Wat is er nieuw

BiOrb 50W intelligent heater?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter MartijnK
  • Startdatum Startdatum
M

MartijnK

Guest
Hallo iedereen!
(Eindelijk gevonden hoe je een topic plaats fioew�)

Ik heb een BiOrb Halo 30 gekocht, een leuk extraatje voor m'n slaapkamer en supermooi om naar te kijken! ik wou er gewoonweg wat dwerggarnalen en guppen in gaan zetten, met 30 liter lijkt me dat het beste 🙂

Nu is mijn kamer in het algemeen wel wat te koud (18graden) dus wou ik nog een heater bijkopen. En die van BiOrb zelf is gewoon veeeeeel te duur naar mijn mening.
http://www.aquastorexl.be/biorb-50w-int ... r-pod.html

Er zijn ook andere geodkopere opties natuurlijk zoals een Superfish smart heater 55W
http://www.aquastorexl.be/superfish-sma ... r-55w.html

Zijn er ervaringen met de BiOrb heater? beter, even goed, slechter? Ik vrees dat het allemaal beetje een marketingtruc is die hoge prijs.. 🙂
 
BiOrb 50W intelligent heater?

Welkom ,Martijn, op het Af.

Als jij die vierkante bedoelt, van 284 ,00 euro????
Dan zou ik ja toch die van 17 euro in hangen.

Zou er geen guppen in zetten.
Die lusten wel garnaaltjes.
Garnalen zou best kunnen.
Zelfs wat duurdere ,die op kraanwater kunnen.
Geel, of groen, of blauw.
 
BiOrb 50W intelligent heater?

Hallo,

Inderdaad al veel onenigheid over het wel of niet samen kunnen van guppen met dwerggarnalen. Ik ga sowieso eerst beginnen met dwerggarnalen en dan als ze wat volgroeid zijn kijken hoe ze reageren met een gup erbij.

De heater die ik bedoelde van BiOrb is ong. 80�
maar nog steeds veel geld natuurlijk
 
Je doet er wijzer aan, om de garnalen alleen te houden.

Zo gauw er visssen bij komen, zie je ze haast niet meer, plus dat ze de jongen op eten.
Heb je wat dure garnalen, zou je wel wat over willen houden. toch?
 
Ik vind het zelf ook zonde want veel jongen zullen worden opgegeten hoor. ook moeten Guppen in een grotere bak nog. In zo n bakje kan 1 mooie Betta denk ik of je neemt garnalen. Er zijn echt hele mooie hoor.
Ik heb ook garnalen in enkele nano bakjes en daarvoor is de SF nano van 25W ook goed geschikt hoor en die kost rond de 11 euro.
 
In zo'n bak zou ik geen betta houden. Wordt persoonlijk niet echt vrolijk van vissen in ronde aquaria en weet ook niet of de betta er blij van wordt. En volgens mij geeft die pijp in het midden van de biorb ook een grote oppervlaktestroming. Zou het persoonlijk houden op garnalen.

Bij het kiezen van een verwarming moet je er denk ik wel rekening mee houden dat je ze aan ronde ruiten kunt vastmaken. Zoals ik het lees kun je die van biorb tussen de decoratie wegstoppen, maar weet niet of dat met elke heater kan.
 
Bertus zei:
Heb je wat dure garnalen, zou je wel wat over willen houden. toch?

ja inderdaad, misschien wel een beter idee om alleen garnaaltjes te houden. Zo'n betta lijkt me ook wel heel leuk.

HOeveel garnaaltjes zouden er eigenlijk in een 30 kunnen?
 
Ze zeggen dat 5 per liter een mooi aantal is dus daar kom je niet zo 1,2,3 aan denk ik. Ik heb er in een 30 liter hier rond de 100 zitten.
 
Het benodigde wattage kan je berekenen.
Vaak is het v��l minder dan wat de meeste denken.
Wat overkill wil je echt niet. Wie even zoekt zal hier snel enkele topics vinden met gekookte vissen...
 
Is allemaal onzin Jurgen (kreeg ik te horen over dit onderwerp 😉 )
 
onzin? Pure wetenschap!
 
Is het niet zo dat ze zeggen voor iedere liter 1 Watt??
Nou ik heb op de meterbak per abuis de thermostaat verwisseld met die van de 80cm, dus in de meterbak zit nu 50W. Met gemak is het daar 23 a 24 graden.Hij zal natuurlijk wel wat vaker aanslaan maar het komt in verbruik dan wel op hetzelfde neer denk ik.
 
Hangt er allemaal van af in welke omstandigheden.
Kleinere bakjes hebben doorgaans meer watt per liter nodig dan grote.
Mijn aquarium staat in een ruimte die niet onder de 15�C gaat en heeft aan 240 genoeg om die 520 liter water op 24�C te houden.
Als de ruimte niet onder de 18� zou gaan volstaat zelfs 160watt

Neem nu dat ik toch voor 300watt zou gaan en de kamer is 18�, dan zal bij een defecte thermostaat mijn water verwarmen tot 29�
Niets erg, maar bedenk wat een 300 watt staaf in bakjes van pakweg 200 liter zal doen...

Wil je overkill? Ga dan voor 2x 150 watt ipv 1x 300watt.
Als de ene thermostaat stuk gaat zal de andere staaf gewoon minder werken.
Tenzij ze allebei stuk gaan natuurlijk. Maar die kans is beperkt.
 
Ja hier is het ook nooit onder de 18 a 19 graden en dan gaat het prima. Met overkill loop je zeker een bepaald risico als de verwarming het zou begeven.
 
Toevallig gaf ik laatst het advies om in een bakje van bruto 25 liter een 25 watt element te nemen ipv 50 watt ivm het risico van gekookte bewoners mocht het fout gaan.
Maakte volgens andere wat dit betreft niks uit het verschil in dubbele wattage.
 
Ja, dat maakt geen zak uit.
Of je nu 25 of 50 watt heb.
50 warmt sneller op.

Ligt er ook aan, hoe oud zijn ze.
Ik zei al, bij mij liggen er ook 300 watters in de bakken.
Warme sneller op, en gaan dan uit.
Dat regelt die ene thermostaat.

Zie het als je kamer verwarmen, met laag pitje duurt het eeuwen.
Zet je hem op 3 ben je in een uurtje warm, n gaat hij laag.
 
Bertus zei:
Warme sneller op, en gaan dan uit.
Dat regelt die ene thermostaat.

Nog nooit van gehoord dat de thermostaat kapot gaat en de boel blijft verwarmen en verwarmen tot de max?
 
Het leuke aan dit onderwerp is dat je er niet hoeft over de discussieren, maar dat je het kan berekenen:

Een aquarium van 40x30x30 bevat 26 liter netto.
Om het water op 25�c te krijgen in een ruimte van 18� heb je 27 watt aan verwarming nodig.
Dus m��r dan 1 watt per liter!!!

Gebruik je echter een 50 watt staaf zal het water bij een defecte thermostaat bij 18� het water verwarmen tot 31�

Op zich niet zo erg, maar hou er wel rekening mee dat het water nog warmer zal worden met lichten aan en als de ruimte zelf ook warmer is.
bij 22� zal het water 35�c worden.

Het probleem bij kleinere bakjes is dat je moet kiezen tussen 25 en 50 watt. Er is geen tussenstap.
Dat is kiezen tussen een auto van 80pk en 160pk zonder een tussenoptie...
 
Hebben moderne staafverwarmingen geen beveiliging zodat bij een defect aan de thermostaat, je visjes niet gekookt worden?

Dacht dat al mijn staafjes zoiets hadden.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan