Wat is er nieuw

Biotoop aquaria inrichting

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Luc_S
  • Startdatum Startdatum
L

Luc_S

Guest
Ik hou nu al een paar maanden/half jaar vissen en ben ver van een ervaren aquariaan. Ik begon ook met het houden van vissen met het idee dat het een goedkope hobby is en heel "simpel" is, daar zat ik niet heel correct.
Mijn inrichting is dan ook ver van logisch omdat het gewoon is ingericht naar dat het 'mooi' is. Verandering is nodig, niet alleen voor mijzelf maar vooral voor de vissen want ik wil natuurlijk dat ik gezonde vissen heb die zich op hun gemak voelen! 😛

Met die reden ben ik van plan mijn aquarium te veranderen naar een biotoop. Ik heb een beetje zitten kijken naar verschillende soorten biotoop aquaria en vroeg mij af wat de persoonlijke ervaring zijn van andere mensen betreft een Zuid-Amerika thema.
Persoonlijk kwam ik al snel uit op het thema 'Zuid-Amerika' omdat ik Algeneters prachtige beestjes vind en die standaard in mijn aquarium zou willen hebben.

Wat zijn zo een beetje de Positieve dingen en Negatieve dingen uit ervaring van jullie met het houden van een Zuid-Amerika biotoop?
En is het geschikt voor een beginner zoals ik?

Is dit een goede beslissing of streef ik nog verder van het goede pad?
 
Zuid Amerika als biotoop zeg je...dat is een heel breed begrip en bestaat eigenlijk niet. Er zijn in zuid amerika diverse biotopen...verschillende rivieren, meren, mangrovebossen, poeltjes etc.
Veel mensen richten zich op zuid amerika en hebben dan eigenlijk een zuid amerika gezelschapsbak. Ik denk dat jij dat ook bedoelt.
Kijk hier op forum eens naar de diverse bakken met als thema zuid amerika en bedenk dan welke kant jij opwilt.

Tik eens in het zoekvak in de menubalk van het forum..zuid amerika..in. Kan je heel veel bakken zien met dit thema.

Voor een goed geinformeerde beginner is dit zeker een thema wat te doen is..succes.
 
Bedankt voor het antwoord en de tip!
 
Ik heb een beetje rondgekeken naar verschillende aquaria hier op het forum maar ook gewoon een paar via google, en ik vroeg mij of er nog andere bodembedekking is naast slib en Filterzand.

Ik dacht dat de wortels altijd verstikte in zand, sindsdien heb ik het nooit meer gebruikt.
 
Er zijn heel veel mogelijkheden voor bodems.
Veel mensen hier gebruiken filterzand. Ook fijn grind is mogelijk. Naast allerlei bodems van diverse merken..ADA , JBL, etc.
 
Wat raad jij persoonlijk aan? Grof grind of Fijn grind?

En is een voedingsbodem nodig?
 
Ik gebruik zelf altijd fijn grind van 1-2mm .
Makkelijk om je planten in vast te zetten. Geen voedingsbodem eronder, maar kleiballetjes bij de wortels van de planten.
Op dat grind nog een paar cattappabladeren.
 
Betreft de Catappabladeren, Welke grote is aangeraden? En is het verstandig om te hebben in een aquarium waar ook slakken huishouden?
 
De grootte hangt beetje af van je maat bak. Ik gebruik grote bladeren van voervoorvis.nl in mijn 150 cm.
Kan prima bij slakken.
 
De keus voor Zuid-Amerikaanse bodembewoners valt vaak op Corydoras of dwergcichliden en daarvoor is zand absoluut beter. Corydoras grondelen er makkelijker in en dwergcichliden nemen happen zand om voedsel uit te filteren en kieuwen schoon te spoelen (ontzettend belangrijk). Vind ik persoonlijk een stuk belangrijker dan dat planten er wat minder makkelijk in blijven staan, wat overigens ook maar relatief is, want om nu te zeggen dat onze planten dagelijks boden komen drijven, neen.

Grootte van het blad maakt in principe niet zo veel uit. Denk vooral dat je moet opletten wat optisch mooi is.

Over wat voor formaat aquarium gaat het eigenlijk?

~ Ivo
 
Luc_S zei:
Ik heb een beetje rondgekeken naar verschillende aquaria hier op het forum maar ook gewoon een paar via google, en ik vroeg mij of er nog andere bodembedekking is naast slib en Filterzand.

Ik dacht dat de wortels altijd verstikte in zand, sindsdien heb ik het nooit meer gebruikt.

Nee hoor, ik heb vallisneria, echinodorussen en crypto's gehouden op zand en dat groeide goed. Zijn toch echte wortel planten 😉
 
Mascha&Ivo zei:
De keus voor Zuid-Amerikaanse bodembewoners valt vaak op Corydoras of dwergcichliden en daarvoor is zand absoluut beter. Corydoras grondelen er makkelijker in en dwergcichliden nemen happen zand om voedsel uit te filteren en kieuwen schoon te spoelen (ontzettend belangrijk). Vind ik persoonlijk een stuk belangrijker dan dat planten er wat minder makkelijk in blijven staan, wat overigens ook maar relatief is, want om nu te zeggen dat onze planten dagelijks boden komen drijven, neen.

Grootte van het blad maakt in principe niet zo veel uit. Denk vooral dat je moet opletten wat optisch mooi is.

Over wat voor formaat aquarium gaat het eigenlijk?

~ Ivo

Ik had het niet echt over dat planten sneller gaan drijven, ik heb daar bijna nooit problemen mee, ik focuste meer op het verstikken van de wortels maar ik denk dat veel planten die in het thema van Zuid-Amerika passen dat geen problemen mee hebben.

Het geplande visbestand zou ongeveer bestaan uit Algeneters, maanvissen, clownbotia, (mogelijk) guppies en (mogelijk) Black mollies. Hier ben ik nog niet helemaal over uit. Als ik bodemvissen heb die het nodig hebben dat neem ik natuurlijk een zandbodem.

Het gaat om een 118x40x43 bak.
 
Corydorasfan zei:
Luc_S zei:
Ik heb een beetje rondgekeken naar verschillende aquaria hier op het forum maar ook gewoon een paar via google, en ik vroeg mij of er nog andere bodembedekking is naast slib en Filterzand.

Ik dacht dat de wortels altijd verstikte in zand, sindsdien heb ik het nooit meer gebruikt.

Nee hoor, ik heb vallisneria, echinodorussen en crypto's gehouden op zand en dat groeide goed. Zijn toch echte wortel planten 😉

Ik zat zelf al te kijken bij die drie soorten dus dat is goed om te weten 😀
 
Ik heb zelf de bak deels zand, deels grind ingericht, onder het grind voedingsbodem, onder het zand niet. Ik heb een paar rode echinodorussen in het zand staan met voedingstabletjes, die doen het prachtig, mijn planten in het grind doen het ook prima. De corydora's snuffelen bij mij liever tussen het grind dan het zand, maar ze doen beiden met plezier, ik zou dan ook niet uitsluitend zeggen dat cory's op zand moeten leven.

Veel succes!
 
Luc_S zei:
Het geplande visbestand zou ongeveer bestaan uit Algeneters, maanvissen, clownbotia, (mogelijk) guppies en (mogelijk) Black mollies. Hier ben ik nog niet helemaal over uit. Als ik bodemvissen heb die het nodig hebben dat neem ik natuurlijk een zandbodem.

Het gaat om een 118x40x43 bak.
Daar staan toch twee soorten tussen om eens heel diep over na te denken.
Clowbotia's worden joekels, makkelijk 20+ cm zodat dat formaat wel krap is.
Maanvissen zijn groepsdieren en met een minimum van toch 5 exemplaren dat geregeld wordt genoemd a 50
liter per stuk rekenen en een minimale waterhoogte van 50cm lijkt me dat ook niet het beste plan.

Het is een mooie bak waar heel wat mee kan, maar nog meer niet 😉

~ Ivo
 
Voor maanvissen is bij deze maat vooral de hoogte een probleem....
 
Mascha&Ivo zei:
Luc_S zei:
Het geplande visbestand zou ongeveer bestaan uit Algeneters, maanvissen, clownbotia, (mogelijk) guppies en (mogelijk) Black mollies. Hier ben ik nog niet helemaal over uit. Als ik bodemvissen heb die het nodig hebben dat neem ik natuurlijk een zandbodem.

Het gaat om een 118x40x43 bak.
Daar staan toch twee soorten tussen om eens heel diep over na te denken.
Clowbotia's worden joekels, makkelijk 20+ cm zodat dat formaat wel krap is.
Maanvissen zijn groepsdieren en met een minimum van toch 5 exemplaren dat geregeld wordt genoemd a 50
liter per stuk rekenen en een minimale waterhoogte van 50cm lijkt me dat ook niet het beste plan.

Het is een mooie bak waar heel wat mee kan, maar nog meer niet 😉

~ Ivo

Tja, ik ben het met je eens, zit nu alleen wel met een probleem;

In dit topic: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1550110

Leg ik uit dat ik een hele hoop aan vissen heb gekregen bij dit aquarium waarvan ik mij geen raad weet wat ik er mee aan moet. Het probleem in dit verkregen visbestand is dat ik een alleenstaande maanvis heb, een alleenstaande Corydoras en een alleenstaande Clownbotia. En meerdere te kleine groepjes kleinere schoolvisjes, bijvoorbeeld een groepje van 3 neon tetras.

Clownbotia wou ik nemen om er een groepje van te maken en tegen de tijd dat ze te groot worden heb ik al wel een grotere bak.

Ik betwijfel dat iemand deze Maanvis wilt overnemen omdat hij ten eerste wel aan de oude kant is en ten tweede dat hij een soort van gezwel heeft wat hem/haar er niet aantrekkelijker op maakt.

Tja, als ik toch voor een Zuid-Amerika thema ga kan ik net zo goed een Corydoras groepje maken.
 
Om er even aan toe te voegen, ik ben inmiddels een aantal vissen aan het verkopen om zo gezegd een budget te maken voor een goed ingericht aquarium met goede beplanten en een juiste bodembedekking.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan