Blackwater - zie je de vissen nog wel?


J

JelleG

Guest
Ik zit me een beetje in te lezen over Blackwater, maar ik heb een ding dat me dwars zit. Ik ben bang dat ik de kleuren van mijn vissen niet meer zal zien. Het gaat om de volgende vissen:

Mikrogeophagus ramirezi
Paracheirodon simulans
Carnegiella marthae

Alvast bedankt!
 
Ik merk het hier ook dat als ik mijn water wat kleur de vissen mooier zichtbaar zijn, je moet natuurlijk wel even uitzoeken wat voor jou en jouw bak dark water is, dus de kleur ervan.
 
Ik wil het niet helemaal zwart maken, maar meer theekleur. Ik zag een paar filmpjes op youtube, maar daar zag je juist bijna geen kleur op de vissen.
 
Ohja, en zou je otocinclussen ook nog zien in zulk donker water?
 
Is dit serieus? Thee in het water?! Ik zal eens googelen...
 
Is dit serieus? Thee in het water?! Ik zal eens googelen...
Ik gebruik wel biologische zwarte thee, andere rooibos, er zijn ook poeders te koop voor blackwater.
Maar elzenproppen zo uit de natuur of via een shop werken ook prima.
 
Ik gebruik wel biologische zwarte thee, andere rooibos, er zijn ook poeders te koop voor blackwater.
Maar elzenproppen zo uit de natuur of via een shop werken ook prima.
Ik gebruik dan denk ik liever elzenproppen idd, icm turf, hout en bladeren.
 
Iets gekleurd water laat vissen zeker mooier uitkomen, ik heb ook wel eens thee in de bak gegooid en de Nannostomus beckfordi waren veel mooier om te zien, het blauw en rood valt dan veel meer op.
 
Ik gebruik dan denk ik liever elzenproppen idd, icm turf, hout en bladeren.
Dat is ook prima maar geeft in mijn ervaring niet zoveel kleur af. Je krijgt iets bruiner water en dat is voor jou misschien wel genoeg maar als je een diepbruine kleur wilt is thee een echte aanrader. Zwarte thee geeft een donkerbruine kleur, rooibos is eerder rood. Voor Zuid-Amerika vind ik zwarte thee beter, voor Zuidoost-Azië gebruik ik rooibos.
 
Ik zie dat je een orinoco biotoop wilt beginnen, daar is het water niet extreem donker. Gewoon wat botanicals is voldoende tint aan je water.

bij de meeste vissen komen de kleuren juist veel beter eruit, bij wat gekleurd water.
 
Dirk Bazuin heeft ook Blackwater dus je kan eens in zn fotoalbum kijken hoe dat oogt.
Hij schrijfy het volgende in zij album:
Door het donkere water zie je ook de kleuren van de simulans niet zo ;)

Maarja eerst de bak maar eens kopen.
 
FB_IMG_1571483003491.jpg


Black water Congo!

Groetjes John.
 
de kleuren van je tetras zullen er juist uit springen, ik gebruik in mijn black water bak elzen proppen voor de kleur
 
Elzenproppen geeft echt wel veel kleur af, ligt er gewoon aan hoeveel je doet op een bak.
Vuistregel 1 a 2 proppen op 100 liter,

Dit is na 30 minuten.
Ik heb dat ding een week laten staan en was helemaal zwart.
Alleen daarvan geen foto gemaakt.

IMG_20191231_134446.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Bov
Let ook op: turf en elzenproppen hebben een KH verlagende werking.
Rooibos heeft geen invloed op je KH.

Elzenproppen bevat een stofje wat goed is voor de slijmhuid van je vissen.
Ben effe kwijt welk stofje dat ook al weer is.
 

Terug
Bovenaan