Bladeren in aquarium?


blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Berichten
1,127
Hallo allemaal!

Voor mijn 'sloot' aquarium wil ik graag de bodem wat bedekken met bladeren.

Nu heb ik al wat op het Forum gezocht en het volgende gevonden:

Eiken- en beukenbladeren moet je plukken als ze bruin zijn
Walnoot en moerbei moet je groen plukken.

De bladeren moet je laten drogen voor je ze in het aquarium legt (tot het 'takje' van het blad breekt) en deze dan (wel of niet?) even laten weken in gekookt water.

Nu wil ik de bladeren niet gebruiken als voer (er komen geen garnalen in), maar wel lijkt het me een mooi effect geven. Er komen wel corydorassen in, die kunnen er dan lekker doorheen banjeren :D

Weten jullie of bladeren wat doen met de waterkwaliteit? En mis ik nog informatie?

Hoeveel bladeren kun je gebruiken per hoeveel Liter? Of is dit een kwestie van smaak?

Alvast bedankt!
Hier om de hoek staat een walnotenboom in een weiland met schapen, die ga ik donderdag eens kaalplukken :D :D
 
Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
 
@Rubz : Bedankt voor je reactie! Dat is een nuttige site ;)

Rottende bladeren kan je er gewoon weer uithalen toch? Ik weet ook niet hoe groot de invloed van de blaadjes zal zijn op de waterkwaliteit, mocht dit gaan rotten. Weet jij welke waarden dan veranderen en welke ik dus goed in de gaten moet (blijven) houden? :D
 
Graag gedaan! Ja de rotte bladeren kun je er gewoon uithalen. Ik vermoed dat je ntiraat en ammoniak i.v.m. rotting in de gaten moet houden. Ook weet ik dat eikenblad je water zuurder maakt dus dat de ph zal gaan dalen.

Als ik jou was had ik gewoon geexperimenteerd, zolang er nog geen vissen in zitten heb je alle vrijheid.
 
Bladeren veranderen de hardheid van het water, en kunnen daarmee ook de pH beinvloeden. Mensen laten vaak even de kook over bladeren gaan om alvast een deel van de looizuren eruit te halen, die ervoor zorgen dat dus de pH en hardheid lager worden, en een gele-bruine kleur aan het water geven, en ook om eventuele bacterien en-of schimmels zo veel mogelijk te verwijderen alvorens ze in het aquarium te doen. Ik spoel ze zelf altijd even goed af met warm water, maar nooit met kokend water, omdat je dan het blad zelf ook kapot kan koken, wat zonde is.
Eikenbladeren en Beukenbladeren kan je ook als ze groen zijn plukken, ik zou zeer zeker geen jonge blaadjes doen, maar de wat oudere groene bladeren kunnen volgens mij gewoon geplukt worden.
Rottende bladeren altijd zo snel mogelijk verwijderen inderdaad, en verder staan er zat topics op het forum waar gecombineerd veel informatie in staat (het is alleen even puzzelen alles bij elkaar te brengen ;))
 
De bladeren kun je erin laten tot ze verdwijnen, dat kan geen kwaad. De bladeren zorgen wel voor zuurder water. De hoeveelheid is inderdaad een kwestie van smaak, ik gooi bijvoorbeeld mijn hele bodem vol :p
 
Bij garnalen gebruikt men ook vaak bladeren en als die vergaan dan heeft dat weinig invloed op de waarden zover ik weet. Wellicht dat het wel invloed heeft als er een heleboel tegelijk vergaan maar dat kan ik je niet zeggen, maar een enkel blad zal zelfs in een nano met garnalen weinig/geen negatieve gevolgen hebben.
 
Bladeren veranderen de hardheid van het water, en kunnen daarmee ook de pH beinvloeden.

Bladeren veranderen niets aan je hardheid. In een bak met een lage hardheid zal het je PH doen dalen. Het effect is echter sterk afhankelijk van de bufferende werking van het water en de opgeloste stoffen.
 
Als je weinig ververst en je heb er relatief veel bladeren in dan denk ik dat je ph echt wel omlaag gaat. Als ik mijn aquarium vol bladeren zou doen met mijn 50% ververs beleid waarbij het kraanwater een ph van 8 heeft en een kh van 10 ongeveer zou er denk ik weinig veranderen.
 
Wat een reacties! Helemaal super! Ik weet wat ik weten moet :D

Ik wacht tot de walnootbladeren 'volwassen' zijn, pluk ze dan, spoel ze voor de zekerheid af onder het water, en laat ze daarna drogen.
We hebben beukenbomen in de tuin staan, ik zal eens kijken of daar nog verdroogde blaadjes tussen hangen :D

Bedankt voor al jullie advies en tips! :D :D :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Bruine blaadjes die nu nog aan de bomen hangen kun je dus nog veilig gebruiken?
 
Hangt van de boom af maar ja waarom niet.. Als ze maar niet aan het verrotten zijn.
 
Hangt van de boom af maar ja waarom niet.. Als ze maar niet aan het verrotten zijn.

Ik dacht dat ik van de week nog wat beuken zag met blaadjes, vandaar de vraag :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Pas op met de beuk want je hebt dacht ik de haagbeuk en de beukhaag en ik weet dat je voor garnalen er één beter niet kan gebruiken. Zou je even op moeten googelen anders.
 
Dat had ik al gelezen ja. Ga vrijdag ofzo wat blaadjes inslaan :)
 

Terug
Bovenaan