Wat is er nieuw

Bioloog maken

Truck

Member
Lid geworden
17 juni 2017
Leeftijd
63
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, heb al een hoop info gevonden maar heb toch nog een vraag.

Binnekort komt mijn nieuwe aquarium 185x60x60 binnen en kan ik mij helemaal uitleven.
Mijn oude aquarium zou dienst kunnen doen als bioloog. Nu heeft de nieuw bak geen bodemdoorvoer dus moet het anders.
Heb het een en ander gelezen over hevelen. Vandaar de nu volgende vraag.

Als het water retour gaat van het bioloog naar het aqaurium heb je een pomp nodig om het water omhoog te pompen.
Zou ik dan niet gewoon een normaal filter kunnen gebruiken en zo het water naar het bioloog pompen en aan de andere zijde weer omhoog.? Zou dit zonder filtermatriaal in de pomp kunnen doen. Want dubbel filteren is ook niet nodig.

De pomp/filter heeft genoeg capiciteit en daarmee zou het probleem van hevelen opgelost zijn.
Of is dit te simpel gedacht?
Hoop dat iemand mij kan/wil adviseren.

Zou ik dan niet gewoon een normaal filter kunnen gebruiken en zo het water naar het bioloog pompen en aan de andere zijde weer omhoog

Zoals je het nu zegt, zou je twee filters nodig hebben. 1 om het water vanuit je aquarium je bioloog in te pompen (instroom in aquarium, uitstroom in bioloog) en 1 om water vanuit je bioloog je bak in te pompen (instroom bioloog, uitstroom aquarium). Valt niet aan te raden, want als 1 pomp meer water verwerkt dan de ander komt of je bioloog droog te staan, of je bioloog overstroomt. Je zou wel je potfilter als opvoerpomp kunnen gebruiken, maar dan ben je nog steeds aangewezen op een overloop in je aquarium.

Welkom op het forum!
Ik weet niet of je aquarium geleverd wordt door een bedrijf, maar kan je niet aan hun vragen om een doorvoer gat?
Ik heb het zelf gedaan, dus het kan wel, een gat boren in je aquarium 🙂.

En nee, je kan geen extern filter gebruiken om het water naar boven te pompen. Dat was eerst ook mijn plan, maar een extern-filter werkt zo dat het water op gelijke hoogte zit. Hierdoor hoeft een extern filter bijna niets te doen om het water rond te
pompen. Je hebt dus echt een opvoerpomp nodig.

En begrijp ik het goed dat je 2 pompen zou willen gebruiken? Dat gaat niet werken. Je opvoerpomp zorgt ervoor dat je aquarium 'te vol' wordt, waardoor het 'overstroomt' over de overloop, en dan gaat het je bioloog in.
Als je opvoerpomp er ineens mee stopt dan is er opzich geen probleem.

Maar als jij met 2 filters wilt werken en 1 stopt er om wat voor reden ook mee, dan loopt alles in de soep. En je kan je pompen ook niet gelijk afstellen, dat ze exact even veel liter heen en weer pompen.

Simpel gezegd heb je dus maar 1 opvoerpomp nodig.

Bedankt voor je reactie.
Nee ik heb dit aquarium tweedehands gekocht. Ziet er perfect uit, zonder ook maar een krasje of beschadiging en daar gaat het om.

Tuurlijk, heb je helemaal geijk in. Ik dacht gewoon een slang in en een uit dus waarom doet niemand dat? Maar het antwoord is logisch. Even niet goed nagedacht. Nu is het wel zo dat ik toevallig twee grote filters heb maar misschien moet ik dan toch voor hevelen kiezen.

Ik heb gister het hele verhaal van a tot z gelezen over de herinrichting van je aquarium. Mooi verhaal er ERG veel werk
Wat je daar allemaal hebt gebouwd was mij iets te ingewikkeld en daardoor kwam ik op dit idee wat dus niet mogelijk is. Helaas.

Bedankt voor je reactie.
Nee ik heb dit aquarium tweedehands gekocht. Ziet er perfect uit, zonder ook maar een krasje of beschadiging en daar gaat het om.

Tuurlijk, heb je helemaal geijk in. Ik dacht gewoon een slang in en een uit dus waarom doet niemand dat? Maar het antwoord is logisch. Even niet goed nagedacht. Nu is het wel zo dat ik toevallig twee grote filters heb maar misschien moet ik dan toch voor hevelen kiezen.

Gaat 100% problemen opleveren omdat je pomp die het water naar je bioloog pompt veel minder moeite hoeft te doen om het water naar beneden te krijgen, en dus een hoger debiet heeft dan de pomp die omhoog pompt. Dan overstroomt je bioloog.

Je zou dit in theorie kunnen fixen door de pomp die water naar het bioloog pompt aan te sluiten op een float switch. Alleen gaat je pomp dan elke 10 minuten uit en aan, lucht in de pomp, kortom ellende. Je bent denk ik echt aangewezen om een overloop in je aquarium te installeren, en een dompel opvoerpomp in je bioloog te kopen.

Ik ben benieuwd naar het debiet van een lege filter die 1,50 omhoog moet pompen. Normaal is het hoogteverschil natuurlijk zo'n beetje nihil voor een extern filter. Je kunt het eens testen door de invoer slang in een bak water op de grond te leggen en je uitvoer in een bak anderhalve meter boven de grond.

Je hebt ook niet perse een doorvoergat nodig voor en overloop, er zijn zat trucs dat je dit buiten je aquarium kunt laten lopen, zit je alleen wel met leidingwerk naast of achter je aquarium.

zd3v1dFb5jYtX9kpCPW2rfupS43D5KtE.jpeg

zo bijvoorbeeld.

Check de filmpjes van deze youtuber anders eens, dan krijg je ook een idee. Als je youtube zoekt op DIY aquarium overflow krijg je honderden instructie filmpjes.

Ik heb gister het hele verhaal van a tot z gelezen over de herinrichting van je aquarium. Mooi verhaal er ERG veel werk
Wat je daar allemaal hebt gebouwd was mij iets te ingewikkeld en daardoor kwam ik op dit idee wat dus niet mogelijk is. Helaas.

Bedankt. Ik had exact het zelfde plan om het met potfilters te doen hoor, dus zo 'gek' is het idee niet (of wel 😛). Maar iig, al het begin is moeilijk, maar wel het leukst.

Ik raad je aan, op eigen risico, om een gat te boren in je aquarium. Stelt niets voor achteraf.

Die pijpen in die filmpjes krijg je nooit mooi weg gewerkt denk ik, en je hebt ook meer kans op stilstand na een maand o.i.d., als ik het goed begrepen heb. Heb het ook overwogen.

Zijn er ook minimale maten voor een bioloog? Ik had eh idee om een oud aquarium van 100x40x40 te gebruiken maar heb van degene waarvan ik het grote aquarium gekocht heb dat ik die niet in de kast kan krijgen i.v.m deurtjes en steunbalken.

Ik geloof dat de vuistregel is dat je aquarium 5x zo groot is als je bioloog.

Als die grote bak er niet onder past zou je wel 2 kleinere in serie kunnen verbinden, mochten er wel 2 kleintjes in gaan.

Ok dat ga ik dan nog even bekijken want al die vuistregel klopt heb ik die afmetingen wel nodig

Het is maar een vuistregel he, een potfilter van 2 liter gevuld met siporax werkt hoogstwaarschijnlijk ook beter dan een potfilter van 4 liter met keramische pijpjes kwa bio filtering.

100x40x40 is een mooi formaat, die heb ik ook.

Volgens mij werk alles. een 60x30x30 zou in theorie ook werken. Alleen is het dan praktischer om een potfilter te gebruiken.

En wat Bart aangeeft, de vulling zegt meer dan de grote. Sommige hebben een grote bioloog en hebben 1 vak leeg, omdat ze simpelweg al genoeg vulling er in hebben en het meer als back-up gebruiken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan