Wat is er nieuw

black molly met vlekken alleen op de buik

• Onderwerp starter Onderwerp starter pixelbak
  • Startdatum Startdatum
P

pixelbak

Guest
<p>Hallo,</p>

<p>Ik heb drie black black mollies die witte vlekken op de buik hadden. Twee zijn genezen, eentje heeft het nog steeds. Het ziet er een beetje uit alsof met de buik in het zand hebben gelegen. Het wordt niet erger, maar ook niet minder ...
Het water in de quarantaine bak is wat wit troebel, dus de foto's zijn niet heel duidelijk.</p>

<p>6 april: <a class="postlink" href="https://i.imgsafe.org/aa03cb3.jpg">https://i.imgsafe.org/aa03cb3.jpg</a><br>
13 april: <a class="postlink" href="https://i.imgsafe.org/a7ed75d.jpg">https://i.imgsafe.org/a7ed75d.jpg</a></p>

<p>Huisvesting gewone aquarium:</p>

<ul>
<li>40x25x25cm</li>
<li>4 black mollies (verkoper in aquarium winkel zei dat een black molly geschikte vis was om zonder verwarming in dit formaat aquarium te houden ..... )</li>
<li>waterwaardes (druppeltest):

<ul>
<li>Ammonium en nitriet: 0</li>
<li>Nitraat: 10mg/l</li>
<li>GH:

<ul>
<li>druppeltest op 27 maart: 13</li>
<li>teststrip op 16 april: 7</li>
</ul></li>
<li>KH: 8</li>
<li>PH: 8</li>
</ul></li>
<li>temperatuur: 24-25</li>
<li>ik ververs het water niet (tenzij waarders erg slecht zijn), omdat het aquarium een onderdeel van van aquaponic systeem (combinatie van aquarium en planten op hydrocultuur).</li>
</ul>

<p>Huisvesting quarantaine:</p>

<ul>
<li>30x20x20 cm</li>
<li>waterwaardes (teststrip):

<ul>
<li>nitriet: 0</li>
<li>nitraat: 5mg/l</li>
<li>GH: 7/14</li>
<li>KH: 6</li>
<li>PH: strip zegt 7.2, druppeltest zegt 8</li>
</ul></li>
<li>paar nep planten</li>
<li>temperatuur: 25</li>
<li>water wordt niet vaak ververst ivm medicaties</li>
</ul>

<p>Wat ik heb geprobeerd:</p>

<p>Een zoutbad (6gr/l) water voor 5 uur hielp voor alle drie niet.<br>
Op aanraden van de aquarium winkel heb ik ze in een quarantaine bak alle drie een kuur gegeven van Femsee van Colombo. Na een paar dagen alle drie weer terug gezet in het gewone aquarium. Paar dagen na het terug zetten waren de vlekken bij twee van de drie weggetrokken en niet meer terug gekomen.</p>

<p>De black molly die nog steeds de vlekken heeft had ik terug geplaatst in quarantaine bak (50% aquarium water, 50% kraanwater). En het volgende geprobeerd:</p>

<ul>
<li>2 april: nogmaals een Femsee kuur (2ml op 10 liter) en begonnen met verhogen van temperatuur.</li>
<li>6 april: Nog een keer 2ml Femsee toegevoegd. Temperatuur is rond 34 graden, begonnen met langzaam laten zakken.</li>
<li>9 april: Temperatuur is weer rond 25 graden, 75% water ververst met kraanwater.</li>
<li>10 april: 5 druppels esha2000 toegevoegd, 2e dag 2 druppels en derde dag 1 druppel.</li>
</ul>

<p>Maar de vlekken zijn nog steeds niet weg. </p>

<p>Hij heeft er ogenschijnlijk weinig last van, gedraagt zich verder normaal, goede eetlust, schuurt niet, is niet schichtig, en de vinnen hangen er niet slapjes bij.</p>

<p>Wat kan ik verder nog proberen?<br>
Misschien nog een keertje een zoutbad proberen? En dan meerdere dagen een kort intensief bad, of een langdurige behandeling door wat zout toe te voegen in de quarantaine bak? </p>

Je vis heeft absoluut niets en is dus kerngezond. Niet alle Black-mollie's zijn helemaal zwart maar hebben zo'n borst als de jouwe. Deze selecteer je normaal weg voor de kweek.

Deze vissen wensen een plantaardige voeding zoals Guppy vlokken en een bakmaat vanaf 80cmx40x40. Jou bak is alleen geschikt voor garnalen of een Betta.

De verkoper heeft je dus verkeerd ge�nformeerd...

Eens met Botia.

zei:
ik ververs het water niet (tenzij waarders erg slecht zijn), omdat het aquarium een onderdeel van van aquaponic systeem (combinatie van aquarium en planten op hydrocultuur).

Ook niet echt een juiste manier voor de vissen trouwens.

Mollie's eten veel algen van de blaadjes af, ik zou de nepplanten vervangen voor echte planten.

Je bakmaat moet zoals al gezegd is minimaal 80 cm zijn!

Ik zou er echt een 80 cm bak bij kopen of de vissen terug brengen naar de winkel. De vinnen lijken ook aangevreten te zijn.

Daarna zou ik er een leuk garnalenbakje van maken.

Kies alsjeblieft voor het welzijn van de dieren een goede oplossing. Het is heel kwalijk dat de winkel je fout heeft geinformeerd. Voor de toekomst zou ik me eerst inlezen op het internet, en vragen stellen op dit forum. De winkel wil alles altijd verkopen namelijk.

Echt rot voor je dat dit het commentaar is, maar het is niet anders.

bedankt voor de reacties

Kan het zijn dat die vlekken verder ontwikkelen als je ze ouder worden? Toen ik ze net had gekocht hadden ze het veel minder. Pas na een paar dagen viel het ons in ieder geval pas op.

Ik ben me er van bewust dat de bak te klein is, bij het uitzoeken van de vissen ging ik er vanuit dat voor die paar euro(cent) winst de verkoper mij goed advies zou geven in plaats van een broodje aap .....
Maar in de nabije toekomst willen we upgraden. Wij zaten zelf te denken aan 60cm, maar misschien is 80cm ook wel beter. De huidige bak zou dan dienst kunnen gaan doen als quarantaine, of we houden hem draaiende maar stoppen er dan garnaaltjes in of zo.

Betreft de nep planten, ik zie ze eigenlijk nooit knabbelen aan de planten, of hebben geen behoefte aan algen. Ze krijgen softgranulaat ovoor siervissen, ze zijn er gek op. Komkommer, spinazie, erwten, laten ze allemaal links liggen.
Maar ik zal er op letten of ze niet van de planten gaan knabbelen, thnx

Seabait zei:
zei:
ik ververs het water niet (tenzij waardes erg slecht zijn), omdat het aquarium een onderdeel van van aquaponic systeem (combinatie van aquarium en planten op hydrocultuur).

Ook niet echt een juiste manier voor de vissen trouwens.

Bij een aquaponic systeem wordt het water door een groeibed met hydrokorrels gepompt. In het groeibed worden de afvalstoffen omgezet in nitraat. Het nitraat wordt opgenomen door de plantwortels. Een goed draaiend systeem is in ecologisch evenwicht.
Het water is kraak helder, maar dat zegt natuurlijk niks. Daarom test ik vrijwel wekelijks de kwaliteit van het water. Alleen in het begin heb ik soms moeten verversen omdat de bacteri�n nog niet alle afvalstoffen konden verwerken waardoor het amonium of nitriet t� hoog werd.

Het kan idd dat die vlekken ontwikkelen als ze iets ouder worden.

Komkommer, spinazie, erwten e.d pakken ze alleen na lange gewenning.

Ik zou toch een vlokvoeder op plantaardige basis gaan halen zoals bv voor Guppen want dat softgranulaat is niet helemaal geschikt.Zit ook nog eens vol met granen wat een vis niet eens tot zich kan nemen.

De meeste dierenwinkeliers weten amper wat ze verkopen. Vissen en aquaria zitten ook vrijwel niet in de opleiding, als de medewerker dat al heeft gevolgd. Tegenwoordig kan iedereen in een dierenwinkel gaan staan zonder enige opleiding. Dit willen ze wel ooit veranderen.

Van het weekend het mannetje terug geplaatst bij de rest, maar dat ging niet zo goed. De balans was weg en ze probeerden elkaar allemaal de bak uit de jagen.
Gisteren heb ik de grootste druktemaker terug gebracht naar de winkel, de overgebleven mollies gaan nu weer vredeliefend met elkaar om. (��n vrouwtje snauwt wel als iemand te dicht in de buurt komt, maar ze jaagt er niet achteraan)

Toen ik de black mollies kocht stond op het kaartje in de aquariumwinkel minimale afmeting 60cm, ik zag gisteren dat het was aangepast naar 80cm :-D. Voor mij te laat, maar toch mooi dat het is aangepast.

Niet leuk, maar wel een goede keuze!

En positief niuews dat de winkel dit heeft aangepast!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan