Wat is er nieuw

bioloog kan overlopen...

VetteV8

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2017
Bij mijn pas opgestarte bak met bioloog kwam ik er op tijd achter, dat het overlopen van een bioloog heel gemakkelijk kan gebeuren
Het volgende is het geval:
Ik houd niet van geborrel of geklater in de bak, en daarom zitten 2 uitstromers van de opvoerpomp op resp. 25 en 55 cm diep in de bak; dan is er nog 1 die net onder de oppervlakte zit, en daarin zit wel een afsluiter, om de stroming te kunnen regelen.

Nu zet je de pomp uit, en de bioloog gaat zich in rap tempo voeden met aquarium water, dat terug hevelt via de opvoerpomp, dat gaat zolang door totdat de bovenste uitstromer lucht gaat trekken, en het hevelen stopt.
Gelukkig kon mijn bioloog dit extra water wel bergen, maar als de bovenste overloop dieper zit, of de afsluiter dicht staat, dan hevelt hij terug tot dat de bak half leeg is, wanneer hij de volgende uitstromer bereikt heeft.
Hoe is dit op en "waterdichte" manier te voorkomen?
  • Een vaste, niet afsluitbare opening in de opvoerbuis boven het water niveau, waardoor je geruis/geklater krijgt.
  • Een terugslagklep in de opvoerleiding, welke toch maar een minimale tegendruk geeft (om stromingsverliezen te voorkomen)
Een dergelijke terugslagklep ben ik nog niet tegen gekomen. Meestal zijn die veerbelast, en geven dus terendruk.

Er zullen zeker andere ervaren bioloog houders zijn die dit zijn tegen gekomen, maar ik heb nog nooit een bioloog gehad, dus wat is een permanente, en foolproof oplossing?

Bedankt voor het meedenken.
Cor

Dat is inderdaad een probleem waar ik ook last van had, ik heb dan maar 1 uitstroom vlak onder de oppervlakte, die gaat met een soort zwanenhals mijn bak in, zodra deze lucht begint te happen stopt hij met hevelen. Zeker idioot proof.
Voor de extra stroming heb ik een wavemaker
Terugslag kleppen ben ik ook niet zo'n fan van, ivm stromingsverlies en evt verstopping wat lekkage kan veroorzaken.

Volgens mij volstaat een klein gaatje boven de waterlijn. Dit zal nagenoeg geen watergekletter geven, maar wel de hevelwerking breken, door lucht te trekken.

Ik heb een terugslag klep verticaal staan. Veer er uit gehaald, zodat het de opvoerpomp bijna geen moeite kost om hem open te krijgen. Maar als de pomp stopt, de terugslagklep, doordat de terugslagklep verticaal staat, direct dicht gaat.

Tenminste, dat is de theorie. Heb er gelukkig nog nooit gebruik van hoeven te maken.

Ik heb in beide uitstromen een gaatje van 2-3mm geboord, dit is voldoende om de hevel werking te stoppen en te weinig om herrie te maken.
Terugslag kleppen geloof ik niet in...
Al een paar verhalen voorbij zien komen waar de klep in de open stand was blijven hangen door vervuiling.
Bij terugslag kleppen kan je wel de veer eruit halen als je ze verticaal monteert, het terug stromende water neemt dan de werking van de veer over.

In een demonmtabel deel van de bovenste uitstromer heb ik een 3 mm gaatje geboord, en inderdaad, dat is voldoende om de hevel te breken, en vlak boven het water oppervlak geeft dit geen geruis!

Nu zit dit demontabele deel achter de afsluiter, dus dat is niet de juiste plek.
Maar mijn PVC opvoerbuis loopt kort boven de overloop, vlak langs de glaswand, dus ik ga daar een gaatje schuin door en door boren van 3 mm, en dan het bovenst gaatje afdichten met een M4 schroefje.
Door dat schuin boren 'spuit' het lekwater tegen de glazen achterwand, en zal dan helemaal geen geluid kunnen maken.
Probleem opgelost.

Observatie:
Nadat de pomp is uitgezet, blijft het water in de overloop nog wel een poosje stijgen, maar dat komt doordat er nog aquarium water door de kammende overloopkamer in stroomt, geen probleem!

Bedankt voor het meedenken weer.
Cor

Zo gezegd, zo gedaan, op het hoogste punt in de opvoerbuis een 3mm gaatje door en doorgeboord, en het bovenste gat daarna getapt en gedicht met een M4 schroefje.
Werkt prima, en zeker ook al omdat het op het hoogste punt zit.
Cor

IMG_4981.JPG

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan