Wat is er nieuw

Biotopol/denitrol

berk

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2020
Leeftijd
20
Hoi,
Ik heb onlangs twee busjes Denitrol en Biotopol gekocht voor het opstarten van mijn 240 liter aquarium.
De gebruiksaanwijzing van dr Denitrol is letterlijk dit:
Voor toepassing eerst waterbereidingsmiddel JBL Biotopol (dat andere busje dus) aan het water toevoegen en een uur laten werken. UV-C waterzuiverings apparaten en ozonisatoren 48 uur uitgeschakeld laten.
Zorg voor een constante temperatuur van het water.

Bedoelen ze hier dat ik vantevoren alle apparatuur uitgeschakeld moet laten of juist daarna?
Dat laatste lijkt me bijzonder aangezien ze ook aangeven dat na toevoegen van Denitrol meteen een hoeveelheid vissen kan toevoegen.

Hebben jullie misschien ervaring hiermee ?
Ik hoor het graag!

Ik heb er geen ervaring mee maar in de rgel kun je net zo goed opstarten met 4 weken geduld en wat verkruimelen van een beetje voer. Het flesje met de opstartbacterien bevat denk ik zoals bij zoveel merken heterotrofe bacterien en die heb en krijg je zonder dit middel ook erg rap. Toevoegen zal geen kwaad kunnen natuurlijk en ik zou uv-c in elk geval uitzetten.

Ik heb er geen ervaring mee maar in de rgel kun je net zo goed opstarten met 4 weken geduld en wat verkruimelen van een beetje voer. Het flesje met de opstartbacterien bevat denk ik zoals bij zoveel merken heterotrofe bacterien en die heb en krijg je zonder dit middel ook erg rap. Toevoegen zal geen kwaad kunnen natuurlijk en ik zou uv-c in elk geval uitzetten.
Ja, ik wacht sowieso, maar ga dit toch toevoegen. Maar vraag me af of ik het er voor of er na moet uitschakelen...
En eh... om eerlijk te zijn: wat is een UV-C?

biotopol is een gewone watervoorbereider, werkt tegen chloor, zware metalen en andere gifstoffen. In nederland is dat vrijwel altijd overbodig.
Denitrol daarentegen is een stof die zeer kortstondig nitriet en ammonia bind en ze onschadelijk maakt.
Vissen kan je er nadien idd direct in zetten maar dat kon je zonder evengoed. Immers in een pas opgezetten bak zit geen ammonia en nitriet. Dit komt er maar in eens er zich afval vormt.
Tenzij je dus van plan bent om meermaals daags denitrol te doseren en dit voor meer dan 1 maand aan een stuk ga je evenveel kans hebben op dodelijke afloop als zonder.
Waarvoor is denitrol wel handig?
Als er eens iets mis loopt. Een dode vis niet gezien en nitrietpiek als gevolg, een filter die blijven hangen is met dezelfde gevolgen... kortom ENKEL in noodgevallen.

Wil je dan toch, koste wat het kost, direct visjes in je aquarium... Doe er dan iedere dag, voor een maand lang, de helft vers water in.
Het zal stukken goedkoper zijn of de denitrol en stukken efficiënter.

Het enige wat je gaat moeten "uitschakelen" is wss de actieve kool (of actieve kool spons) in je filter.
De filter zelf mag je enkel uit doen om die te reinigen. Anders moet die altijd aan staan.
De handleiding van denitrol doelt dan ook op vormen van chemische reiniging dmv ozon of UV-c licht.
Iets wat een gemiddelde beginner niet in huis heeft.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan