Wat is er nieuw

Bizar!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Polarbear
  • Startdatum Startdatum
P

Polarbear

Guest
Beste leden,

Drie dagen geleden heb ik het aquarium schoon gemaakt en nieuw ingericht.
Paar nieuwe plantjes erbij gehaald.
Gisteren zat ik zo in het aquarium te kijken of alle nieuwe plantjes nog in de grond stonden (filter wilt ze wel eens eruit blazen) zag ik tot me verbazig zo'n 3 a 5 mm anatome helena slakje rond kruipen. Zelf heb ik 3 volwassen anatome helena's, maar nooit kleintjes gehad.
Hoe kon deze hierin terecht komen?
Alles was eruit gehaald.

Hebben jullie ook wel eens zoiets bizars gehad?
Hoe snel zal zo'n slak groeien?
 
Ik snap de verbazing niet helemaal,je geeft aan dat je al slakken had en die leggen nou eenmaal weleens eitjes dus de kans op kleintjes is aanwezig dan.
Neem aan dat je met het schoonmaken en opnieuw inrichten niet alles in je bak hebt uitgekookt oid want daarmee voorkom je dat diertjes het overleven.

Of mis ik iets in je verhaal waardoor ik het verkeerd begrijp? 😉
 
Het gebeurt wel vaker dat met plantjes ed. slakjes meekomen. Met goed afspoelen krijg je ze meestal wel er vanaf.
 
Hoi,

Zo bizar is dat niet hoor...
Ik kweek ze zelf al heel wat jaartjes. Ook bij de anentome helena's geldt dat er 2 geslachten zijn. Dus je had ongetwijfeld beide geslachten in de bak zitten anders had je er geen jongen van verkregen.
Bij mij zitten ze als ze niet ergens over de ruit, planten danwel de bodem struinen in de bodem. Velen hebben mij wel gevraagd waarom ze ineens weg waren als ze wat van deze slakken aangeschaft hadden. Ik stelde altijd: Dan moet je even in de bodem gaan woelen en dan vind je ze wel weer terug. Ze reproduceren zich dan ook het meest in de bodem. Van tijd tot tijd vind je de eieren ook wel boven de bodem maar het merendeel zet de eieren in de bodem af.

Ook als je de oude bodembedekking spoelt dan kunnen de eitjes het gewoon overleven.

Het lijkt mij dan niet zo gek dat het je dan niet opgevallen is.

Grtz, "S"
 
Vanmorgen er een 30-35 uit de bak gevist.
Noem een plaag, Anatome,s. kanonnenvoer, die zijn erger dan de puntslakken. qua kweken.

Nadeel is, ze pakken alle slakken, dus kans op bodemrot.
Daar doen ze niets mee.
Dus bij mij gaan ze eruit.
 
Larz zei:
Het gebeurt wel vaker dat met plantjes ed. slakjes meekomen. Met goed afspoelen krijg je ze meestal wel er vanaf.

Dat klopt, Larz. Maar in dit geval ligt het anders want anentome helena's zetten hun eitjes niet op plantjes af. Dit geldt overigens voor de meeste puntslakken.
 
Seabait zei:
Ik snap de verbazing niet helemaal,je geeft aan dat je al slakken had en die leggen nou eenmaal weleens eitjes dus de kans op kleintjes is aanwezig dan.
Neem aan dat je met het schoonmaken en opnieuw inrichten niet alles in je bak hebt uitgekookt oid want daarmee voorkom je dat diertjes het overleven.

Of mis ik iets in je verhaal waardoor ik het verkeerd begrijp? 😉
Uitkoken niet nee.
Heb wel grind uitgespoelt en terug gedaan, zelfde als de beplanting.

Maar als alles eruit gehaald is en omgespoeld, hoe groot is dan die kans dat er 1 levend en heel te voorschijn komt?

Dat maakt voor mij het bizar
 
Als er iets gebeurt,gaan ze terug in hun hoorntje.
Jij maar spoelen,komen gewoon terug.

UItkoken helpt wel,maar dan heb je weer troep in het grint.

Heb je de tijd, uitspreiden op ouwe kranten,en laten drogen.
Helena gaat dood,puntjes niet met 2 dagen.
 
Polarbear zei:
Maar als alles eruit gehaald is en omgespoeld, hoe groot is dan die kans dat er 1 levend en heel te voorschijn komt?

Dat maakt voor mij het bizar

Enorm groot dus,slakken plakken vast in op en aan alles zo'n beetje.
Ze leven in het water dus spoelen is geen enkel probleem voor ze.

En wat betreft groeien heeft dit voor het grootste deel met het voedsel aanbod te maken.
Is dit voldoende aanwezig kunnen je slakken over een maand of wat al hun maximale omvang hebben.
 
stanovic zei:
stanovic zei:
Ook als je de oude bodembedekking spoelt dan kunnen de eitjes het gewoon overleven.

Het lijkt mij dan niet zo gek dat het je dan niet opgevallen is.

Grtz, "S"

Om me maar eens te herhalen Polarbear...

De eitjes zijn taaier dan je denkt...

Het was geen eitje meer.
twee dagen nadat ik alles had gedaan, zag ik hem rond kruipen.
Gaan de slakhuis niet kapot dan tijdens het omspoelen van grint waar het eventueel tussen zat?
 
Jij bent ook niet makkelijk te overtuigen hoor Polarbear... 😉
Waar denk je zelf dan aan,nog steeds een bizar onverklaarbaar fenomeen oid? 😀
 
Seabait zei:
Jij bent ook niet makkelijk te overtuigen hoor Polarbear... 😉
Waar denk je zelf dan aan,nog steeds een bizar onverklaarbaar fenomeen oid? 😀
Haha, zeker!
Nee grapje!

Ikzelf zou dan denken aan het kienhout... ipv grind :X
 
Kan allemaal maar het grind is ook gewoon een mogelijkheid,ze hebben in verhouding een enorm sterk huis dus zelfs met het spoelen van grind kunnen ze dat overleven.
 
Ach maakt het uit hoe is toch leuk wat slakken die van mij kweken niet zo snel hoor een Helena zet toch maar 1 eitje per keer af ongeveer of hebben ze tegen me gejokt.
 
Ja,klopt. heb je er 10,dan 10 erbij.
Volgende dag weer 10, gaat het hard ,hoor.
 
Ja maar ze zijn best lief rustig ras ook
 
Had er 3, nu ongeveer 3 maanden verder pas een nieuwe erbij in het nieuw ingericht aquarium.
Ben er wel blij mee!
Vind grappig hoe ze zich ingraven in het grind.
 
En volgens mij zijn ze ook niet zo schadelijk voor je planten dan andere soorten
 
Desiree zei:
Ja maar ze zijn best lief rustig ras ook

Wat heb je er aan, als je bodem verrot?
Dat de slakken opgegeten zijn.
En ,planten gaan dan vanzelf wel dood.

Lief ??, t,is een slak ,hoor!!!
 
Ik heb er veder ook geen binding mee hoor behalve dat ik er graag naar kijk en voor de bodem wil ik garnalen die maken je bodem goed schoon
 
Bertus zei:
Desiree zei:
Ja maar ze zijn best lief rustig ras ook

Wat heb je er aan, als je bodem verrot?
Dat de slakken opgegeten zijn.
En ,planten gaan dan vanzelf wel dood.

Lief ??, t,is een slak ,hoor!!!
Hoezo bodemrot? Wanneer ze zich ingraven zie ik dat ze het grind van onder naar boven halen.
 
Opa Grumpy (Bertus) denkt dat als je geen torenslakken in je bak hebt je bodemrot krijgt en heeft een hekel aan helena's!
 
Seabait zei:
Opa Grumpy (Bertus) denkt dat als je geen torenslakken in je bak hebt je bodemrot krijgt en heeft een hekel aan helena's!

Whahahahaha 😉.
 
Seabait zei:
Opa Grumpy (Bertus) denkt dat als je geen torenslakken in je bak hebt je bodemrot krijgt en heeft een hekel aan helena's!
hahahaha
 
O echt ik vind het juist een interessante slak juist omdat ze zo anders zijn dan doorsnee.
Ze eten werkelijk elke slak maakt niet uit hoe groot een flinke appelslak lusten ze nog, maar hun eigen soort blijven ze af.
 
Desiree zei:
O echt ik vind het juist een interessante slak juist omdat ze zo anders zijn dan doorsnee.
Ze eten werkelijk elke slak maakt niet uit hoe groot een flinke appelslak lusten ze nog, maar hun eigen soort blijven ze af.
Precies, voor die donkere slakjes zijn wel oplossingen voor vervanging, zoals garnaaltjes.
Helaas zijn ze hier niet leverbaar omdat leveranciers vakantie hebben. Alleen saaie rotsgarnalen
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan