Wat is er nieuw

Bioloog verwijderen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mndy
  • Startdatum Startdatum
M

Mndy

Guest
Hoi allemaal,

Naar aanleiding van mijn topic over een nieuwe opvoerpomp vanuit het bioloog, heb ik toch besloten om het bioloog helemaal te verwijderen.

Maar, dan blijf ik nog met een rond gat zitten in mijn aquarium. In het nieuwe jaar wil ik een extern filter kopen, en deze lang genoeg mee laten draaien. En daarna wil ik graag het bioloog er uit halen.

Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? Iemand kwam al met het idee om een glasplaatje te kopen en deze er over heen te kitten. Vind ik wel een goed idee, maar hoe doe je dit, zodat het ook lekvrij is?

Of zijn er eventuele andere oplossingen? Ik ben totaal niet handig, vandaar dat ik het allemaal bij jullie nog even na vraag voordat ik zomaar iets ga doen.

Als het gat links of rechts in de hoek zit dan kan je er een glas voorplakken, op die manier kan je via dat gat je leiding werk omhoog laten komen.
Het glas in de hoek plakken zodat het gat achter het glas komt te staan en hoog genoeg zodat het water hier niet over kan.

Wil je dit niet doen dan is een glasplaatje over het gat plakken de enige optie.
Wel moet je dan kijken of je op een normale manier het leidingwerk in je bak krijgt(dit wil zeggen, de uit en invoer van de potfilter)
anders moet je ook dit probleem eerst goed bekijken en oplossen.

Ik zou zeggen gewoon de standpijp cm of 5 boven de bodem afzagen en er een pvc dop op lijmen. als je later toch weer een bioloog wil aansluiten kan je de dop er gewoon weer afzagen en er een stuk pijp weer op zetten.

ps wel zonde dat je afstapt van een bioloog. ik zou nooit anders meer willen.

Ferry Koek zei:
Ik zou zeggen gewoon de standpijp cm of 5 boven de bodem afzagen en er een pvc dop op lijmen. als je later toch weer een bioloog wil aansluiten kan je de dop er gewoon weer afzagen en er een stuk pijp weer op zetten.

ps wel zonde dat je afstapt van een bioloog. ik zou nooit anders meer willen.

Zou ik ook doen....er zijn zelfs stoppen met draaidop waar je achteraf in zelfde diameter mee verder kan.

Ik zou ook men bioloog behouden 🙂 Vele modellen potfilters gehad!Sera(miserie met draaidopjes aan leidingen en lekken tot gevolg.Eheim 1maal fout in wikkeling en ging onregelmatig maar bleef werken...1maal snelkoppeling stuk maar kon hem ook blijven gebruiken tot stukken er waren.

De huidige series zijn wel degelijker omdat beide leidingen in 1stuk zijn en dus minder kwetsbaar.

En weten de heren hoe het nadien zit? hoe men de leidingen van de potfilter langs boven erin kunnen plaatsen? 😉

Kan men dan niet beter voor het gat een glasplaat plakken die tegen de zij en achterruit komt zodat er een driehoek vrij komt.
Als men dan voor een glasplaat zorgt die bv. 2 cm hoger komt dan bovenkant de waterlijn dan kan men de leidingen(in en uitvoer)langs het gat omhoog en omlaag laten gaan.
Hierdoor kan je potfilter onderaan in de kast zetten, en zie je aan de buitenkant geen leidingwerk lopen en hoef je geen gaten in de lichtkap te maken.

Of zie ik dit verkeerd?

luc zei:
En weten de heren hoe het nadien zit? hoe men de leidingen van de potfilter langs boven erin kunnen plaatsen? 😉

Kan men dan niet beter voor het gat een glasplaat plakken die tegen de zij en achterruit komt zodat er een driehoek vrij komt.
Als men dan voor een glasplaat zorgt die bv. 2 cm hoger komt dan bovenkant de waterlijn dan kan men de leidingen(in en uitvoer)langs het gat omhoog en omlaag laten gaan.
Hierdoor kan je potfilter onderaan in de kast zetten, en zie je aan de buitenkant geen leidingwerk lopen en hoef je geen gaten in de lichtkap te maken.

Of zie ik dit verkeerd?

Dat is slim bekeken 🙂

Je ziet het een klein beetje verkeerd denk ik Luc, 😉

Bij een Lido 120 staat de stand pijp niet netjes in de hoek en aangezien het al niet een te grote bak is ga je wel veel ruimte op offeren om het leidingwerk van de externe filter netjes weg te werken. Dan kan je nog beter gewoon de pijp benutten om de aanvoer of retour van je externe filter op aan te sluiten. Met een verloopje kan je vrij simpel onder je aquarium een slang op deze pijp zetten, en hoef je nog maar 1 slang aan de buitenzijde omhoog te laten lopen.

Ferry Koek zei:
Je ziet het een klein beetje verkeerd denk ik Luc, 😉

Bij een Lido 120 staat de stand pijp niet netjes in de hoek en aangezien het al niet een te grote bak is ga je wel veel ruimte op offeren om het leidingwerk van de externe filter netjes weg te werken. Dan kan je nog beter gewoon de pijp benutten om de aanvoer of retour van je externe filter op aan te sluiten. Met een verloopje kan je vrij simpel onder je aquarium een slang op deze pijp zetten, en hoef je nog maar 1 slang aan de buitenzijde omhoog te laten lopen.

Dit is natuurlijk een ander gegeven, dan is de overloop op de manier zoals hierboven beschreven benutten een goed punt, en heb ik niets gezegd 🙂

Ik denk dat ik gewoon voor een glasplaatje over het gat ga. Dat is denk ik de netste en veiligste oplossing.
Ik heb vanmiddag een nieuwe eheim buitenfilter gekocht dus die wil ik van het weekend gaan installeren!

Heeft iemand enig idee waar ik �berhaupt een glasplaatje kan kopen? En hoe dik zou deze ongeveer moeten zijn?

6 MM dikte is genoeg, en elke glasboer of doe-het-zelf-zaak die glas verkoopt kan jou eentje verkopen, kost misschien 1 euro 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan