Wat is er nieuw

Bladeren vallen van plant af

Koen07

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2022
Leeftijd
17
Goedenavond,

Sinds 22 en 23 februari heb ik mijn aqaurium planten geplaatst in mijn aqaurium wat nu 2 weken aan het indraaien is. Dat betekent dat dinsdag de planten er 2 weken in zitten. In het begin had ik last van bruine draadalg op één blad, die heb ik er af gehaald en nu is het draadalg probleem voorbij. Alleen liggen er nu vaak bladeren naast de planten. Ik probeer ze steeds weg te halen maar weet iemand hoe dit komt? Komt dit omdat de planten bovenwater gekweekt zijn en nog moeten wennen aan onderwater of aan iets anders?

Ik heb een voedingsbodem en ik voeg 2x per week 5ml EasyLife profito toe en elke dag 1ML EasyLife easycarbo. Het licht staat 8 uur aan per dag. Van 6.30 tot 8.00 en van 15.00 tot 21.30

Weet iemand hoe dit komt of wat ik hier aan kan doen?

Hoi Koen over welke planten gaat het juist en heb je foto's?
Welke en hoeveel watt verlichting heb je?
weet je je waterwaardes?
lees je eens in over bio-co2 en macro plantenvoeding

Easycarbo is geen plantenvoeding ondanks datie wel zo verkocht word, easycarbo is een anti-algenmiddel

Nou niet helemaal waar want in een low tech bak kan de plant er wel wat baad bij hebben maar dat is erg gering en bijna verwaarloosbaar.

Hier de uitleg ervan door Corne:

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)
Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.

Glutaaraldehyde of easy carbo moet je niet als echte co2 zien .
Maar eerder als één van de bruikbare alternatieve C-bronnen.

Hier de uitleg ervan door Corne:

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)
Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
Als een, volgens mij belangrijke, aanvulling, aanvulling: Een plant haalt koolstogdioxide uit de lucht en van water én die koolstofdioxide maakt een plant glucose, en trouwens ook zuurstof, maar dat kan alleen door de toevoeging van energie! En die energie ontvangt de plant d.m.v. licht! Het is dus belangrijk om die energiebron te noemen want alleen door water en koolstofdioxide gebeurd er niets.

Hoi Koen over welke planten gaat het juist en heb je foto's?
Welke en hoeveel watt verlichting heb je?
weet je je waterwaardes?
lees je eens in over bio-co2 en macro plantenvoeding

Het gaat om de planten met grote bladeren (namen weet ik niet) ik maak als het licht aan is fotos ervan.

Ik heb de 2 led lampen van juwel die er bij zaten dat zijn volgensmij de led nature en led day ofzoiets. Die zijn volgensmij 31 watt lees ik op internet. De waterwaardes heb ik vorige week laten testen omdat er wat baardalg op zat. Volgensmij was alleen de ph waarde iets tehoog. (Heb toen colombo ph min gekocht en daarvan 12ml toegevoegd. Ik weet niet wat voor waardes er nu zijn.

Als een, volgens mij belangrijke, aanvulling, aanvulling: Een plant haalt koolstogdioxide uit de lucht en van water én die koolstofdioxide maakt een plant glucose, en trouwens ook zuurstof, maar dat kan alleen door de toevoeging van energie! En die energie ontvangt de plant d.m.v. licht! Het is dus belangrijk om die energiebron te noemen want alleen door water en koolstofdioxide gebeurd er niets.
Dat klopt maar goed Corne heeft het dan over gebruik van carbo in een aquarium en gaat er dan denk ik vanuit dat er ook licht boven een bak zit. Natuurlijk is ook licht belangrijk voor het proces in een plant.

Ik heb even gekeken op de site van de winkel waar ik ze heb gekocht.

Het gaat om de
Cryptocoryne Wendtii Bruin

Bijlagen

• Screenshot_2022-03-05-12-10-54-83_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2022-03-05-12-10-54-83_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    68.8 KB · Weergaven: 94
Als ik me niet vergis gebeurt dit erg vaak bij dit plantsoort.
Het is inderdaad vaak boven water gekweekt en de bladeren die vallen er dan aan het begin af. Het kan dan een tijdje helemaal geen bladeren meer hebben maar meestal groeien ze terug en daarna doen ze het vaak erg goed in mijn ervaring.

Als ik me niet vergis gebeurt dit erg vaak bij dit plantsoort.
Het is inderdaad vaak boven water gekweekt en de bladeren die vallen er dan aan het begin af. Het kan dan een tijdje helemaal geen bladeren meer hebben maar meestal groeien ze terug en daarna doen ze het vaak erg goed in mijn ervaring.
Gelukkig maar, dus gewoon nog de bladeren weg blijven halen die eraf zijn en nogsteeds Easylife profito en easycarbo toevoegen?

Hoi Koen, lees je ook even goed in over de lichtduur. Want je hebt twee tijden dat het licht brandt, mag ik vragen waarom dat is? Want op zich gaat de zon ook niet halverwege de dag onder om daarna weer op te komen.

Hoi Koen, lees je ook even goed in over de lichtduur. Want je hebt twee tijden dat het licht brandt, mag ik vragen waarom dat is? Want op zich gaat de zon ook niet halverwege de dag onder om daarna weer op te komen.
Dat had ik eerst gedaan omdat ik rond 6.30 wakker word en 8.00 vertrek en dan s'avonds/s'middags weer thuis kom.

Nu ik er zo over na denk is dat niet heel slim inderdaad ik ga het aanpassen naar s'ochtends uit en dan iets eerder aan als 15.00 zodat ik toch op 8 uur per dag kom

Dankuwel

Ik heb al 10 jaar bij alle bakken een pauze van 2 uur tussen de middag en ik denk dat je daar verder niet veel van merkt hoor.

Dat klopt maar goed Corne heeft het dan over gebruik van carbo in een aquarium en gaat er dan denk ik vanuit dat er ook licht boven een bak zit. Natuurlijk is ook licht belangrijk voor het proces in een plant.
Ja, dat snap ik maar wanneer je het hebt over carbo wordt juist het niveau van die CO2 bepaald door het licht! Dus het licht is het meest belangrijke, een uitgangspunt naar mijn idee.

Crypto's durven idd hun blaadjes loslaten als je ze van boven naar onderwater gaan en schieten na een tijdje nieuwe bladeren.
Weet natuurlijk niet wat je andere plantensoorten zijn , maar voor crypto's zou ik zelfs geen 8uur verlichten eerder 5a6uur

Ik heb even gekeken op de site van de winkel waar ik ze heb gekocht.

Het gaat om de
Cryptocoryne Wendtii Bruin
Deze kan inderdaad al het blad laten vallen en laten verslijmen maar die komt dan normaal snel terug hoor. Deze planten houden niet van veranderingen.

Crypto's durven idd hun blaadjes loslaten als je ze van boven naar onderwater gaan en schieten na een tijdje nieuwe bladeren.
Weet natuurlijk niet wat je andere plantensoorten zijn , maar voor crypto's zou ik zelfs geen 8uur verlichten eerder 5a6uur
Dat is toch niet mijn ervaring. Crypto's hebben een zeer brede bandbreedte wat lichtintensiteit betreft, Je kan ze dan ook gerust 8 uur belichten. En dat kan zelfs bij een zeer intens licht wat ik in mijn bak heb gehad. ( Zo'n 49 lumen per liter.) Er is wel iets anders waar Crypto's een hekel aan hebben en dat is veranderingen. Zo kan een plantje verplaatsen er toe leiden dat het, zo lijkt het, compleet afsterft. Zo lijkt het, in de praktijk komen ze vanzelf weer omhoog!

Bedankt allemaal! Het gaat eigenlijk alleen om de cryptocoryne. Daar weet ik nu dus de oorzaak van. Bedankt iedereen!

Met geduld komt het vat wel goed.

Dat is toch niet mijn ervaring. Crypto's hebben een zeer brede bandbreedte wat lichtintensiteit betreft, Je kan ze dan ook gerust 8 uur belichten. En dat kan zelfs bij een zeer intens licht wat ik in mijn bak heb gehad. ( Zo'n 49 lumen per liter.) Er is wel iets anders waar Crypto's een hekel aan hebben en dat is veranderingen. Zo kan een plantje verplaatsen er toe leiden dat het, zo lijkt het, compleet afsterft. Zo lijkt het, in de praktijk komen ze vanzelf weer omhoog!
Of je nu 5 -10 of zelfs 15 uur licht geeft zullen crypto's het wel doen

Die 5a6 uur voor Koen kan interessant om co2 tekort te beperken

Als ik het licht naar 6 uur zet ipv 8 uur gaan dan de rest van mijn planten dan beter groeien?

Crypto's houden van enige voeding in de bodem, verder stellen ze niet zo veel eisen.
Je kan de bodem bemesten door kleibolletjes of capsules tussen de wortels te plaatsen

Als ik het licht naar 6 uur zet ipv 8 uur gaan dan de rest van mijn planten dan beter groeien?
Het eenvoudigst is om planten te kiezen die allemaal dezelfde licht behoefte hebben., en pas daar je licht op aan.

Als je geen co2 toevoegt dan heb je een bepaalde hoeveelheid co2 door gasuitwisseling als het goed is en dan maakt het niet zoveel uit dacht ik of je het licht 5 of 8 uur hebt branden. Of mis ik iets?

Die mening bben ik niet toegedaan. Mijn advies is: Geef je plantenkeuze minimaal 8 uur lang de lichtintensiteit die overeenkomt met de vraag van je plantenkeuze. Je moet dus de lichtintensiteit mogelijk aanpassen niet de lichtduur.

Daar denk ik toch anders over: Er is een aanzienlijk verschil in lichtintensiteit en lichtduur. Wanneer je het noodzakelijk vindt om iets te doen aan je CO2 level kan dat, mits je de verlichting sterkte blijft aanpassen aan je plantenvraag, door niet de duur maar de intensiteit aan te passen. Je ziet dat ook terug in de natuur planten groeien het meest optimaal onder het licht wat voor die soort de juiste sterkte heeft. De duur veranderd niet.

Ik ben het met Ben eens want door de intensiteit te verlagen zal de vraag teruglopen en kun je misschien toch voldoende co2 bieden gedurende een x aantal uren maar door het aantal uren te beperken zal de vraag niet veranderen met een hoge lichtintensiteit.

Als je geen co2 toevoegt dan heb je een bepaalde hoeveelheid co2 door gasuitwisseling als het goed is en dan maakt het niet zoveel uit dacht ik of je het licht 5 of 8 uur hebt branden. Of mis ik iets?
Mijn uitgangspunt/benadering is om te proberen net boven het co2 gehalte te blijven van gasuitwisseling.
Daarvoor gebruik je die easy carbo en beperk je verliezen van natuurlijk opgebouwde co2.
Natuurlijk opgebouwde co2 komt uit alles wat leeft in je aquarium zoals vissen,garnalen ,filter en bodem bacteriën die vuil omzetten .
Ook plantjes zullen tijdens de nacht/donkere periode co2 afgeven.
Soils , turf of ander aanzurende producten zie als een belangrijke C-bron.
Met die 5-6uur licht heb je grotere kans dat het wel net lukt.
8uur licht geven en de laatste 2-3uurtjes net boven de grens van biogene ontkalking helpt ook niet aan een gezonde plantengroei

Mijn uitgangspunt/benadering is om te proberen net boven het co2 gehalte te blijven van gasuitwisseling.
Maar zal wat erboven zit zoals jij dat noemt niet door de gasuitwisseling snel weer uit de bak zijn en ik vraag me af of dat wel een substantiele hoeveelheid is.

Daarvoor gebruik je die easy carbo en beperk je verliezen van natuurlijk opgebouwde co2.
Natuurlijk opgebouwde co2 komt uit alles wat leeft in je aquarium zoals vissen,garnalen ,filter en bodem bacteriën die vuil omzetten .
Ook plantjes zullen tijdens de nacht/donkere periode co2 afgeven.
Soils , turf of ander aanzurende producten zie als een belangrijke C-bron.
Met die 5-6uur licht heb je grotere kans dat het wel net lukt.
8uur licht geven en de laatste 2-3uurtjes net boven de grens van biogene ontkalking helpt ook niet aan een gezonde plantengroei
Naar mijn gedachte verwissel je lichtduur en licht intensiviteit. Waarbij de laatste met name van invloed is en binding heeft met de verhouding co2. De verhoudingen in een aquarium op allerlei gebied worden beïnvloed dus door de lichtsterkte. Lichtduur wijzigen in minder als 8 uur, zelfs excl. dimtijden, is m.i. een slecht idee voor je plantengroei omdat er een kortere tijd is voor fotosynthese die immers licht, water en koolstofdioxide omzet in glucose. Zonder licht is er geen fotosynthese mogelijk! In de natuur zie je dat de lichtduur zelfs kan oplopen tot twaalf voor onze planten waarbij juist de sterkte, die daardoor ook groeibepalend is, de variabele is. De gasuitwisseling in bakken zal zich overigens stabiliseren door aanpassing met de bovenlucht.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan