Wat is er nieuw

bladeren in aquarium

  • Onderwerp starter Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum Startdatum
V

vriend van de cory

Guest
Ik lees veel over bladeren in het aquarium doen om de zuurtegraad te verlagen.
Maar er staat nooit echt duidelijk bij welke bladeren en hoe je dit doet ?
Het lijkt me logisch dat ik niet gewoon mijn tuin in wandel en een paar bladeren opraap en in mijn aqua gooi.
Zou iemand me hier wat meer info over kunnen geven?
 
Om te beginnen wil ik bevestigen dat (dode) bladeren een ph-verlagende invloed hebben op je water en volgens bepaalde bronnen ook kunnen helpen tegen ziektes en/of anders ook een goeie invloed hebben op het aquarium. Ik heb net een Engels artikel gelezen (link onderaan) waarin iemand oude blaadjes van zo ongeveer elk soort plant of boom gebruikte, het in de bak deed en dat zou volgens die bron zijn ph hebben verlaagd. Diegene zegt ook dat het een soort medicijn-invloed heeft.

http://www.tfhmagazine.com/details/articles/leaves-for-aquaria-full-article.htm

Kortom, het lijkt mij goed om het te proberen. Ik heb maar een paar artikelen gelezen dus ik weet niet of alles klopt, maar als jij gelooft dat het klopt of iemand hier onder kan bevestigen dat het klopt dan zou ik het gewoon doen. Ik neem aan gewoon een oud blad van een plant pakken en die ergens in je bak vast zetten, denk ik.

Veel succes
 
Ik lees veel over bladeren in het aquarium doen om de zuurtegraad te verlagen.
Maar er staat nooit echt duidelijk bij welke bladeren en hoe je dit doet ?
Het lijkt me logisch dat ik niet gewoon mijn tuin in wandel en een paar bladeren opraap en in mijn aqua gooi.
Zou iemand me hier wat meer info over kunnen geven?
Het ligt er maar net aan wat je in je tuin aan bomen hebt staan 🙂 Begin voorzichtig met een paar bladeren van eik, beuk of esdoorn. Ik spoel de bladeren eerst even. Zo eenvoudig is het. Ik gebruik niet heel veel bladeren, dan kan er ook niet zo veel mis gaan. Als je je pH substanteel wilt verlagen zul jewel veel bladeren nodig hebben; dan moet je misschien wat beter opletten wat je er in gooit.

Let wel. Bij een hoeveelheid die je pH kan verlagen zul je ook gekleurd water krijgen. Dat vind niet iedereen mooi.
 
Verwacht van bladeren maar niet te veel of zelfs geen pH verlagend effect zo lang er nog veel KH waarde is. Sterker nog, zelfs bij een KH van 0 moet je behoorlijk wat laden gebruiken.
 
Wat je op het internet vind kan toch misleidend zijn he soms.. Waarom raden ze dit dan aan als het vrij weinig effect heeft ?
 
Volgens mij werd er verteld dat het weinig effect heeft bij een te hoge kh waarde. Ik ga het zometeen ook proberen en kijken of t wat doet in m'n bak.
 
Volgens mij werd er verteld dat het weinig effect heeft bij een te hoge kh waarde. Ik ga het zometeen ook proberen en kijken of t wat doet in m'n bak.

Ik heb het in de bak en haal met slechts 3 tot 5 bladeren de PH omlaag met 0,2 , KH zou verlagen maar die is hier al laag en merk ik ook geen invloed op.
 
Feitelijk zijn er 2 zuren die een invloed gaan hebben op de pH:
- looizuur (tannine): dit een is zuur dat de boom aanmaakt om zich te verdedigen tegen schimmels en insecten. Vooral eikenblad en elzenproppen bevatten erg veel looizuur.
- humuszuren: dit zijn zuren die gevormd worden bij de biologische afbraak van het blad.

Beide zuren hebben een anti-bacteriële werking, ook omdat ze de slijmhuid van vissen stimuleren.

Het effect op de pH zal ook sterk afhankelijk zijn van de startwaarde. Deze schaal is immers logaritmisch. Van 7,0 naar 6,9 is makkelijk. Van 6,6 naar 6,5 zal heel wat moeilijker zijn.
De KH wijzigt doordat er in het evenwicht CO2 + H2O ↔ H2CO3 ↔ H+ HCO3-, meer H+ komt en bindt met HCO3-. (ter info dit is de vergelijking: [H+][HCO3-]/[H2CO3] = 0.00063)
 
1,9 voor zo een pak haha
ik raap ze met 10000 van de grond 😛

Feitelijk zijn er 2 zuren die een invloed gaan hebben op de pH:
- looizuur (tannine): dit een is zuur dat de boom aanmaakt om zich te verdedigen tegen schimmels en insecten. Vooral eikenblad en elzenproppen bevatten erg veel looizuur.
- humuszuren: dit zijn zuren die gevormd worden bij de biologische afbraak van het blad.

Beide zuren hebben een anti-bacteriële werking, ook omdat ze de slijmhuid van vissen stimuleren.

Het effect op de pH zal ook sterk afhankelijk zijn van de startwaarde. Deze schaal is immers logaritmisch. Van 7,0 naar 6,9 is makkelijk. Van 6,6 naar 6,5 zal heel wat moeilijker zijn.
De KH wijzigt doordat er in het evenwicht CO2 + H2O ↔ H2CO3 ↔ H+ HCO3-, meer H+ komt en bindt met HCO3-. (ter info dit is de vergelijking: [H+][HCO3-]/[H2CO3] = 0.00063)


Bedankt voor deze info 🙂
Ik ga het dan toch eens proberen !
 
Ik ga het effect gewoon zelf eens testen

Ik heb 3 eikenbladeren in 1L water gedaan

Voor dat de bladeren er in waren was de ph 7 en de kh 8

morgen kijk ik of er al verandering in zit
 
Ik heb bijna 2 emmers(meer dan 100 beukenbladeren) in mijn bak van 130x80x60 gekeild gehad en mijn PH zakte met 0.10, en ik durf zelf niet beweren dat het daar aan lag 🙂
 
Ik heb 25 beukenbladeren in mijn 30 liter bakje gegooid. De waardes voordat ik de bladeren in het aquarium gooide waren:
Ph: 6.0
Kh: 0
Gh: 0
Nu (bijna 2 weken later) zijn de waardes hetzelfde.
Dus zoals Ivo (of Mascha?) al zei, is het ph verlagend effect, zelfs bij kh 0, (bijna) te verwaarlozen.
 
Maar zoals BertS zei , is van 7 naar 6,5 veel makkelijker dan bv 6 naar 5,5
 
Verwacht er nu maar niet te veel van. Niet van die logaritmische schaal en ook niet niet van beuk vs. eik.
Niet omdat de achterliggende theorie niet klopt, maar omdat het in de praktijk effecten ver achter de komma zijn als je niet met héél zacht water en héél veel blad werkt.
 
Als de bladeren droog zijn , zijn de stoffen er ook uit. daarom verkleuren ze zo snel.
Aan de boom zijn ze groen, zodra ze los raken ,verkleuren ze.
Gebeurde bij mijn Catappa ook. gebeurt trouwens 2 x per jaar.

DSC_0027.JPG
 
WAs met een week, helemaal kaal.

Moet dus weer opnieuw beginnen. Heb wel een bak vol bladeren.
 
Gaaf Bertus! Dat je boompje het zo goed doet!
 
Heb het getest en ph is toch van 7 naar 6,5 gedaald 🙂
 
Die is mooi geworden Bertus!

Met wat meet je vriend van de cory en hoeveel bladeren heb je gedaan
 
2bladeren in een liter en met een druppeltest

Mijn conclusie is dus zoals sommigen al zeiden dat het een klein effect heeft , maar als bv een zuid-Amerikaanse bak hebt , een bladerbodem wel past en zuurtegraad verlaagt
 
Ik lees veel over bladeren in het aquarium doen om de zuurtegraad te verlagen.
Maar er staat nooit echt duidelijk bij welke bladeren en hoe je dit doet ?
Het lijkt me logisch dat ik niet gewoon mijn tuin in wandel en een paar bladeren opraap en in mijn aqua gooi.
Zou iemand me hier wat meer info over kunnen geven?
Je kan niet zomaar elk blad gebruiken, er zijn giftige onder. Wat k gelezen heb op dit forum *(ik geloof onder experts) is dat je ook geen groen blad moet gebruiken omdat daar teveel suikers inzitten. dus herfstsbladeren van beuk of eik (niet van de haagbeuk!)!!!), evven uitkoken . Ik gebruik herfstbladeren maar het effect op de pH is minimaal. Het staat wel heel leuk in de bak.
Cattappa kan ook prima
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan