass te plaatsen de bacteri�n vinden dat helemaal niet erg!

Dan vul je de bak weer met vers water tot het op de hoogte komt van de overloopbak/kam. Zet de pomp terug aan en geniet van je bak.

JbMalawi

als je wat live wil zien? ik woon in enkhuizen

erwin2 daar had ik nog niet aan gedacht zie je maar dat vragen toch een mooie oplossing oplevert

jb Malawi je eerste oplossing is mogelijk maar dat heeft als nadeel lijkt me dat je de bodem niet kan afhevelen en het lijkt me moeilijk om het verversings-percentage in de peiling te houden

je tweede oplossing is er 1 die dan toch anders is als bij filterpompen zie tenminste regelmatig verhalen langskomen over afsterven bacterieculturen
als de pomp uit staat of is dit anders bij een bioloog vanwege het grotere inhoud
aan de andere kant hier nog niet zo lang terug een forse stroom onderbreking gehad ga 2 uur en niets vreemds zien gebeuren in de bak
dus of deze verhalen van bacterie sterfte nu kloppen is voor mij niet duidelijk

caddyladdy das een mooi aanbod best mogelijk dat ik via pm binnen kort even contact opneem om te komen kijken
ga nu eerst er voor zorgen dat de nodige aansluitingen richtig bak komen (afvoer en waterleiding )

bedankt voor het mee denken

groet

jaap

over bacterien? tja, je kan bacterien in een potje kopen en zijn nog jaren houdbaar ook, dus voor mij zijn die verhalen ook niet duidelijk

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan