Wat is er nieuw

bioloog vraagjes

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Artis1009
  • Startdatum Startdatum
A

Artis1009

Guest
hallo allemaal

ik wil een bioloog onder mijn aquarium zetten maar nou ben ik nog niet helemaal zeker over de inrichting ervan

1920329_663998990325864_764403960_n.jpg


dit heb ik nu in gedachten..
beginnen met een grove filter
daarna nog een fijner filter
daarna een fluidized bed van bioballen (aangedreven door een stromingspomp vanuit het einde van het bioloog)
dan nog filterwatten.
na dit alles wordt een gedeelte terug gepompt naar het fluidized bed en een gedeelte wordt weer heb aquarium ingepompt.

graag hoor ik van jullie wat jullie van deze opzet vinden.

groetjes artis
 
Ik zou juist in het eerste vakje de filterwatten plaatsen zodat het grote vuil direct wordt tegengehouden, anders moet dit allemaal door het hele bioloog heen.
 
Bioloog - AquaMalawi


Ook zijn er biologen met een druppel filter te krijgen. ... Het molmfilter kan men zo
vaak als men wil schoon maken, bijvoorbeeld ��n keer in de 1 tot 4 weken.
www.aquamalawi.com/html/body_bioloog.html



Kijk hier eens.
 
Het eerste instroom vak moet leeg blijven.

Heb je een invoer voor water uit de bak?
 
Ik zou het fijn en grof filtermat/watten, in het eerste vak plaatsen.En het tweede vak gebruiken voor iets zoals siporax.
 
Eerste vak is instroom van water.
Raakt dat vol,loopt het gelijk over.
 
Ludger zei:
Ik zou juist in het eerste vakje de filterwatten plaatsen zodat het grote vuil direct wordt tegengehouden, anders moet dit allemaal door het hele bioloog heen.

Inderdaad en met de watten uit te spoelen of te vernieuwen ben je al een deel rotzooi kwijt.
Wel moet je ze in 't oog houden dat ze niet stremmen, maar dit is pas na een hele tijd het geval.
 
Bedankt voor alle reacties.

Zal nog een kamer toevoegen voor de watertoevoer want dit liet ik inderdaad gelijk in de grove filtermat uitkomen.

In mijn gedachten is het logischer als de filterwatten aan het einde zitten omdat die het fijnste vuil uit je water halen.
Anders zitten je watten toch zo vol met al het grove vuil. Of zie ik dit verkeerd??

In de bak doe ik heb zit in een boven hoek een klein scheurtje.
Zou dit kwaad kunnen. Het scheurtje zit in een hoekje wat helemaal vast zit met kit aan alle bij de kanten zit er een kit randje.
Ik ga er het bioloog van maken dus er komt naar mijn idee nog extra versteviging om de druk op te vangen. Het hij wordt niet helemaal gevuld.
(Foto volgt nog)

Groet Arjan.
 
Het is normaal om de filtermedia vanaf de invoerkant zo te plaatsen dat je van grof naar fijn medium gaat.

Zo wordt het vuil namelijk over het GEHELE medium in de filter verdeeld en duurt het dichtslibben veel langer, omdat het grove vuil eerst wordt weggevangen en het fijnste vuil het laatste.
Doe je gelijk een fijn filtermedium gebruiken dan zal AL het vuil, grof en fijn, zich in no time ophopen aan de onderkant van het fijne medium en zo in no time je filter capaciteit dramatisch verlagen.

Greetzz BigSmoke
 
BigSmoke zei:
Het is normaal om de filtermedia vanaf de invoerkant zo te plaatsen dat je van grof naar fijn medium gaat.

Zo wordt het vuil namelijk over het GEHELE medium in de filter verdeeld en duurt het dichtslibben veel langer, omdat het grove vuil eerst wordt weggevangen en het fijnste vuil het laatste.
Doe je gelijk een fijn filtermedium gebruiken dan zal AL het vuil, grof en fijn, zich in no time ophopen aan de onderkant van het fijne medium en zo in no time je filter capaciteit dramatisch verlagen.

Greetzz BigSmoke

Op jou manier heb ik mijn filtermassa in heel de bioloog zitten, echter vang ik het gros eerst op dmv een laagje filterwatten.

Jij moet in jou geval misschien 1 keer per jaar jou bioloog leeghalen ivm het moer(vuiligheid)weg te halen ik moet met mijn manier van werken dit misschien 1 keer in de 2 jaar doen.

Zeg het nogmaals, je moet de watten regelmatig uitspoelen of verversen, maar dat weegt niet op tegenover dat je de hele bioloog moet kuisen.

Trouwens, mijn filtercapaciteit gaat niet naar beneden(nooit)en dit omdat in het laatste vak de opvoerpomp staat, dat laatste vak is altijd proper water en zal hierdoor altijd hetzelfde debiet hebben, is dit niet het geval moet er dringend worden ingegrepen want dan blaas je toch de vuiligheid weer je bak in.
En ook hier weer, als je het grootste vuiligheid niet eerst opvangt ga je veel sneller je bioloog volledig moeten uitkuisen, en dat is een gigantisch werk.


Natuurlijk is het zo dat niet elke bak hetzelfde is,
mensen met bv. L nummers en andere meervalsoorten zullen sneller aan het kuisen zijn tegenover mensen die de meer gangbare vissen hebben.
Als ik destijds met mijn meervallen niet filterde zoals ik beschreven heb dan was ik om de 3 tot 6 maanden mijn volledige bioloog aan het kuisen, ik moest omwille dat deze vissen graag hout hadden zwaar filteren.
 
Voor de eerste kamer zou je ook gebruik kunnen maken van een zogeheten gafzak.
Een gafzak vangt zowel grof als fijn vuil op, de zak maak je schoon zodra je bemerkt dat deze vol zit.

Het gebruik van een gafzak heeft heel veel voordelen vooral omdat deze snel en makkelijk schoon te maken is tegenover filterwatten of sponzen.
 
brian tel zei:
Voor de eerste kamer zou je ook gebruik kunnen maken van een zogeheten gafzak.
Een gafzak vangt zowel grof als fijn vuil op, de zak maak je schoon zodra je bemerkt dat deze vol zit.

Het gebruik van een gafzak heeft heel veel voordelen vooral omdat deze snel en makkelijk schoon te maken is tegenover filterwatten of sponzen.
Klopt en zeker een goed idee, maar dan moet je echt wel goed kijken naar de gafzak met de juiste filteropeningen, de meesten zijn te fijn, het minste dat deze bevuild zijn loopt het water over de zak.
 
1555360_664246940301069_895590452_n.jpg


hier nog dven een fototje va het scheurtje waar ik her over had
 
Zit nog achter de kit,he.
Desnoods buiten ook wat plakken.
Los komt het in ieder geval niet.
Staat haast geen druk op.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan