Wat is er nieuw

Biotoopaquarium Zijbeekje van de Koyna-rivier (India) van Jerre050978

jerre050978

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2005
koyna.jpg

Dit is mijn impressie van een zijbeekje van de Koyna-rivier in India, vlakbij de samenvloeiing met de Krishna-rivier.

Dimensies: 70*50*35 (l*d*h)

Technische omschrijving:

Verlichting: 1 x Aquatlantis Easy Led 6800 K (28 W)

Filter: interne bioloog, gevoed door een pomp van 700 l/h

Substraat: Keien en gravel van verschillende maten, gecombineerd met zandvlakte

Automatische waterverversing en thermostaat 200 W (tijdgeschakeld en uitgeschakeld tijdens de winter)

Planten: geen

Vissen: Botia striata and Devario aequipinnatusis

Biotope description:

[size]This aquarium simulates a small tributary of the Koyna river near the confluence with Krishna river.

Koyna river originates near Mahabaleshwar and is one of the major tributaries to the Krishna river. Koyna River flows in a southward direction for about 65km, turns sharply eastwards at Helwak, in which direction it flows until its confluence with the Krishna River at Karad.

Stream velocity, temperature and pH in these streams are driven by monsoon. The water in this small stream that drains into Koyna river is well oxygenated and relatively soft. Temperature is fluctuating 15-27�C, pH 6,8-7,5.

No macrophytes can be found in this system. River bottom consists of gravel and cobbles of different sized and some sandy parts.

Botia striata and Devario aequipinnatusis live sympatric with several other fish species in these waters (Labeo porcellus, Puntius jerdoni, Rohtee ogilbii, Schismatorhynchos nukta, Tor khudree and Neotropius khavalcho and many, many more). Cyprindae are the dominant group with the beautiful endemic Puntius sahyadriensis, which seems to be dissapeared in the hobby.

Koyna river system is relatively less threathened by anthropogenic pressure, although fishing pressure, tourism and organic pollution in some parts of the river coul not be neglected. A major part of the Koyna River backwaters is also protected by the Koyna Wildlife Sanctuary. Sadly enough climate change is having a unpredictable impact on the water quality. Changes in extremes during monsoon are already observed.
[/size]

Leuk, zo'n puur biotoopbakje.

Ik hou van dit soort aquariums, zo dicht mogelijk bij de natuur proberen brengen :thumbs:

Wow, mooi zeg! 2 mooie soorten... is je aqua breed genoeg?

Had ik gezien hoor Cedric, net daarom mijn vraag naar jerre.

Wij hebben met de vereniging deze vissen (bijna volwassen exemparen waren het) in een meterbak gehouden met een tentoonstelling en dat bleek krap voor hun zwemlustigheid.

Trouwens ook een kleine typo in de naam: aequipinnatus is de soortnaam 😉

Ziet er top uit!
Alleen heb je eventueel een filmpje? Met stilstaand beeld oogt je bak nogal leeg.

Mascha&Ivo zei:
Wij hebben met de vereniging deze vissen (bijna volwassen exemparen waren het) in een meterbak gehouden met een tentoonstelling en dat bleek krap voor hun zwemlustigheid.

Trouwens ook een kleine typo in de naam: aequipinnatus is de soortnaam 😉
Klopt. foutje in de naam. Had het nog nooit gezien, dus zou kunnen zijn dat dit al een tijdje meegaat 🙂

Bijzonder aquarium! Erg leuk!

In mijn ogen is de bak breed genoeg. Maar misschien denken jullie daar anders over. Ik hou het gedrag in de gaten en zie momenteel niks verkeerd. Zowel de Botia striata als de Devario's zwemmen lustig rond, vertonen natuurlijk gedrag (Devario's vertonen ook paargedrag) en lijken geen ruimte tekort te hebben. Moest de toekomst uitwijzen dat dit wel zo is, zorg ik wel voor een nieuw onderkomen bij mij thuis.

Rikkert zei:
Ziet er top uit!
Alleen heb je eventueel een filmpje? Met stilstaand beeld oogt je bak nogal leeg.
Goed idee. Ik maak van al mijn aquaria eens werk van filmpjes. Dan zie je inderdaad meer.

Leuk ! En ik zou de zaak ��k wel eens willen zien stromen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan