Wat is er nieuw

Bioloog of niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter bazzzman
  • Startdatum Startdatum
B

bazzzman

Guest
Ik ben van plan om een nieuw aquarium te gaan maken met de afmetingen 217,5 x 75 x 60 (LxBxH) en heb nog een Eheim 2080 1200xl filter staan van mijn oude bak. Ik ben me nu echter ook aan het ori�nteren of een bioloog wellicht interessanter is, maar kom er niet helemaal uit, vandaar dat ik even jullie advies vraag.

Onder het aquarium heb ik een ruimte van 71 x 50 x 61 over. Nu begrijp ik dat een bioloog ongeveer 1/5 van je bak moet zijn qua liters, maar ik vind het lastig te bepalen wat de beweegruimte is die je nog nodig hebt om goed bij je bioloog te kunnen. Kunnen jullie hier vanuit de praktijk iets over zeggen? Of is dit sowieso te klein voor een bioloog en kan ik beter de eheim 2080 inzetten?

als alternatief zou ik de achterwand van het meubel eruit kunnen halen, waardoor een kastruimte onstaat van 76x75x61. geeft me dit meer mogelijkheden denken jullie?

Het vissenbestand gaat voornamelijk uit Amerikanen bestaan (pauwogen)

p.s. Ik hoop dat dit de juiste plek is voor deze vraag, anders zijn de admins welkom om het te verplaatsen.

Bvd voor jullie reakties

In een bioloog van de afmetingen die je noemt,kun je prima werkend maken.De vakken hoeven niet boordevol filtermateriaal.Een goede indelen van juiste materialen is van belang.Het is een super systeem,mits alles klopt.MAAR,het vrij komende vocht ook met dekplaten is wel een puntje van aandacht.De kast het interieur en ook personen moeten er tegen kunnen.

Hoi Mondeo, bedankt voor je reactie.
De afmetingen die ik noem zijn de afmetingen van de ruimte waarin de bioloog moet komen staan. ik kan hem dus bv niet tot 60 cm hoog maken, want dan kan ik er dus niet meer bij bv. Welke afmetingen acht jij geschikt als bioloog voor mijn toekomstige bak die dus nog praktisch te plaatsen is in genoemde ruimte?

De hoogte van het bioloog,hangt samen met de lengte van de standpijp(de toevoer naar het bioloog).Als onverhoopt de spanning uitvalt,loopt het water nog door.Deze hoeveelheid water moet je kunnen opvangen in het bioloog.20cm filtermateriaal per kamer is ruim voldoende,het water komt daar nog bij.

Dus een bioloog van het formaat 70 x 45 x 40 (LxBxH) is voldoende groot voor mijn aquarium? Dan kom ik slechts uit op 126 liter. Dat gaat dan scheef t.o.v de gewenste verhouding 1/5. Is dit alsnog beter dan de eheim pomp?

Ja. Filterinhoud is alsnog veel groter als Je potfilter

Je zou je potfilter er altijd bij kunnen zetten natuurlijk. Of als bodemafzuiging gebruiken

Maar zoals Mondeo ook al aangeeft is het ook belangrijk wat je in je bioloog steekt kwa filtermateriaal

Als ik mijn potfilter erbij wil gebruiken, is dat dan helemaal gescheiden van mijn bioloog? Het lijkt me niet dat je vanuit het filter in de bioloog kunt pompen, want als dan de opvoerpomp er mee stopt, trek je heel je aquarium leeg met alle gevolgen van dien, toch?

Nee. Die staat los van je bioloog

bazzzman zei:
Als ik mijn potfilter erbij wil gebruiken, is dat dan helemaal gescheiden van mijn bioloog? Het lijkt me niet dat je vanuit het filter in de bioloog kunt pompen, want als dan de opvoerpomp er mee stopt, trek je heel je aquarium leeg met alle gevolgen van dien, toch?

Niet heel je aquarium,lees je eens in over een durso pijp.
http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/waterstand.jpg
Deze maakt mits goed afgesteld geen bijgeluiden.Mocht de spanning wegvallen,stroomt het water wat boven de blauwe lijn zit in het bioloog.Dat moet je dus kunnen opvangen in het bioloog.Ook wil ik je adviseren,om een extra leiding en kranen te monteren.Zodat je het bioloog op zichzelf kan laten pompen.Handig bij onderhoud aan je aquarium of als je medicatie moet gebruiken.

Ik heb besloten om naast de bioloog van 85x70x40 ook mijn eheim 2080 1200XL pomp in te zetten. Met welke filtermaterialen kan ik dan zowel de bioloog als de potfilter het beste vullen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan