Black moore schimmelinfectie?


Michiel

Member
Lid geworden
2 januari 2024
Berichten
6
Leeftijd
31
Mijn black moore heeft sinds gisteren een soort witte pluis op zijn hoofd.
Het is best mogelijk dat hij hem ergens bezeerde.
Ik vroeg me af hoe ik dit het best behandel. Ik lees op het internet vaak mytheleenblauw, zou dit een oplossing kunnen zijn?
image.jpg

Waterwaardes zijn als volgt:
KH:5
Ph: 7,5-8
Gh:9
No2:0
No3: 0-5
Aquarium is 250l en er zitten 3 sluierstaarten in. Aquarium is ook bepland en ik voeg +/- iedere dag vloeibare carbon toe.
 
Zover ik weet kunnen deze vissen slecht tegen carbo maar ik denk dat @roberto1983 je beter kan helpen.
 
Zover ik weet kunnen deze vissen slecht tegen carbo maar ik denk dat @roberto1983 je beter kan helpen.

Poeh zelf nooit carbo gebruikt dus nooit echt in verdiept, geen idee.
Wat betreft het wittige, het mooiste zou zijn om een afstrijkje te laten maken voor iets toe te gaan dienen zodat je mogelijk meer zicht krijgt op wat er precies speelt.
Ik heb persoonlijk goede ervaring van bestrijden van schimmel met Fungicell van HS Aqua. Hoe oud is het visje? Ik vind de verhouding tussen ogen en lijfje een beetje
uit balans lijken, maar dat kan ook door de foto/hoek komen?
 
Het visje was oorsprongelijk niet van mij. Ik denk dat deze ongeveer ongeveer 7 maand is en de eerste 4/5 maand zat deze veel te klein… het zou dus best kunnen dat deze wat vergroeid is.
Ik heb geen ervaring met het nemen van een afstrijkje? Mijn lokale viswinkel heeft me wel eSHa200 meegegeven… maar ik wou toch graag een second opinion…
 
Wat 'het' ook is: waterwissels helpen in ieder geval. Het zorgt dat losgekomen schimmeldraden (besmettelijk) weggedaan worden en dat de vis écht schoon water, wat de weerstand verhoogt. Daar zou ik eerst en vooral mee bezig gaan. Ondertussen kun je eventueel nader onderzoek (laten) doen...

Overigens is carbo (zoek maar in het forum gluataraldehyde) geen fijn spul. Of je nou goudvis bent of niet.
 
Overigens is carbo (zoek maar in het forum gluataraldehyde) geen fijn spul. Of je nou goudvis bent of niet.
Dat klopt helemaal maar de ene vis is er gevoeliger voor dan de andere soort.
 
Het visje was oorsprongelijk niet van mij. Ik denk dat deze ongeveer ongeveer 7 maand is en de eerste 4/5 maand zat deze veel te klein… het zou dus best kunnen dat deze wat vergroeid is.
Ik heb geen ervaring met het nemen van een afstrijkje? Mijn lokale viswinkel heeft me wel eSHa200 meegegeven… maar ik wou toch graag een second opinion…

Een afstrijkje kun je laten afnemen bij dierenwinkels die die service aanbieden. Esha2000 is een vrij algemeen en breed inzetbaar middel, maar daardoor niet altijd over het meest effectief in.
Soms helpt het, soms doet het niets afhankelijk van waar de vis last van heeft. Hoe meer je weet hoe gerichter je kunt toedienen, maar als je geen afstrijkje kunt laten maken zou ik eerder kijken
naar iets dat gericht is op schimmel, dan Esha2000.
 

Terug
Bovenaan