Wat is er nieuw

Biotoop op kamertemperatuur met grote diversiteit aan bewonders, waaronder ook niet-vissen

• Onderwerp starter Onderwerp starter EdwinB
  • Startdatum Startdatum
E

EdwinB

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb momenteel een Frontosa-aquarium waar ik na vele jaren plezier afscheid van wil gaan nemen. Ik wil meer groen, hout en kleinere vissen gaan houden. Aquarium is ongeveer 1600 liter met daarbij een bioloog van 400 liter; voorzien van LED-verlichting, 2x opvoerpomp(instelbaar), 1x stromingspomp en 2x verwarming (in bioloog).

Uiteraard wordt het nog een hele uitdaging om een goed nieuw onderkomen voor mijn huidige vissen te vinden, maar een goede voorbereiding op het vervolg kost ook veel tijd in mijn geval 😉

Ik zoek naar een biotoop waar ik een redelijk zelfregulerende bak kan creeren, hiermee bedoel ik dat het bestand jongbroed van elkaar op eet en de samenstelling redelijk goed in balans is te houden. Daarnaast zou ik het leuk vinden een biotoop te hebben waar wat andere dieren zoals garnalen, mosselen, slakken en dergelijke bij kunnen. Ook wil ik soorten die zich in verschillende waterlagen ophouden en wil, ondanks dat ik een flinke bak heb staan, niet teveel vissen bij elkaar zetten. Het moet een mooi, rustig geballanceerd geheel worden met planten, stenen en hout erbij.

Ik zelf denk aan regio Australië, Midden Amerika of Azië; maar andere suggesties zijn ook welkom zolang het maar geen Afrika is.

Welkom, mooi project heb je voor ogen

Ja, ik neig al heel sterk naar Oceanië als target, met school(=rond 10 stuks) regenboogvissen van max 8cm volwassen, 2,3 schooltjes regenboogvissen/blauwoogjes max3/4 cm en wat grondels uit die hoek. Aangevuld met een soort garnalen welke erbij passen en wat mooie/nuttige slakken.
Een hoek met rotsen en rotsbodem met hier en daar mos/varen/anubias(klein), een groot deel beplant met sliertvormige planten middel en hoog en een deel van de bak open met wat hout met mossen/varens/oid erop en erbij. Paar takken wortelhout aan de trekstrip(s) vast aan de oppervlakte voor schaduw en mangrove-effect, misschien aangevuld met drijfplantjes of doorgeschoten Lotusplant. Mijn bak heeft een oppervlakte van 225x90, dus dat moet allemaal wel in leuke proporties te doen zijn denk ik. Als het toch te druk, te weinig effect blijkt, dan zal ik een type inrichting meer combineren of helemaal weglaten waarbij ik dan aan de rotshoek denk, ik kan tegen mijn zij-en achterwand ook rotsen verticaal gaan toevoegen.

Ik hoor graag ervaring/kennis v.w.b. sterkte stroming/filtratie; ik lees zowel sterk als zwak op diverse sites....? Ik heb nu een biloog met 2 uitstroompompen die ik biede kan instellen qua snelheid, kan er ook zelfs 1 helemaal uit zetten natuurlijk. Daarnaast gebruik ik ook een stromingspomp in de bak zelf aan de oppervlakte voor de zuurstof, ik weet niet of dergelijke pompen voor dit soort vissen en de garnalen gewenst is?

Ik hoop dat hier mensen zijn die goed bekend zijn met de biotoop Oceanië en mij wat tips kunnen geven.

Ik heb geen ervaring met een dergelijk biotoop, maar ben wel erg nieuwsgierig of er al vorderingen zijn? Heel interessant project!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan