Wat is er nieuw

Biomax, iemand ervaring

• Onderwerp starter Onderwerp starter willy99
  • Startdatum Startdatum
W

willy99

Guest
Heb in mijn fluval binnenfilters biomax zitten.
Dit zijn een soort poreuze keramische cilindertjes, en geven een prima indruk.
Men vermeld dat deze na 6 maand moeten vervangen worden, maar ik vraag me af of deze op de ��n of andere manier 'verslijten'. Verbeter me, ik denk dat ze na 6 maand eventueel verzadigd zijn en door een grondige spoeling of zelf afkoken, kunnen gerecupereerd worden.
Zie uit naar jullie antwoorden
Willy

Deze ga ik volgen. Ik heb namelijk ook een fluval filter.
1 mandje gevuld met biomax en deze is wel groffer van structuur dan de keramische pijpjes van Sera bijvoorbeeld. De filter draait nu een 2 tal maanden en er is niets van slijtage te zien.. Denk ook niet dat ik ze zal moeten vervangen na 6 maand, hoogstens eens afspoelen..

Ze hebben een sterke gelijkenis met andere biologisch filtermaterialen zoals bijvoorbeeld:
Jbl Sintomec of Sera Siporax

Uitleg op website Hagen/Fluval:
Fluval BIOMAX bio rings have a complex pore system creating an optimal environment where beneficial bacteria can thrive. BIOMAX bio rings have more capacity than most biological filter media and allow ideal water movement throughout the media to ensure optimal contact time for efficient biological filtration. BIOMAX also reduces and controls ammonia and nitrate. For freshwater and marine environments.

Klinkt mij als ieder ander biologische poreuze ring/noodle en hebben dus geen andere aanpak of behandeling nodig.

Vervangen om de 6 maanden lijkt mij dus niet nodig!

Bedankt voor het meedenken en belangstelling.
Heb Hagen een mailke gestuurd, deze plaatsen biomax in hun fluval U1, 2, 3 en 4, maar verdelen de losse biomax zelf niet.
Hun antwoord: biomax kan gewoon gespoeld worden, of bij verzadiging uitgekookt worden.

Mijn LFS heeft mij ooit eens het advies gegeven om de poreuze keramische cilindertjes eens in de 6 maanden te koken met zout zonder jodium.
Daarna afspoelen met koudwater en te laten drogen.
Nadat ze droog zijn dan doe je enkele druppels water op een schaaltje of dergelijk en test een cilinder of het nog de zuigkracht heeft om het water op te zuigen.
Zolang de enkele druppels met water is opgezogen dan kun je het weer gebruiken.
Op deze manier heb ik nu na 1 1/2 jaar nog steeds de zelfde cilinders in gebruik.
Maar dat zullen fabrikanten je nooit vertellen want dan verkopen ze minder.
Dit schijnt niet te werken met HS poreuze keramische cilindertjes die van minder kwaliteit schijnen te zijn.
Fluval BIOMAX heb ik nooit gebruikt maar die van SERA Siporax werkt deze methode wel.
Zelf gebruik ik de Eheim cilinders.

willy99 zei:
Bedankt voor het meedenken en belangstelling.
Heb Hagen een mailke gestuurd, deze plaatsen biomax in hun fluval U1, 2, 3 en 4, maar verdelen de losse biomax zelf niet.
Hun antwoord: biomax kan gewoon gespoeld worden, of bij verzadiging uitgekookt worden.

Goede zet om het gewoon aan hun zelf te vragen :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan