Bladeren gaan kapot!

D

DaSilva

Guest
Wie kan mij vertertellen wat er aan de hand is met mijn planten? De bladeren van de planten in mijn (Malawi) cichlidenbak gaan helemaal kapot. Ik voeg dagelijks de juiste hoeveelheid Profito toe en heb (zwak) licht van 10:00 tot21:00 daarna tot 23:00 klein maanlampje. Ik voeg geen CO2 toe omdat ik mijn water hard wil houden zonder (kunstmatige troep).
Ik merkte wel een torenslakken plaag op gister avond. Maar ik begreep dat deze de planten met rust laten.

alvast bedankt voor het meedenken
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    353.2 KB · Weergaven: 105
  • image.jpg
    image.jpg
    375.9 KB · Weergaven: 106
  • 9587E0D4-75D1-4EA9-A4FA-668333D07CF9.jpeg
    9587E0D4-75D1-4EA9-A4FA-668333D07CF9.jpeg
    324.3 KB · Weergaven: 116
Misschien is het goed om te vertellen welke dieren er in je bak leven. Vissen maar ook garnalen willen wel aan je balderen peuzelen bij een tekort aan juiste voeding voor hen. Een gebrek aan kalium kan voor gaatjes en vergeling van je bladeren zorgen. Het gemis aan voldoende fosfaat doet dit ook wel. In het algemeen moet je in elk geval zorgen voor een juiste én voldoende bemesting. Daar hoort vaak ook bodembemesting bij omdat de meeste planten in onze bakken moerasplanten zijn.
 
Ik ben dan ook wel benieuwd naar de waterwaarden.
 
Ja malawicichliden eten beplanting dus denk haast wel zeker te weten dat je vissen de schuldige zijn
 
Ik geef mijn malawis 2 maal daags eten, diepvries, granulaat, spirulina of vlokken. Ik heb ook een borstelneus die zou het ook kunnen zijn.

waterwaarden die ik kan meten zijn prima
ph tussen 7.5 en 8
Kh 5-6
Gh 10
Fosfaat 10-15
N03 20-30
NO2 0
 
Het gekke is dat de nerven overblijven
 
Ik geef mijn malawis 2 maal daags eten, diepvries, granulaat, spirulina of vlokken. Ik heb ook een borstelneus die zou het ook kunnen zijn.

waterwaarden die ik kan meten zijn prima
ph tussen 7.5 en 8
Kh 5-6
Gh 10
Fosfaat 10-15
N03 20-30
NO2 0
Je waterwaarden zien niet erg nauwkeurig uit. Bijvoorbeeld; KH 5 of 6 maakt een verschil en een Ph tussen 7.5 en 8 is zelfs een behoorlijk verschil. Waar meet je mee? Hopelijk niet strips? Die zijn namelijk nogal onbetrouwbaar. Probeer zelf, of laat, je waterwaarden te meten met druppeltesten die voor aquarium gebruik redelijk betrouwbaar zijn.
Verder moet je je lichtintensiteit afstemmen op de vraag van je plantenkeuze. Anders is voldoende groei sowieso niet mogelijk. Zwak licht hoeft dus niet fout te zijn maar vraagt wel een daarop aangepast plantenbestand. Hoe lang draait je bak al? Zoals we nu kunnen zien is er een flink CO2 tekort maar mogelijk is je bak nog maar pas opgestart?
 
Ik heb geen idee waarom de po4 zo hoog is. Ik voeg alleen profito toe daar zit t niet in.

Ik net nogmaals met druppels (jbl én Westpro set) getest. En beide geven een KH van 5 en PH van 7.5

Beplanting vraagt weinig licht anubias en valisineria. Ik heb pas een echinodorus bleheri toegevoegd die vraagt iets meer maar wil kijken hoe deze het doet.

bak draait al bijna een jaar, maar co2 heeft teveel effect op de ph en dat vinden de vissen niet fijn.
 
De KH waarde t.o.v. je pH geeft, hoe dan ook, een CO2 tekort aan. Je Echinodorus vraagt een gemiddelde lichtsterkte en, belangrijk (!), flink bodemvoeding. Overigens, CO2 is geen kunstmatige troep, als ik goed begrijp wat je ermee bedoelt, elke plant is namelijk in meer of mindere mate CO2 nodig.
 
Met kunstmatige troep bedoel ik middelen om mn ph te verhogen zodra ik co2 toe voeg. Ph gaat altijd naar beneden door de co2 en dat kunnen de vissen niet hebben. Bovendien was ik op een cichlidenbak overgegaan omdat ik mn tropische bak teveel werk vond met waterwaarden co2 snoeien noem maar op. Cichliden kunnen gewoon makkelijk op kraanwater, maar wilde toch wat groen in de vorm van anubias, vallisneria en javavaren. Maar de kant waar het nu op gaat trek ik alles er weer uit 😪

Wat zou ik bij de echinodorus het beste in de bodem kunnen plaatsen?
 
Zelf zou ik kiezen voor lateriet/kleibolletjes als bodemvoeding voor je Echinodorus. Vallisneria is een plant die sowieso van wat harder alkalisch water houdt. Dat zou dus een goede keuze zijn tussen je "rotsen" en passend bij je Cichliden.
 
Een echinodorus is favoriet bij je borstelneus, wil je dat voorkomen zal je aanzienlijk gevarieerder moeten gaan voeren met groenvoer, te denken valt aan geblancheerde spinazie, gekookte bloemkool (de stronk kan ook gewoon meegekookt worden en gegeven worden) gekookte brocolli (zelfde verhaal als de bloemkool) gekookte spruitjes, maar veruit het meest effectief is repashy soilent green
 
Ik voeg dagelijks 6 ml profito nu sinds gister ook 5ml Easy Carbo op een bak van 230L. Even afwachten of dit resultaat heeft 🤞🏼
 
Terug
Bovenaan