Wat is er nieuw

Bioloog naast aquarium - wie denkt even mee?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Marco S
  • Startdatum Startdatum
M

Marco S

Guest
Hallo allemaal

Ik ben bezig met de opzet van een nieuw aquarium met bioloog. Bijzonder is dat ik de bioloog naast het aquarium ga bouwen in plaats van eronder. Middels hevels zullen de twee verbonden worden. Om daarin de juiste opzet te maken, heb ik wat scenario's uitgedacht van wat er gebeurt bij bijvoorbeeld water verversen.

Toelichting op de plaatjes. De bak links is het aquarium. Daarin zitten twee standpijpen, een boven normaal waterniveau tegen overstroming, een onder normaal waterniveau om (snel) te verversen. Daarnaast een vijfvaksbioloog met vier tussenschotten. Soms noem ik die in de sheets. De linker is schot 1 en zo verder.

Stroming gaat van vak 1 over schot 1 naar vak 2, onder schot 2 naar vak 3, over schot 3 naar vak 4, onder schot 4 naar vak 5. Vak 2, 3 en 4 bevatten straks filtermateriaal. Groen rondje is kraan open, rood rondje kraan dicht.

Wie denkt er met me mee en wijst me op mijn missers en geeft me tips?

marcos_bioloog_dia1.jpg

marcos_bioloog__dia2.jpg

marcos_bioloog__dia3.jpg

marcos_bioloog__dia4.jpg

marcos_bioloog__dia5.jpg

Hoe komt het water in het bioloog terecht? Normaal gesproken wordt er vaak gebruik gemaakt van een overloop waardoor het water automatisch in het bioloog stroomt en nadat het water het bioloog is door gestroomd weer terug wordt gepompt in het aquarium.

Ik neem aan dat jij de wet der communicerende vaten gebruik om het water in de bioloog terecht te laten komen, deze leiding moet je wel goed schoon kunnen houden ik zou aan beide zijden een afsluiter plaatsen zodat je deze altijd kan verwijderen om schoon te maken.

Bedankt voor jullie reactie. Het water komt inderdaad in de bioloog via hevelpijpen. Ik dacht er twee te gebruiken om de faalbaarheid te verkleinen.

Kloppen de scenario's ?

Faalbaarheid van de overlopen is toch wat te groot. Ik kreeg teveel afwijzende input van mensen dus ga toch maar voor een ouderwetse bioloog onder de bak. Bedankt voor het meedenken!

waarom geen gebruik maken van air lift pompen in plaats van een hevel? dit zou geen extra ruimte in moeten nemen in het aquarium en heeft toch een behoorlijke doorstroming zolang de hoogte boven het water oppervlakte niet te hoog is.

B1.jpg

Marco, plaats het bioloog 5 cm hoger dan de bak. ,dan met een bruggetje terug naar de bak.
Gaat er wat verkeerd ,loopt het water altijd terug de bak in,inplaats van er naast.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan