Wat is er nieuw

bioloog vs potfilter

• Onderwerp starter Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum Startdatum
V

vriend van de cory

Guest
Ik vraag mij nu eigenlijk af wat nu eigenlijk het beste is?
Een bioloog of een potfilter en waarom?

Mij lijkt de potfilter makkelijker omdat je dat niet in elkaar hoeft te steken met een hele hoop techniek 😛
Maar waarom kiezen mensen dan toch voor de extra moeite om een bioloog te hebben?

Voor mij zouden de grootste voordelen zijn dat je extra totale waterinhoud hebt bij een bioloog en veel meer ruimte voor filtermedia en je techniek. Dan hoeft je thermostaat, co2 en dergelijke niet in de bak.

Voor mij zouden de grootste voordelen zijn dat je extra totale waterinhoud hebt bij een bioloog en veel meer ruimte voor filtermedia en je techniek. Dan hoeft je thermostaat, co2 en dergelijke niet in de bak.

Ja daar heb wel een goed punt over de waterinhoud!

Maar als je de prestatie van beiden vergelijkt, welke is dan het beste ?

kwa biologische filtering kan er niks tippen aan een bioloog, er wel van uitgaande dat je goede materialen gebruikt.

als ik kan kiezen uit een bioloog met keramische pijpjes en filtermatten of een potfilter gevuld met siporax dan weet ik het wel 🙂

groot voordeel is idd wel dat je al je techniek kwijt kan in een bioloog.

Ik zou ook voor de bioloog gaan , maar hem kwijtraken in een kast is dan weer een ander verhaal 😉 . Maar een pot kan dan toch niet zooo veel slechter zijn?

Bioloog = Grotere volume = Meer Media = zou dus het beste zijn.
Wat ik ook heel fijn vind aan een bioloog is dat het veel makkelijker is om dingen te verplaatsen en verwijderen.
Het enige nadeel is dat het water ook verdampt, en, als je bioloog goed gemaakt is, is dat alleen aan het waterniveau in de bioloog te zien. Dus je kunt soms vergeten bij te vullen.

nouja bij een bioloog komt wel iets meer kijken uiteraard.

overloop, doorvoeren, pvc leidingen, extra glazen bak, op maat gemaakt meubel enz enz.
buiten dat heb je met een overloop weinig bodemafzuiging, dus komt er meestal nog een bodemafzuiging aan te pas.

als je gewoon met potfilters werkt kan je de korf gewoon tegen de bodem aanzetten en heb je meteen een goede bodemafzuiging.

weet niet voor wat voor bak dit bedoeld is? heb zelf geen bioloog dus kan daar niet met ervaring over spreken.
maar bakken tot 600-700Liter zou ik met gemak gewoon met 2-3 goede potfilters durven filteren.
ligt het er ook nog is aan wat je wilt, heb je een bak vol met schijters of een bak met kleine scholenvisjes en veel planten.

Ik zou ook voor de bioloog gaan , maar hem kwijtraken in een kast is dan weer een ander verhaal 😉 . Maar een pot kan dan toch niet zooo veel slechter zijn?

Zou ik ook denken hoor. Heb alleen nooit een bioloog gehad. Mijn water is kraakhelder verder en verder een problemen

als je gewoon met potfilters werkt kan je de korf gewoon tegen de bodem aanzetten en heb je meteen een goede bodemafzuiging.

Mijn potfilter zijn bodemafzuiging is nu ook niet on point hoor moet ik zeggen 😛
En mijn korf zit tegen de bodem tussen een hoop planten.

Maar bedankt voor de verheldering.
Ik zou gewoon niet willen onderdoen aan filtratie, maar als ik 2 dikke vette potfilters neem dan denk ik wel dat ik in de buurt kan komen van een bioloog 😀 .
Ben overigens niet zo een handige harry , dus een bioloog in elkaar flanzen zou wel eens slecht kunnen uitdraaien.

Potfilter heeft het voordeel dat het buisjes in elkaar klikken is, en klaar is kees. Er kan eigenlijk niets mis gaan.

Bioloog is heeft als voordeel dat het filtermateriaal, zoals de siporax (de buisjes etc.) bijna niet vies worden.
Dit komt omdat ik in de overloop erg veel filtermatten en watten heb liggen. Dit vervang ik 1 keer in de 2 weken, wat 3 minuten duurt.

Hoevaak verschoon je je potfilter? Ik eigenlijk nooit, omdat het erg saai werk is.

Ook gaat een bioloog, als hij goed loopt, nooit zachter, omdat de opvoerpomp vrij spel heeft en altijd even hard pompt en er komt dus ook altijd even veel water weer terug.
Met een potfilter is dit nog wel eens anders omdat hij was sneller smerig wordt etc..

Beide zijn goed, maar aquarium boven de 600Liter zou ik toch, als je kans hebt, voor een bioloog gaan. Niet eens om de reden dat je meer filtermateriaal tot je beschikking hebt.

Overigens werkt een bioloog met een bodem aanzuiging ook goed, als je even weet hoe het werkt (daar ging bij mij de meeste tijd in zitten).

Nog iets: een bioloog is geluidsloos. Dat is een potfilter niet van het formaat die een 600L bak moet schoonhouden.

Als dit voor de 500l bak is die je in gedachten hebt, ga voor een bioloog, je krijgt er geen spijt van. Vooral als je de zoutwater bak gaat maken is een sump (zoutwater versie van een bioloog, alleen de tussenschotten zijn anders geplaatst) super belangrijk. (Waar wil je anders de gigantische afschuimer kwijt 😀)

Ik heb op mijn 200 liter bak 2 grote potfilters en ben er zeer tevreden over plus een skimmer en mijn water is glashelder of kraaknet zoals je wil.
Mss dat ik op mijn 2de bak ook een 2de filter bij steek maar dat moet ik nog bekijken als ik hem hier staan heb.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan