Wat is er nieuw

Blauw Alg / EI

  • Onderwerp starter Onderwerp starter flash55
  • Startdatum Startdatum
F

flash55

Guest
Hallo beste mensen,

Een halfjaar geleden, had ik ook al last van Blauw alg, ben toen in maart opnieuw begonnen. Nu sinds een week of 8 toch weer last van die rot alg, en het word nu ook wat erger.

Ik maak gebruik van de EI Methode, en heb een redelijke volle plantenbak van 180L. Tevens heb ik wat visjes, 5 otto's 5 glas garnalen, en 2 vuurtetra's maar eerst even mijn waterwaardes van zojuist, ik denk dat het probleem, in de PO4 zit.

No3 : 25,
No2 : 0,
GH : 10d - 16d // Was moeilijk af te lezen
KH: 6d - 10d // Was moeilijk af te lezen
PH: 7.2
Po4: Tussen de 5m-g - 10m-g
Verlichting 5,5 uur per dag.

Verder is het opmerkelijk dat mijn anubias(en), zwarte punten op het blad hebben, en mijn Microsorium pteropus trident, langzaam zwart word. Tijd voor actie dus.

Iemand een idee, wellicht de relatie tussen No3 en de hoge Po4?

Ik hoop van het weekend even een video erop te zetten.

Alvast bedankt!!
 
Vind in de relatie nitraat en fosfaat geen reden voor de blauwalg .
Wel verlicht je de bak vrij kort. Zou eerder richting de 8/9 uur gaan.
Je volgt de EI en daarin speelt licht een grote rol . Je voegt dan veel voeding toe , maar de planten hebben te weinig lichturen om het op te nemen.
 
Peter, bedankt voor je reactie!

Het is inderdaad vrij weinig licht, ik ben alleen bang dat als ik het licht verhoog dat het dan nog verder gaat exploderen. Ik kan aankomende weken wel eens gaan verhogen, richting de 7 uur, en dan kijken hoe dat gaat. Zijn er misschien nog andere mensen met een andere visie?
 
Ik zou zoals Peter ook bedoeld het licht rustig naar 8 uur opschroeven.
 
Als je de EI goed volgt dan zul je geen voedingstekorten mogen hebben. Zolang je zorgt voor voldoende voeding dan moet 8 uur geen probleem zijn.
Filter moet proper zijn en een goede watercirculatie in de bak is van belang.
 
Gebruik je ook co2?
Want de EI zonder co2 is iets anders qua toevoegen en waterverversen.
 
180 Ltr inhoud. Hoeveel Watt licht heb je daar in totaal boven ?

Zoals de anderen al aangeven zou ook ik het in eerste instantie in het licht zoeken in dit geval. Kijk ook even naar de stroming raakt die heel je bak en heb je niet te veel beweging aan het oppervlak ?
 
Met de EI moet de standaardverlichting zeker geen problemen geven.
 
Alle bedankt voor de antwoorden.
Om even terug te komen op een aantal zaken:

- Verlichting, Daytime Eco 100 Led - 5400 lumen, momenteel op 50% draaiend, anders moet ik mijn zonnebril op doen.
- Co2, heb ik ook draaien, JBL systeem met nachtschakelaar.
- Stroming, ik heb een extra stromingspompje vanaf het begin erin zitten, alles beweegt mee, natuurlijk het is geen garantie dat er geen deathspots zijn.

Ik ga morgen beginnen met het verhogen van de verlichting en dan zien we wel even hoe het gaat.
 
Hou ons vooral op de hoogte.
 
De wekelijkse water verversing (50%) is weer gebeurd, gelijk weer even dikke plakken alg verwijderd, voor in de groente soep. Verlichting is nu met een half uurtje verhoogd, kleine stapjes dus.

Verder nog even een video voor het water verversen:

[video]Ifcaof8EQOA[/video]
 
Goedenavond beste mensen,

Inmiddels zijn we 2 weken verder, de verlichting staat nu op 6 uur, helaas groeit daardoor(denk ik) de blauw alg ook, wat groeit die troep snel zeg 🙁. Tevens ben ik 1 garnaal kwijt en de 2e word ook al roze, geen idee wat het precies inhoud. Maar ze zitten er pas 3 maanden in.

Water waardes zijn min of meer niet veranderd, al moet ik wel Po4 nog meten.

Ik zit te overwegen om misschien een blackout te doen, maar aan de andere kant als ik de oorzaak niet kan vinden, is het compleet nutteloos. Hier ben ik al eerder tegen aangelopen.

Wat ik mij verder afvroeg, is voeg ik wellicht te veel KH2PO4 toe, ik weet niet hoe die verhouding ligt met de andere waardes zoals No3 etc.

Als iemand nog een suggestie heeft hoor ik het graag 🙂
 
Voor de algen heb ik gewerkt met Carbo van Easy Life Volgens dosering (niet meer bijdoen!!) in een spuit en dan rechtstreeks zachtjes op de algen spuiten (pomp/filter 5 minuten uitzetten. Na ee paar dagen worden de algen rood/oranje en zijn dus dood!!! Mijn vissen en garnalen eten ze dan in geen tijd van het hout en de planten
 
In feite geeft veel fosfaat geen problemen. Teveel is wat anders en als je rond de 10mg zit dan is dat wel veel en niet nodig zo gezegd..
Hier staat in de link en bak met 10mg en geen problemen:
http://www.aquascaping-blog.com/988/fos ... rium-algen

Hoe kan je fosfaat zo hoog zijn als je de normale dosis 20/2 aanhoudt?
Maar dat dit de blauwalg veroorzaakt denk ik dus niet. Weet je ook de huidige waterwaarden en wat voeg je allemaal toe en hoeveel?
Heb je ook een totaaltje van je bak misschien? Krijgt de bak veel direct zonlicht?
 
Volgens mij zie ik dat je Anubia in de bodem staat op de video. Deze mag niet met de wortelstok in de bodem namelijk.
 
Is een beetje lastig te zien vanwege het blad dat ervoor hangt, maar terecht benoemd aandachtspunt: wortelstok niet in de bodem plaatsen.
 
Hallo mensen,

Dank voor het meedenken!

Ik volg het schema van www.aquariumbemesting.nl en haal daar ook mijn poedertjes vandaan. Weeg alles af met een digitaal weegschaaltje. Of ik zit echt te prutsen, maar wekelijks zou ik voor Po4 2.00ppm toevoegen. Snap ook niet waarom het zo erg oploopt. Wellicht nemen mijn planten niet zoveel op, of ligt er iets te rotten. Ik voer ook echt minimaal.

Overigens dat van die wortelstok dat weet ik, hij zit aan de tak vast, vlak boven de bodem, ik zie nog steeds nieuwe aanwas komen, dus dat gaat wel goed.

Maar goed ik moet eigenlijk nog steeds even de Po4 meten, dan zal ik de andere waardes ook weer even delen.
 
Ben benieuwd naar de waarden en hoe meet je die?
 
Bij het oplossen van ondermeer alg problemen kunnen planten je veel vertellen. Meelezend op dit topic zie ik dat de Ts spreekt over zwarte punten op z'n Anubias bladeren. Op zich kan dit wijzen op een zelfs fosfaat overschot! Maar alles gaat natuurlijk over verhoudingen. Omdat Blauwalg ook mede wordt bestreden met nitraat denk ik dat er iets mis is met de belangrijke verhouding fosfaat/nitraat. John stelt dus terecht de vraag over de precieze waterwaarden en hoe je die meet! Verder nog even over de Microsorium pteropus trident, het is bekend dat deze plant erg gevoelig is voor te hoge temperaturen. Als deze te hoog zijn worden de bladeren vaak wat zwarter; lees krijgen wat meer zwarte vlekken. Daarom ook nog de vraag, hoe hoog is die bij jou? Uiteraard spelen organische belasting maar ook je watercirculatie een belangrijke rol bij de bestrijding van Blauwalg.

Groet,
Ben.
 
Is de filter goed proper van de bak en ligt er toch nergens iets te rotten? Een totaaltje kan misschien mensen op idee�n brengen wat hier loos kan zijn.
 
Je hebt een bodem die in het begin veel stoffen zal hebben opgeslagen als ik je oude topic zo erop na lees. Ik weet niet in hoeverre zo n bodem de opgeslagen stoffen weer vrijgeeft na verloop van tijd. Wellicht weet een ander dat.
 
Hallo beste mensen,

Mijn wasmachine heeft het begeven, dus ik moest daar even mijn aandacht aan schenken, dus ik heb nog niet kunnen meten met vloeistoffen. Wel zojuist met een sera test strip.. waardes zijn min of meer ongewijzigd, wel twijfel ik heel erg aan het NO3 gehalte .. het is lastig af te lezen hij zou 25 kunnen zijn maar net zo goed 10 ... wat dus erg laag is.

Verder is de alg helaas behoorlijk toegenomen, ik zit te twijfelen aan een black-out.
 
Beste mensen,

Ik heb zojuist even gemeten, zowel met de strip als met jbl vloeistoffen.

De waardes

Po4: 2mg/l
No3: vloeistof: 20mg - 40mg - Strip: 25mg - 50mg
No2: 0
KH: 8
PH: 7
GH: 16 - 16+

We zitten op 6.5 uur verlichting inmiddels, zoals ik al aangaf in mijn vorige berichtje de alg is nu echt aan het woekeren.

Mijn Po4 is weer redelijk normaal, dat kan ook wel kloppen ik heb afgelopen week geen Po4 toegevoegd, om te kijken wat er zou gebeuren, en hem zoiets omlaag te brengen. Wel een mooi moment om eens te kijken wat de bak verbruikt.
 
Geen gekke waarden als ik het zo bekijk. Is de circulatie goed of ligt er iets wat rot?
 
Ik ben nu bezig, heb mijn grootste stuk hout eruit gehaald, kon met mijn nagel stukjes hout eraf halen. Leek mij niet echt een goed teken. Verder heb ik mijn gazonnetje er ook maar uitgehaald, doordat ik iedere keer dat blauw alg eraf ging halen, kwam het los van de bodem. Daarna ben ik maar eens even met de stofzuiger over de bodem gegaan. Het geheel ziet er nu behoorlijk leeg uit. Maar dat komt vast ten goede aan de water stroming. Ben benieuwd hoe het vanaf nu gaat.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan