Wat is er nieuw

Black molly vraagjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fishy303
  • Startdatum Startdatum
F

Fishy303

Guest
Hoe zit het nu precies met Black molly's?

Moet je nu wel of niet zout toevoegen voor de slijmhuid?

Ik gebruik Voogle van Easylife, zou dat ook werken?
Deze zorgt o.a. ook voor een gezonde slijmhuid.

Ik heb leuk gekleurde Molly's gezien en zou ze graag ooit willen hebben in mijn aquarium.
Maar omdat het een gezelschapsbak is, kan ik geen zout toevoegen.

Worden Molly's echt zo snel ziek in gewoon aquarium water?

Of zijn er ook verhalen van mensen die ze succesvol houden zonder zout toe te voegen?

Wat is wijsheid?

Kan ik zonder zorgen ooit ( als er plek is), Molly's toevoegen?

Hoe groot is de kans dat ze ziek worden?

ik kan je vraag niet compleet beantwoorden. maar mijn ervaring is dat als je geen zout toevoegt hij ziek word, en als je hem dan elke dag een zout behandeling geeft dat hij beter word.

Ik heb nu bijna een jaar molly's. Ben begonnen met 1 zwanger vrouwtje en 1 jong mannetje en inmiddels moet ik molly's wegdoen want het zijn er te veel geworden. In dat jaar is er geen enkele molly doodgegaan en heb ik geen korreltje zout toegevoegd. Ze blaken van gezondheid.

Yilleke zei:
Ik heb nu bijna een jaar molly's. Ben begonnen met 1 zwanger vrouwtje en 1 jong mannetje en inmiddels moet ik molly's wegdoen want het zijn er te veel geworden. In dat jaar is er geen enkele molly doodgegaan en heb ik geen korreltje zout toegevoegd. Ze blaken van gezondheid.

Kwamen jouw eerste Molly's bij een winkel weg of bij een particulier ( bij mensen thuis)?

Ik heb ze bij een winkel gehaald maar ben er 95% zeker van dat de winkel ze van een particulier had. Ineens had de winkel heel veel molly's nl en dit waren molly's in de leeftijd van een maand tot grote zwangere vrouwtjes en zo worden ze niet aangeleverd door een groothandel. Ik weet dat deze winkel van particulieren vissen neemt want dat doen ze nl ook met mijn vissen.

Het enige nadeel is dat er uit de jongen van alles kan komen want ik begon met twee zwarte molly's maar heb inmiddels gevlekte, een ballon molly zat ertussen (is weer naar de winkel) er zat een molly bij met van die bolle ogen dus raszuiver zijn ze niet. Is wel steeds weer een verrasssing wat er nu weer uitkomt.

Je hebt een grote en een kleine vorm.De grote heeft veel Poecilia velifera bloeden ende kleine heeft veel Poecilia sphenops bloed. Beiden worden verkocht als Black molly onder de naam Poecilia spenhops.

De grote wil het graag wat warmer hebben een graad of 26-28 en wenst ook een zouttoevoeging. Deze vorm wordt wel een cm of 12.

De kleine doet het al prima bij 23/24 graden, wenst geeen zout en is vaak wat sterker naar mijn ervaring.

Beiden vormen wensen een menu wat voornamelijk bestaat uit voeding met een plantaardige oorsprong.

De populaire zgn Dust/gele molly is een Poecilia sphenops en de Dalmatier molly een bastaard met vooral veel Poecilia velifera bloed.

Botia in mijn bak zwemmen beide soorten inmiddels rond. De kleine soort en ineens een enorme dame met een heel andere rugvin. Dit is duidelijk de grote versie. Deze dame doet het overigens prima in mijn zoutloze bak en is vier weken geleden bevallen van wel heel veel kindjes en ze staat nu weer op springen. Hoe graag ik haar ook wat zout water zou geven lijkt me dat niet mogelijk omdat mijn slakken daar volgens mij niet blij mee zijn. De kindjes zijn nog te klein om te zien wat daar uitkomt maar van sommigen heb ik het vermoeden dat ze ook enorm worden want de rugvin begint verdacht veel op die van mams te lijken.

Ik doel op de gewone Molly ( kleine) en dan de Balloon-soort.

Dus eigenlijk de: Ballon-Molly.

Daarvan vind ik de witte variant en de gevlekte ( zwart/wit) erg leuk.

312254_0_82_download_3.jpg
634248_0_82_download_4.jpg

Nu begrijp ik dat dit wel erg gedrongen visjes zijn en misschien niet zo gezond omdat ze zo gedrongen zijn?

Maar stel dat ik wel deze soort zou willen,... hebben ze dan geen zout nodig en zouden ze gewoon in een gezelschapsbak kunnen?

Of deze variant zwakker is weet ik niet maar die ene die in mijn bak zwom was ook kerngezond. De reden dat ik deze weg heb gedaan is omdat ik juist geen ballon molly's wil. Even voor de goede orde ik val nu niemand aan die op ballonmolly's, hemelkijkende goudvissen, perzische katten of pekineesjes valt maar zelf vind ik het doorfokken van bepaalde kenmerken verschrikkelijk bij welke diersoort dan ook. Maar ik snap wel dat je ze leuk vindt want door dat bolle zien ze er wel schattig uit.

Even helemaal off topic maar een tijdje geleden zag ik bij een tuincentrum een hele rij golfballen op de bodem van een bak water liggen, bij nadere inspectie bleek dat deze golfballen vinnen hadden en goudvissen waren. Er zat er een zo tussen twee anderen geklemd dat ik bang was voor ontploffingsgevaar. :sorry: voor mij is dit veel te ver gegaan in het doorfokken.

Botia zei:
en de Dalmatier molly een bastaard met vooral veel Poecilia velifera bloed.

Dat is dus de balloon-molly met stippen. Poecilia velifera wenst wel zouttoevoeging, maar ik kan me niet voorstellen dat deze visjes echt sterk zijn, gezien hun vorm...

Ik heb zelf Balloonmolly's (Dat had je niet gedacht he?). Bij 25 graden doen ze het eigenlijk vrij goed. En hebben geen last van hun handicap.

Er zit niet alleen Poecilia velifera bloed in maar ook sphenops. Ze wensen een plantaardigdieet �n vrij hard water dus geen vis voor een gemiddelde gezeldschapsbak met Kardiaaltetra's en dergelijke.

Mikyboy40 zei:
Botia zei:
en de Dalmatier molly een bastaard met vooral veel Poecilia velifera bloed.

Dat is dus de balloon-molly met stippen. Poecilia velifera wenst wel zouttoevoeging, maar ik kan me niet voorstellen dat deze visjes echt sterk zijn, gezien hun vorm...

Je hebt gestippelde Balloonmolly's maar ook zgn Dalmatier molly's.

76e826ff71a9073348d2cda04d82b701YV9teXN0aWNhbF9sYW5kX3dhcnJpb3IwMi5qcGc=.jpg

Balloonmolly's worden ongeveer 2,5 jaar bij een goede verzorging.

Kijk dat vind ik nu een prachtig visje, zwemt deze in jouw bak botia?

Deze zelf niet. Maar wel een soort gelijk exemplaar.

Fishy303 zei:
Ik doel op de gewone Molly ( kleine) en dan de Balloon-soort.

Dus eigenlijk de: Ballon-Molly.

Daarvan vind ik de witte variant en de gevlekte ( zwart/wit) erg leuk.

312254_0_82_download_3.jpg
634248_0_82_download_4.jpg

Nu begrijp ik dat dit wel erg gedrongen visjes zijn en misschien niet zo gezond omdat ze zo gedrongen zijn?

Maar stel dat ik wel deze soort zou willen,... hebben ze dan geen zout nodig en zouden ze gewoon in een gezelschapsbak kunnen?
Deze vissen hebben dus een verkorte wervelkollom.

Botia zei:
Ik heb zelf Balloonmolly's (Dat had je niet gedacht he?). Bij 25 graden doen ze het eigenlijk vrij goed. En hebben geen last van hun handicap.

Er zit niet alleen Poecilia velifera bloed in maar ook sphenops. Ze wensen een plantaardigdieet �n vrij hard water dus geen vis voor een gemiddelde gezeldschapsbak met Kardiaaltetra's en dergelijke.

Wat voor PH raad je aan?

7 is voldoende en de DH mag best hoog zijn.

Botia zei:
7 is voldoende en de DH mag best hoog zijn.

Hoe meet je de DH?

Ik heb een Sera testkoffer, maar volgens mij zit daar geen DH test bij.

De PH ligt bij mij op 7,5.

Dus het is zeker mogelijk om de Ballon-molly in een gezelschapsbak te houden bij een PH van 7,5?

En dan dus zonder zout toe te voegen?

Nog een andere vraag:

Ik weet niet of Guppen en Ballon-molly's bij elkaar kunnen, maar zou een Guppy man bijvoorbeeld ook een Ballon-molly vrouwtje achtervolgen en willen paren met haar?

Of laten ze elkaar met rust?

Ik weet niet of dat een goede combi zal zijn namelijk.

Dan hoeft het natuurlijk niet overvol, maar ik dacht aan een paar guppy mannen en wat vrouwelijke Ballon-molly's.

Voor nu is dat nog niet aan de orde, maar ooit zou ik deze visjes wel willen houden namelijk.
Maar als de combi niet ideaal is, kies ik voor de Ballon-molly.

De DH van mijn leidingwater is 8.4 (maar dat mag best harder) en verder interesseren waterwaarde's me nooit.Ik ververs wekelijks 80% want daar groeien mijn levendbarenden lekker snel op. Dus veel zal mijnwater niet schelen met het leidingwater.

Hier kun je de hardheid vinden van je gemeente: http://zacht-water.nl/waterhardheid.t

Guppen gaan nooit achter Molly's aan het is eerder andersom... 😛 En ze kunnen zelfs kruisen.

Vrouwtjes Balloonmolly's alleen zijn onwijs saai. De mannen stelen de show met hun rugvinnen recht omhoog hoe ze de dames het hof maken. Een man is zeker aan te bevelen.

Gup mannen alleen is zielig. Van nature paren ze veel en hun dat onthouden is gewoon zielig.

Botia zei:
De DH van mijn leidingwater is 8.4 (maar dat mag best harder) en verder interesseren waterwaarde's me nooit.Ik ververs wekelijks 80% want daar groeien mijn levendbarenden lekker snel op. Dus veel zal mijnwater niet schelen met het leidingwater.

Hier kun je de hardheid vinden van je gemeente: http://zacht-water.nl/waterhardheid.t

Guppen gaan nooit achter Molly's aan het is eerder andersom... 😛 En ze kunnen zelfs kruisen.

Vrouwtjes Balloonmolly's alleen zijn onwijs saai. De mannen stelen de show met hun rugvinnen recht omhoog hoe ze de dames het hof maken. Een man is zeker aan te bevelen.

Gup mannen alleen is zielig. Van nature paren ze veel en hun dat onthouden is gewoon zielig.

Waterhardheid is hier bijna 7.
Zouden Ballon-molly's dan wel kunnen?

Ik zou op zich wel een man erbij willen, maar ik wil dat gejaag niet in de bak hebben en liever ook geen jongen.
Het uitvangen gaat namelijk een hele klus worden, want ik hou van plantenbakken en dat zal dan waarschijnlijk ook nog zo zijn 🙂
Wil dan liever niet de hele inrichting overhoop halen om de jongen uit te vangen.

Hoe groot is de kans dat mocht ik Ballon-molly's willen gaan houden in de toekomst dat ze schimmel/stip zouden kunnen krijgen?
Ik weet dat dat moeilijk te zeggen is of ze het gaan krijgen, maar ze schijnen er wel gevoelig voor te zijn.
De PH is goed en de DH is bijna 7.

Over de guppen denk ik dan nog even na.
Misschien dat ik die dan niet erbij ga doen dan.

Het is wel erg zacht maar wellicht kun je dat ergens mee aanharden?

De mannen pronken dat het een lieve lust is en het jagen is bij elke man anders. Mijne heeft momenten dat hij 8x per minuut probeert te paren met de vrouwtjes. En dit best een halfuur volhoudt. Maar ik heb ook mannen gehad die amper naar de vrouwen omkeken.

Ze staan bekend vanwege hun gevoeligheid voor schimmels, dit heb ik nog nooit gehad. Maar ik vermoed dat bij vooral te zacht water de gevoeligheid hoog is.

Jongen heb ik er amper van gehad. En wat ik had kwam meestal niet groot.

Botia zei:
Het is wel erg zacht maar wellicht kun je dat ergens mee aanharden?

De mannen pronken dat het een lieve lust is en het jagen is bij elke man anders. Mijne heeft momenten dat hij 8x per minuut probeert te paren met de vrouwtjes. En dit best een halfuur volhoudt. Maar ik heb ook mannen gehad die amper naar de vrouwen omkeken.

Ze staan bekend vanwege hun gevoeligheid voor schimmels, dit heb ik nog nooit gehad. Maar ik vermoed dat bij vooral te zacht water de gevoeligheid hoog is.

Jongen heb ik er amper van gehad. En wat ik had kwam meestal niet groot.

Ik gebruik Voogle van Easylife en ook Catappa X van Easlife.
( Beide voeg ik op elk een andere dag, 1x per week aan het water toe).
Dat versterkt de slijmhuid ook.
Dus misschien zou dat een beetje compenseren dan?

Ik gebruik bovengenoemde twee producten van Easylife al even en het bevalt me prima.
Omdat het ook voor de slijmhuid werkt, is het misschien een goed idee om dat dan ook te gebruiken als de Ballon-molly's er ooit bij gaan komen?

Het zijn vissen die uit hard alkalisch water komen van nature (nouja de voorvaderen van deze kweekvorm) dus zou ik ze ook geven.

Catappa bladeren lijken mij het water alleen maar iet zuurder maken.

Is het niet zo dat als de gupmannen en de molly dames bij gebrek aan eigen soort juist veel sneller met elkaar kruisen? Als ik het fout heb botia dan hoor ik dat graag. En zo'n kruising lijkt me niet echt bevorderlijk.

Is er een reden dat de jonge ballonmolly's nooit grootkwamen?

Guppen vangen is bij mij niet zo moeilijk hoor. Ik ga niet als een gek lopen vangen maar schep ze er rustig uit, ik zou bijna zeggen hang het netje in het water en ze zwemmen er zelf wel in.

Hallo @ ! ik voeg me eventjes bij het gesprek....
ik heb zelf ook 3 black mollys gekocht, denk dat het 2 vtouwtjes wij, en 1tje staat nu al ong 2 weekjes met een bol buikje en nu word ze toch wel erg dik 😀 hoelang duurt het nog maximum voordat ze bevalt? Want ik zit namelijk op een studentenkamer in Antwerpen en in het weekend ga ik altijd 1 dag naar huis in Limburg. Ik zou liever wel thuis zijn voor de bevlling, zodat ik toch goed voor de visjes kan zorgen.
Nu weet ik dus ook niet wat er uit deze molly zal komen.... spannend!

Ik vermoed dat er jonge molly's uitkomen. 😉

Als je genoeg planten in je bak hebt redden de visjes zichzelf prima hoor en hoef je er niet voor thuis te blijven. Een molly bevalt na ca 4 weken en dat kun je zien omdat ze dan vreselijk bol en hoekig worden en als ze dan veel tussen de planten hangt dan is het zover.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan