Wat is er nieuw

Bioloog enkel vliesfilter en biomedia

Davey487

Member
Lid geworden
2 januari 2022
Leeftijd
34
Hoi,
Ik vroeg me af als ik in mijn bioloog enkel 1 groot vak zou benutten met biomedia en een vliesfilter zoals bv een clarisea op de afvoer of dat voldoende zal zijn voor een plantenbak met wat kleinere scholenvisjes?

Mijn bioloog heeft momenteel 2 vakken:
1) komt afvoer in uit en zal ik de vliesfilter op aansluiten de rest van het vak vullen met biomedia of filtermatten en evt een mediareactor.
2) opvoer met mn verwarming

Zo hoef ik mijn bestaande red sea sump niet aan te passen.
Gr
Davey

Bijlagen

• IMG_4511.jpeg
    IMG_4511.jpeg
    794.5 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
je kan m ook gewoon vol met sponzen doen? eventueel wat watten voor het kleine vuil..

je kan m ook gewoon vol met sponzen doen? eventueel wat watten voor het kleine vuil..
Dan maakt het niet uit dat het gewoon 1 groot vak gevuld met sponzen is?

niet anders dan dat je er biomedia (van welk merk dan ook in doet). Sponzen werken ook prima om bacteriën op te laten hechten.

niet anders dan dat je er biomedia (van welk merk dan ook in doet). Sponzen werken ook prima om bacteriën op te laten hechten.
Okay top! Enige tips kwa welke sponzen ik moet aanschaffen? Sorry voor de vele vragen heb nooit met een bioloog gewerkt in de zoetwater wereld

Zolang je zorgt dat het vuile water goed in contact komt met de filtermedia en netjes circuleert, kan dat prima. Over het algemeen is dat dan ook de functie van meerdere vakken: zorgen dat het vuile water zoveel mogelijk filteroppervlak raakt.
@Gino88 weet precies hoeveel ppi je dan nodig hebt, en als je ze op de vijverafdeling koopt, zijn ze een een stuk groter én goedkoper dan in de aquariumafdeling.

Ik kan het niet goed zien op de foto maar het lijkt alsof het water dan over het filtermedia loopt ipv er door heen ?

Ik kan het niet goed zien op de foto maar het lijkt alsof het water dan over het filtermedia loopt ipv er door heen ?
Vanaf de afvoer zit er geen schot tussen daar begint het vak zal maar zeggen. Dus vanaf afvoer die onderaan uitkomt zou het water door de sponzen heen moeten tot het schotje naar opvoerpomp.

Als het door de filtermedia gaat is het goed. Je kunt iig ermee beginnen en dan kijken hoe het gaat.

Als het door de filtermedia gaat is het goed. Je kunt iig ermee beginnen en dan kijken hoe het gaat.
Ga het op deze manier proberen dankje wacht even op reactie vanuit Gino88 dan kan ik het gaan bestellen!

Een mooie sponsmaat zou middelgrof zijn, ongeveer 20 ppi. 🙂

Over de stroming: bedenk je dat water altijd geneigd is de weg van de minste weerstand te volgen. Zonder tussenschotten of een andere manier om het water te "geleiden", kan het zijn dat niet alle gedeeltes evenveel meedoen met filteren zeg maar. In die zin kan zo'n sump een uitdaging zijn om mee te werken.

Maar probeer het eens zoals je het nu in gedachten hebt. 🙂 Zie je vanzelf of het doet wat het moet doen.

IMG_4800.jpeg
Zit er bij die gele lijn een schot waar het water onder door gaat ? Kan dat niet goed zien op de foto.

Nee daar zit geen schot
Zou het zoals andere ook zeggen gewoon gaan proberen. De belasting zal niet hoog worden zoals ik begrijp met enkele kleine scholenvisjes.
Achteraf wat schotjes plaatsen kan natuurlijk altijd en is ook zo gedaan dus die optie heb je altijd nog .

Zou het zoals andere ook zeggen gewoon gaan proberen. De belasting zal niet hoog worden zoals ik begrijp met enkele kleine scholenvisjes.
Achteraf wat schotjes plaatsen kan natuurlijk altijd en is ook zo gedaan dus die optie heb je altijd nog .
Ja precies! Bedankt voor het meedenken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan