Wat is er nieuw

Black molly Plotseling dood

  • Onderwerp starter Onderwerp starter zealot
  • Startdatum Startdatum
Z

zealot

Guest
Hallo ik ben nieuw hier
maar ben ook nieuw met aqaurium
ik heb nu 2 weken een 30x30x60 bak

eerste dag: gevuld met water en beschermende waterbereider
grind en plantjes

vervolgens 10 dagen juiste hoeveelheid bacteriele filter start toegevoegd

HS aqua procell en bacto

na een week indraaien water laten testen bij de winkel was prima in orde dus ik nam mee
2 indonesische algen eters
2 blackmolly
7 neon tetra
2 bijtjes
1 indonesische modderkruiper
verdeeld over paar dagen

nu kijk ik net in me bak is men mannelijk black molly heengegaan :engel:
dit is naar mijn idee snel gegaan kan me niet herinneren dat die symptomen gaf maar wat ik wel zie is dat er een groote witgrijze waas op zen staart zit die eert zo mooi zwart was

maar de vraag is of dit bekend is bij de molly dat ze plots doodgaan of is het een infectie vanwege de witgrijze waas
 
Dit heeft niet zo zeer iets te maken met de black molly als soort, maar dat de vissen te snel in een bak zijn geplaatst die niet geschikt voor ze is.
Alleen de neons zitten niet verkeerd.
 
Rare aantallen, soorten die totaal verschillende wensen hebben qua watersamenstelling en temperatuur en vissen die te klein zitten. Je hebt zelfs brakwatervissen (Bijtjes). Ik zou behalve de neons alles weer terug brengen want het is een schande dat ze dit jou verkocht hebben.

Ook is na 2 weken vis in je bak doen wat aan de te vroege kant.
 
oke dan is de indonesishe algen eter en modder kruiper dan ook brak water?
 
Die niet.


Indonesische algeneter - houdt van een sterke stroming,zeer zuurstofrijkwater en niet te warm.
Blackmolly 9- bakmaat rond de meter, temperatuur 27-30 graden, wensen een zouttoevoeging en een hoofdzakelijkplantaardig ideet.Bv Guppenvlokken en algentabletten.
7 neon tetra
2 bijtjes - Brakwater.
1 indonesische modderkruiper - Kuhlii Goepsdier, houdt van veel donkere verstopplekjes

Zoals je ziet heb je een beetje een rampenplan. Wat de dierenzaak vast ook niet verteld is dat levend of diepvries voer 2/3x per week geen luxe is. Zekere de bijtjes die vrijwel geen vlokken eten hebben het echt nodig. Maar ook de andere soorten eten het graag en het is voor hen ook zeer goed. Normaal ga je vissen geen graan en visafval geven wat je eigenlijk wel doet want daar bestaat visvoer voornamelijk uit.
 
het leek me allemaal wel goed zo want de vissen zijn voor de rest wel levendig en schieten wel met elkaar op ik heb ook een blokje hout voor de algen eters ik vind de modder kruiper ook leuk om te zien maarja het is niet de bedoeling dat ze allemaal doodgaan want ik ging uit van tropish aquarium temperatuur is 23 24 graden ik ben echt nog een noob in aqauriums doe ondertussen wel info op maar je zou zon dierenwinkel wel moeten kunnen vertrouwen mag ik hopen ze weten precies welke vissen en welke bak ik heb
 
maar komt er op neer dat de mollys en bijtjes dus weinig kans maken? ik heb 5 planten en wel wat donkere stukjes de modderkruiper lijkt zich op zen gemak te voelen maar ik zie dat de algen eters en de molly's eigenlijk tegenovergestelde zijn van elkaar de een lauw snel stromend en de andere warm langzaam stromend
Ik heb wel voedings tabletten voor bodem vissen
maar is het normaal dat bijtjes verticaal drijven/zwemmen elke keer denk ik is die nou dood of levend maar als ik met men ruiten wisser inde buurt komt zwemt die toch nog snel weg en doet hij weer normaal
 
De meeste dierenzaken weten wenig af over het geen ze verkopen. Ook in de vakopleiding komt aquarastiek weinig aan bod. Iig zit je nu met een bak vol vis die niet erg geschikt zijn voor jou bakmaat. 60cm is sowieso al een moeilijke maat omdat 85% van de verkochte vissen in de handel niet geschikt zijn voor 60cm. Had je een 80cm bak dan was je keuze 20x groter.

Het gedrag van de bijtjes is normaal.
 
523397_0_82_imagesca9bn3zy.jpg


Krijgen elke dag 1 vriesblokje artemea. met 10 cc zoutwater.
Dan voer ik ze met lange pipet. li.en re. in de 80 cm bak.
 
Oke ik ben nu beetje ten einde raad ik kijk het wel aan hoe het gaat vind wel zielig voor de molly die is nu eenzaam maar ze zien er naar mijn doen nog blij en vrolijk uit bijtjes en de neon vinden elkaar wel intressant de modderkruiper is savond druk als een malle en zit overdag beetje onder het hout en tussen de struikjes ik heb 2 planten dicht op elkaar gezet naast het stuk hout al gezien dat hij dat een leuk plekje vind zal er nog wel een steenachtig huisje voor hem bij halen en als ik geld over heb eventueel dan maar een grotere bak ik heb ook slakken zo nu en dan die ik meteen verwijder maar als nog is dat een goed teken heb ik begrepen.

maar die bijtjes zijn brak water houd dat in dat ze binnenkort doodgaan?
de vrouwtjes molly is ook zwanger volgens mij
maar over het eten ik heb tropishe vlokken en tabletten voor de algen eter volgens de winkel zou de modderkruiper dit ook eten

laatste keer dat ik naar die vent in die winkel luister zoek het voortaan wel eerst op denk dat ik toch te impuslief ben geweest met aankopen
 
Slakken erin houden.

Nee,zullen niet gelijk doodgaan.
Bij mij zitten ze ook in licht brak water.
Plus dat ik ze met zoutwater bijvoer, dus elke keer een beetje erbij.

Je kunt wel een blister artemea kopen,en elke dag wat geven.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan